Fandom

Science Wiki

Αίνιγμα Χρυσομαλλούσας

63.284pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

Αίνιγμα Χρυσομαλλούσας

Goldilocks Enigma

UFO-10-goog.jpg

UFO

Είναι το βασικότερο παράδοξο της Κοσμολογίας και της Αστροβιολογίας.

ΕισαγωγήEdit

Η Χρυσομαλλούσα (Goldilocks) είναι η ηρωίδα του παραμυθιού "the three bears" ( = "Οι τρείς αρκούδες").

Η Χρυσομαλλούσα επισκέπτεται το σπίτι τους και δοκιμάζει τη σούπα τους.

  • Το πρώτο πιάτο είναι πολύ καυτό,
  • το δεύτερο είναι πολύ κρύο και
  • το τρίτο έχει τη σωστή θερμοκρασία.

Με βάση αυτό το περιστατικό ο όρος Goldilocks χρησιμοποιείται σε πολλά πεδία (μεταξύ των άλλων την Αστρονομία, τη θεωρία της πολυπλοκότητας, τα οικονομικά, τη θεωρία παιγνίων, τη Βιολογία), για να περιγράψει ένα φαινόμενο που εξελίσσεται υπό ιδανικές συνθήκες.

Στην προκειμένη περίπτωση η ζωή πάνω στη Γη είναι αποτέλεσμα ιδανικών συγκυριών τόσο στο Μικρόκοσμο όσο και στο Μεγάκοσμο.

Κοσμολογική ΑνάλυσηEdit

Το Σύμπαν ομοιάζει να αυτοδιοργανώθηκε από το μηδέν κυριολεκτικά, δημιουργώντας έναν απέραντο Χωρόχρονο, που είναι πλήρης από Σκοτεινή Ύλη και Σκοτεινή Ενέργεια ενώ ταυτόχρονα "φωτίζεται" από 200 δισεκατομμύρια Γαλαξίες, που ο κάθε ένας τους περιέχει ίσως και 200 δισεκατομμύρια Αστέρες.

Οι Αστέρες αυτοί, παρόμοιοι με θερμοπυρηνικούς αντιδραστήρες που ανατροφοδοτούνται από τη επίδραση της βαρύτητας τους, καίνε το αρχέγονο υδρογόνο μετατρέποντας το σε μια τέφρα βαρύτερων στοιχείων.

Στη συνέχεια, αφού δημιουργηθεί η πρώτη ύλη για τους πλανήτες γύρω από μια νέα γενεά άστρων, γίνεται η τέφρα αυτή ένα βιοχημικό εργαστήριο από το οποίο ξεπήδησε η ζωή σε έναν πλανήτη, όπως π.χ. στη Γη πριν 3,7 δισεκατομμύρια έτη.

Αλλά το Σύμπαν θα μπορούσε να επιτύχει αυτό τον στόχο μόνον εφόσον οι θεμελιώδεις Αλληλεπιδράσεις (δηλ. η ηλεκτρασθενής, η βαρυτική και η ισχυρή πυρηνική) που ενορχηστρώνουν τη Κοσμική Δημιουργία είναι συντονισμένες με απόλυτη ακρίβεια.

Εάν αυτές οι Επιδράσεις ήταν διαφορετικές, ακόμη και κατά ελάχιστο βαθμό τότε οι Αστέρες:

  • είτε θα έκαιγαν τα καύσιμα τους πάρα πολύ γρήγορα,
  • ή δεν θα είχαν αναφλεγεί καθόλου,
  • ή θα αποτύγχαναν να φτιάξουν τον άνθρακα και τα βαρύτερα στοιχεία από τα οποία εξαρτάται η ζωή,
  • ή θα κατέρρεαν από το βάρος τους αντί να εκραγούν.

Αν λοιπόν κάτι δεν είχε ρυθμιστεί στην εντέλεια θα αποτύγχαναν τα άστρα να διασκορπίσουν το νερό και τις χημικές ουσίες τις απαραίτητες για τη ζωή σε όλο τον Γαλαξία μας.

Αυτή η αινιγματική κοσμική ακρίβεια οδήγησε το Βρετανό αστρονόμο Fred Hoyle να προτείνει ότι η εξελικτική διαδικασία που ακολουθεί ο Κόσμος ομοιάζει με "ελεγχόμενη εργασία". Και αυτό προέτρεψε τον φυσικό Freeman Dyson να διακυρήξει ότι φαίνεται ως, υπό κάποια άποψη, ο Κόσμος να γνώριζε την "ανθρώπινη έλευση".

Επίσης, ο Leonard Susskind αναφέρει ότι είναι κάτι περισσότερο από ταπεινή τύχη ότι το Σύμπαν είναι τόσο προσαρμοσμένο στα ανθρώπινα όντα. "Μπορεί η επιστήμη να εξηγήσει το εξαιρετικό γεγονός ότι το Σύμπαν εμφανίζεται να είναι τόσο άγνωστο, τόσο ανεξήγητο, τόσο θαυμάσιο και καλά σχεδιασμένο για την ύπαρξή μας;", λέει ο ίδιος.

Μερικοί κοσμολόγοι ισχυρίζονται αυτό το απίστευτα καλοκουρδισμένο Σύμπαν υπακούει στην λεγόμενη Ανθρωπική Αρχή. Οι πιστοί την αποκαλούν "χείρα του Θεού". Αλλά και το ένα και το άλλο δεν εξηγούν τίποτα. Ο Paul Davies είναι θεωρητικός φυσικός ο οποίος στράφηκε στη Αστροβιολογία. Εχει γράψει περί τα 20 εκλαϊκευτικά βιβλία και στο πιο πρόσφατο δεν αποπειράται να απαντήσει στα μεγάλα ερωτήματα, από πού προήλθε το Σύμπαν, από πού η ζωή και από πού οι άνθρωποι. Αλλά, προσπαθεί με ωραίο τρόπο να εξηγήσει τα ερωτήματα και να τα αντιμετωπίσει λογικά.

Ζωή και ΠολυσύμπανEdit

Υπάρχουν περισσότερα από ένα Σύμπαντα;

Είναι το τμήμα του χωροχρόνου που κατοικούμε απλώς ένα από ένα άπειρα Σύμπαντα, όλα με διαφορετικές φυσικές ιδιότητες, μερικά από τα οποία μπορούν να υποστηρίξουν ζωή, αλλά όχι όπως την ξέρουμε, και άλλα που είναι άγονα και εφήμερα;

Είμαστε μόνο ένας τόμος σε μια άπειρη βιβλιοθήκη;

Αυτή είναι και η θεωρία της δημιουργίας του Πολυσύμπαντος: μέσα σε ένα άπειρο σύνολο Κόσμων, οτιδήποτε μπορεί να συμβεί. Οπότε σε αυτή την περίπτωση, οι άνθρωποι είναι απλά εποχικοί ένοικοι ενός τυχερού Κόσμου: τυχερού για την ύπαρξή τους.

Μια τέτοια κοσμική λαχειοφόρος αγορά αποκλείει τον Θεό ως πρωταρχικό αίτιο της. Σε μια άπειρη σειρά, δεν γίνεται να υπάρχει καμία αρχή. Αλλά σε ένα άπειρο αριθμό Κόσμων θα υπάρχει επίσης, ένας άπειρος αριθμός πλανητών σχεδόν όπως η Γη και ένας άπειρος αριθμός Αστέρων όπως ο Ήλιος. Οπότε αυτές οι απειράριθμες πραγματικότητες θα μπορούσαν να είναι απλά (εικονικές) "προσομοιώσεις" σε "κοσμικούς υπερ-υπολογιστές" (όπως περίπου αυτοί που παρουσιάσθηκαν στην ταινία The Matrix.) Το Πολυσύμπαν φαίνεται ως μια πολύ καλοσχεδιασμένη εξήγηση.

Θεός και ΔημιουργίαEdit

Ακολούθως, ο Κόσμος ίσως πραγματικά να σχεδιάστηκε για να φιλοξενήσει τη ζωή. Σε αυτή την περίπτωση, η ζωή συγκεντρώθηκε, αργά και τυχαία, αλλά υπό κάποια έννοια αναπόφευκτα. Εάν ο Θεός είχε ρόλο στον σχεδιασμό, τότε Αυτός θα έδρασε από απόσταση: ακριβώς όπως ο Κόσμος προχωρά σύμφωνα με κάποιο βαθύ σύνολο νόμων, έτσι και η ζωή συγκεντρώθηκε χωρίς οποιαδήποτε προφανή βοήθεια ή διαμεσολάβηση από ένα υπερφυσικό Ον.

Αρκετοί φιλόσοφοι είναι ικανοποιημένοι με την Δαρβινική εξέλιξη ως εξήγηση της ποικιλομορφίας της ζωής. Δεν βλέπουν να υπάρχει κανένας χώρος για έναν "Θεό των χασμάτων", που να ερμηνεύει τα μέχρι τώρα ανεξήγητα. Προτιμούν να τον θεωρούν ως "σχεδιαστή των φυσικών νόμων" παρά ως "σχεδιαστή των ειδών" δηλ. ένα Θεό που εργάζεται χωρίς θαύματα. Αυτός θα ήταν ένας Θεός πέρα από το Χρόνο και το Χώρο.

Και η επόμενη μεγάλη ερώτηση είναι:

Είχε ο Θεός καμιά επιλογή; Μπορούσε να επιλέξει να μη δημιουργήσει αυτό το Σύμπαν; Πρέπει το σύμπαν να είναι με όπως είναι;

Εάν αυτός είναι ο μόνος, μαθηματικά συνεπής δυνατός Κόσμος, τότε ο Θεός δεν είχε καμιά επιλογή στον σχεδιασμό του.

Εάν όμως δεν είχε επιλογή, τότε κατά ποία έννοια είναι αναγκαίος;

Αλλά και αυτό αφήνει αναπάντητο το ερώτημα: γιατί το Σύμπαν φαίνεται σχεδιασμένο για τη Ζωή;

Δεν υπάρχει καμία απάντηση. Το γεγονός ότι μπορούμε να θέσουμε τέτοια ερωτήματα είναι πράγματι ένας ευτυχής γρίφος.

  • Είναι ό,τι βλέπουμε οι εκδηλώσεις κάποιου αινιγματικού κοσμικού σκοπού;
  • Ή είναι αυτά η άσκοπη έκβαση ενός τυφλού πειράματος, μια τυχαία ζαριά χωρίς νόημα στην κοσμική χαρτοπαικτική λέσχη;

Ο Einstein κάποτε είπε ότι το πιο ακατανόητο πράγμα στον Κόσμο είναι ότι είναι κατανοητός. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει κάποιος να το κατανοήσει. Και τούτο συνέβη στην ιστορία του Κόσμου, από όσο γνωρίζουμε, μία φορά μόνο και σήμερα που μιλάμε.

Κι αν το ανθρώπινο γένος εξαφανιστεί σε ένα μελλοντικό κατακλυσμό;

Αυτό δεν μπορεί ποτέ να ξανασυμβεί, υποστηρίζει ο Davies. Ο Κόσμος μπορεί να ζήσει τρισεκατομμύρια έτητυλιγμένος σε ένα βαθύ μυστήριο, εκτός από κάποιο εφήμερο παλμό διαφωτισμού, γύρω από ένα μέσο αστέρα (δηλ. τον Ήλιο) σε έναν συνήθη Γαλαξία (δηλ. τον δικό μας), 13,7 δισεκατομμύρια έτη αφ ότου άρχισαν όλα.

ΒιβλιογραφίαEdit

  • The Guardian

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki