Fandom

Science Wiki

Άνδρος \Αιγαίο

63.277pages on
this wiki
Add New Page
Talk2 Share

Άνδρος

Andros

Maps-Cyclades-01-goog.jpg

Κυκλάδες
Νάξος Πάρος Άνδρος Τήνος Θήρα Μήλος Σύρος Δήλος
Βόρειες Σποράδες Νότιες Σποράδες Ανατολικές Σποράδες Δυτικές Σποράδες
Κυκλάδες Σαρωνίδες Αργολίδες

Maps-Greece-Cyclades-01-goog.jpg

Κυκλάδες.

Maps-Cyclades-goog.jpg

Κυκλάδες.

Είναι μία νήσος του Αιγαίου Πελάγους που ανήκει στις Κυκλάδες.

ΕτυμολογίαEdit

Ikl.jpg Κυκλάδες Ikl.jpg
Δυτικές Κυκλάδες
(Ελένη),
(Μακρόνησος)
Cranae

(Κέα)
Ceos
Cythnos
Seriphos
Siphnos

Cimolos
Polyaegos
Antimelos
Melos

Pholegandros
Κεντρικές Κυκλάδες
Gyaros
Syros

Paros
(Αντίπαρος)
Oliaros
Antiparos
(Δεσποτικό)
Prepesindos

Ios
Sicinos
Ανατολικές Κυκλάδες
  • Άνδρος
Andros
Tenos

Renia
Delos
Myconos

Naxos
Amorgos
Μικρές Κυκλάδες
Donoussa
(Ηράκλεια),
Onos
Schoenoussa
(Κάτω Κουφονήσι)
Pine
(Πάνω Κουφονήσι)
Phacoussa
(Κερία)
Ceros
Νότιες Κυκλάδες
ή Σαντορίνη,
Thera
Santorine
Therasia
Leuce

Anaphe
Astypalaea
Σύρνα
Seirena

Η ονομασία "Άνδρος" σχετίζεται ετυμολογικά με τις λέξεις

ΓεωγραφίαEdit

Βρίσκεται μεταξύ Εύβοιας και Τήνου.

ΜορφολογίαEdit

Το έδαφος στο κέντρο είναι ορεινό, ενώ στα παράλια πεδινό. Τα υψηλότερα βουνά είναι το Πέταλο (994 μ.), Κουβάρα (975 μ.), Γερακώνες (760 μ.), Ράχη (950 μ.) και Άγιοι Σαράντα (714 μ.).

Στις ακτές σχηματίζονται πολλοί όρμοι και κολπίσκοι, αλλά υπάρχει μόνο ένα φυσικό λιμάνι, το Γάβριο, που βρίσκεται στο ΒΔ τμήμα της. Στα νότια υπάρχει ο πορθμός της Τήνου και το ακρωτήριο Στενό.

ΔημογραφίαEdit

ΟικονομίαEdit

Η οικονομία του νησιού στηρίζεται στα αγροτικά προϊόντα, στη ναυτιλία και τον τουρισμό. Υπάρχουν μεγάλες εκτάσεις καλλιεργημένες με λεμονιές, ελιές, μουριές, αμπέλια, συκιές, εσπεριδοειδή, πατάτες, σιτηρά κ.ά.

Τα κτηνοτροφικά προϊόντα της Άνδρου είναι αρκετά για την εσωτερική κατανάλωση. Το υπέδαφος είναι πλούσιο σε μεταλλεύματα μαγγανίου, σιδήρου και νικελίου. Κύρια όμως οικονομική πηγή είναι η ναυτιλία.

ΤουρισμόςEdit

Ολόκληρο το νησί, ιδίως όμως η πρωτεύουσά του Χώρα (1598 κάτ.), έχει ένα έντονο αιγαιοπελαγίτικο χρώμα και προσφέρει στον επισκέπτη πολλές φυσικές ομορφιές. Από αρχαιολογική άποψη παρουσιάζει ενδιαφέρον η Παλαιόπολη.

ΙστορίαEdit

Για την παλαιότερη ιστορία της Άνδρου δεν υπάρχουν καθορισμένα όρια μεταξύ μύθου και ιστορίας. Το όνομά της το πήρε από τον Άνδρο, γιο του Ευρύμαχου και της Κρέουσας.

Πρώτοι κάτοικοί της υπήρξαν οι Αιγαίοι, κατόπιν ήρθαν οι Κάρες και οι Ίωνες.

Τα αρχαιολογικά ευρήματα και οι μαρτυρίες των αρχαίων συγγραφέων δεν βοηθούν στη συμπλήρωση των κενών της ιστορίας της Άνδρου.

Οι ανασκαφές στη Ζαγορά αποκάλυψαν την ύπαρξη σημαντικού πολιτισμού στη γεωμετρική περίοδο.

Τον 7ο αι. π.Χ., την περίοδο του Β' αποικισμού, η Άνδρος ίδρυσε πολλές πόλεις στα παράλια της Θράκης και της Μακεδονίας, μεταξύ των οποίων ήταν και τα Στάγειρα, πατρίδα του Αριστοτέλη.

Όταν οι Αθηναίοι έγιναν κύριοι των θαλασσών, έγινε μέλος της Α' και Β' Αθηναϊκής συμμαχίας.

Στον Πελοποννησιακό πόλεμο, ενώ στην αρχή ήταν με το μέρος την Αθηναίων, το 409 υποστήριξε τους Σπαρτιάτες και μόνο μετά τη συντριβή του σπαρτιατικού στόλου στην Κνίδο (393 π.Χ.) από τον Κόνωνα επέστρεψε στους συμμάχους της.

Στην ελληνιστική περίοδο έγινε αφορμή συγκρούσεων των επιγόνων του Μ. Αλεξάνδρου, Αντίγονου και Πτολεμαίου.

Τέλος το 199 π.Χ. την κατέλαβαν οι Ρωμαίοι και υποχρέωσαν τους κατοίκους της να εγκαταλείψουν το νησί.

Κατά τον 11ο και 12ο αι., στη βυζαντινή περίοδο, γνώρισε μεγάλη οικονομική ακμή, ιδιαίτερα την εποχή των Κομνηνών, και έγινε κέντρο βιοτεχνίας και εξαγωγής μεταξωτών υφασμάτων. Τότε ιδρύθηκε και η φιλοσοφική σχολή.

Το 1204, με την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους, περιήλθε στη βενετική κατοχή μέχρι το 1566 και κατόπι κατακτήθηκε από τους Τούρκους που την παραχώρησαν στον Ισραηλίτη Ιωσήφ Νάζη.

Στο διάστημα 1770 - 1774 ήταν στην κατοχή των Ρώσων. Το 1790 ο Λάμπρος Κατσώνης νικήθηκε από τον τουρκαλγερινό στόλο στα στενά της Άνδρου.

Στις 10 Μαΐου 1821 ο Θεόφιλος Καΐρης ύψωσε τη σημαία της Επανάστασης στην Άνδρο.

ΥποσημειώσειςEdit

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki