Fandom

Science Wiki

Ίωνες

63.279pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

Ίωνες

Ionians , Iones

Maps-Greek-Colonization-02-goog.jpg

Ελληνικός Αποικισμός
Ίωνες
Δωριείς
Αιολείς

Maps-Ionia-01-goog.jpg

Ιωνία.

Maps-Greek-Dialects-goog.jpg

Αιολείς, Ίωνες και Δωριείς κατά την Κλασσική Εποχή.

Mycenean-Period-01-goog.jpg

Μυκηναϊκή Εποχή.

- Ιστορικός λαός της Βαλκανικής Χερσονήσου.

ΕτυμολογίαEdit

Η ονομασία "Ίωνες " σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "Ιώ ".

Ίωνες της ΕλλάδαςEdit

Ίωνες ήταν μια από τις τέσσερεις Ελληνικές φυλές που, σύμφωνα με την Ελληνική Μυθολογία, αφού ήρθε στην Ελλάδα έχοντας αρχηγό τον Ξούθο, κατοίκησε στην Αττική και πήρε το όνομά της από τον Ίωνα, το γιο του Ξούθου.

Με την παρέλευση χρόνου οι Ίωνες απλώθηκαν και κατοίκησαν

Ίωνες της Μικράς ΑσίαςEdit

Γύρω στα 2.000 π.Χ., η ιωνική φυλή εγκαταστάθηκε και στα παράλια της Μικράς Ασίας, στην περιοχή ανάμεσα στον Έρμο και το Μαίανδρο ποταμό και σχημάτισε μια χαλαρή ομοσμονδία που την αποτελούσαν δώδεκα από τις διασημότερες πόλεις της Μ. Ασίας,

Σε αυτές προστέθηκε αργότερα και η αιολική πόλη Σμύρνη.

Η ιωνική αυτή ομοσπονδία τελούσε κάθε χρόνο θρησκευτικές και πολιτικές εορτές, Πανιώνιες, όπως λέγονταν, στο ιερό του Ελικώνιου Ποσειδώνα κοντά στη Μυκάλη.

Επιπλέον, τελούσε και συνελεύσεις των αντιπροσώπων των πόλεών της στο ιερό του Απόλλωνα στην νήσο Δήλο.

ΙστορίαEdit

Οι Ίωνες ήταν ένας λαός με περίπλοκη ιστορική διαδρομή.

Το αρχικό τους όνομα πρέπει να ήταν "Ιάσιοι" (ή Ιασιείς ή κάτι παρεμφερές)

Πιθανότατα, ήρθαν στην Βαλκανική Χερσόνησο το α' ήμισυ της 2ης Χιλιετίας π.Χ., προερχόμενοι από την μεταγενέστερη Σκυθία..

Ενδεχομένως, υπόλειμμα της φυλής τους στο Βορρά, ήταν οι Ασαίοι, που στην Κλασσική Εποχή "εκσκυθίσθηκαν" και αποτελούσαν πλέον φύλο των Σκυθών.

Στην συνέχεια πρέπει να έφθασαν στην μεταγενέστερη Μακεδονία όπου ίσως διασπάσθηκαν:

  • ένας κλάδος τους εγκαταστάθηκε στην Αθωνική Χερσόνησο ενώ πολυπληθείς ομάδες του αποτέλεσαν τους Ηδωνούς και τους Σίθωνες που αργότερα "εκθρακίσθηκαν", πλήρως.
  • ένας άλλος κλάδος τους εισήλθε στην μεταγενέστερη Θεσσαλία όπου έχουμε την ονομασία "Ίων Ποταμός", ενώ πιθανόν είναι και το όρος Όσσα να αποτελεί παραφθορά του ονόματός τους. Επιπλέον εδώ εμφανίζονται και τα ονόματα Ιάσων και Αίσων που προφανώς αποτελούν "γλωσσικά υπολείμματα" τους.

Καθώς η διείσδυσή τους στο Νότο συνεχίζεται, εμφανίζονται στον Ορχομενό όπου ο βασιλέας Ίασος αποτελεί προφανώς "φυλετικό τους εκπρόσωπο", υποδηλώνοντας ότι προϋπήρξαν στην πόλη αυτή των Μινυών.

Φαίνεται πιθανόν ότι εξαπλώθηκαν σε όλη την Βοιωτία καθώς πρέπει να ταυτισθούν με τον λαό που στην Κλασσική Εποχή αποκλήθηκε με την ονομασία "Ύαντες".

Στην Βοιωτία το όνομά τους παρέμεινε στις Υσιές.

Εκεί διχάστηκαν (πιθανόν λόγω της εισβολής των Φοινίκων του Κάδμου):

  • Ένας κλάδος διέσχισε την Φωκίδα και εγκαταστάθηκε στην μεταγενέστερη Αιτωλία που ονομάσθηκε "Υαντίδα"
  • Ένας άλλος κλάδος εισέβαλε στην μεταγενέστερη Αττική και ίδρυσε την Αθήνα (που πρέπει, αρχικά, να ονομαζόταν ίσως "Ασίνη" ή "Αζήνη" λέξη που μεταγενέστερα αποδόθηκε ως "Αθήνη").

Απετέλεσαν έτσι τον κυρίαρχο πληθυσμό της μεταγενέστερης Αττικής που πιθανώς τότε αποκλήθηκε από το όνομά τους "Ιάς".

Καθώς, η Αττική συνέχισε να δέχεται εισβολές βορείων λαών σε όλη την διάρκεια της 2ης Χιλιετίας π.Χ. ένα μεγάλο τμήμα των "Ιασίων" ωθήθηκε στην Πελοπόννησο και εγκαταστάθηκε κυρίως στην Αργολική Χερσόνησο.

Έτσι εξηγείται η μυθολογική αναφορά ότι, σε κάποια εποχή των 16ου ή 15ου ή 14ου Αιώνα π.Χ., στο Αργειακό Κράτος υπήρξαν τρείς βασιλείς:

Επειδή, οι "Ιάσιοι" κατοίκησαν σε παρα-αιγαιακές περιοχές, είναι εύλογο να ασχολήθηκαν με την ναυσιπλοΐα και το εμπόριο

Οπότε, είναι λογικό επακόλουθο, να ήταν ένας από τους πρώτους Ελλαδικούς λαούς (αν και όχι ο πρώτιστος) που ίδρυσε αποικίες στην αντίπερα Μικρασιατική Αιγαιωτική ακτή (που εκείνη την εποχή κυριαρχούταν από τους Λύκιους/Λέλεγες (Lukka)). (Ίσως, η Ιασός της Κλασσικής Εποχής να είχε αρχικά αποικιστεί από αυτούς την 2η Χιλιετία π.Χ.)

Οι αποικίες των "Ιασίων", στην Νότια Αιγαιωτική Μικρασιατική ακτή, μάλλον θα απεκλήθησαν επίσης "Ιάς" (που αργότερα θα παραφθειρόταν σε "Ιώ") ενώ, αντίστοιχα, οι αποικίες των Αιολέων/Ελλήνων της Θεσσαλίας, στην Βόρεια Αιγαιωτική Μικρασιατική ακτή, θα έφεραν το όνομα "Ιλιάς".

Η Ιώ στο ΆργοςEdit

Το κορυφαίο γεγονός στην ιστορία των Ιασίων ήταν όταν ο αυτοκράτορας της Χετταϊκής Αυτοκρατορίας, Μύρσιλος Β' ο Ανορθωτής (Mursili II) (1318 - 1290 π.Χ.) πραγματοποίησε μία θρυλική εκστρατεία στην Δυτική Μικρά Ασία και κατέστρεψε το υπεροπτικό κράτος της ΔαρδανίαςΛυκίας όπως το αποκαλούσαν οι Αχαιοί της Μυκηναϊκής Εποχής) (Arzawa).

Τότε πλήθη Λυκίων και Ιασίων κατέφυγαν στις απέναντι νήσους και κατόπιν στον Ελλαδικό χώρο. Η κατάσταση πρέπει να θύμιζε την μεταγενέστερη Μικρασιατική Καταστροφή.

Έτσι, προέκυψαν οι "τηλέπλαγκτες" περιπλανήσεις της "τάλαινας" Ιούς. Ουσιαστικά, πρόκειται για την διασπορά των Ιώνων στις αποικίες τους μετά την καταστροφή αυτή.

Πολλοί από αυτούς κατέφυγαν στην Αττική, στην Εύβοια και στην Ανατολική Αργολίδα (όπου ήδη κατοικούσαν συγγενείς τους) (ακόμη και στην Αιτωλία με τον Βελλεροφόντη θα έφθασαν μερικοί).

Οι Αργείοι ηγεμόνες βλέποντας να καταφθάνουν στην Πελοπόννησο ορδές προσφύγων (με ήθη ελληνικά μεν κατά βάση αλλά με ανατολίζουσες αποχρώσεις) και φοβούμενοι λεηλασίες και επαναστάσεις προσπάθησαν να εποπτεύσουν τα προσφυγικά κύματα. (Οι πρόσφυγες αποτελούσαν απειλή καθώς, εκτός από την πενία τους, θα ήταν επιπλέον οι φορείς στον Ελλαδικό χώρο μερικών μικρασιατικών θεοτήτων, όπως ο Απόλλων, ο Ερμής και η Άρτεμις).

Την εποπτεία που αφορούσε διοχέτευση των μεταναστών σε επιλεγμένες περιοχές εντός και εκτός Πελοποννήσου (όπως στην Αιγιάλεια (= μεταγενέστερη Αχαΐα), στην Εύβοια, στην βόρεια Αττική, στην Αιτωλία κ.α) ανέλαβε, βέβαια, ο Αργειακός στρατός κάνοντας χρήση και καταπιεστικών μέτρων (δηλ. αντίστοιχα, ο Άργος ο Πανόπτης του μύθου).

Αλλά δεν ήταν μόνο οι μεταναστεύσεις στον Ελλαδικό χώρο.

Μερικές ομάδες διήλθαν τον Βόσπορο και εισήλθαν στην Μαύρη Θάλασσα και κατέφυγαν στις ακτές της Παφλαγονίας (όπου ήδη είχαν αποκτήσει εμπορικούς δεσμούς με τους Ασκάνιους (Kaska))

Και αρκετές ομάδες κατέφυγαν στην Αφρική.

Προφανώς, μερικοί θα πήγαν στο Παραιτόνιο (όπου πιθανότατα υπήρχε αποικία Δαναών από την πρώιμη Μυκηναϊκή Εποχή) ενώ περισσότεροι θα κατέληξαν στην Κάνωβο στα δυτικά του Νειλικού Δέλτα.

ΥποσημειώσειςEdit

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki