Fandom

Science Wiki

Αυχενικό Σύνδρομο

63.277pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

Αυχενικό Σύνδρομο

[1]

Είναι ασθένεια του ανθρώπινου οργανισμού.

Με το όρο αυτό εννοούμε την πάθηση που προκαλεί:

  • πόνο στην περιοχή του αυχένα ή
  • πόνο που ακτινοβολεί στην πλάτη ανάμεσα στις ωμοπλάτες, στους ώμους, τα χέρια ακόμα μέχρι τα δάκτυλα των χεριών.

Ο πόνος μπορεί να είναι οξύς ή χρόνιος.

ΕτυμολογίαEdit

Ikl.jpg Ασθένειες Ikl.jpg
& Συμπτώματα
Illness-goog.jpg
Α
Β

Γ
Δ
Ε

Η

Θ
Ι

Κ

Λ

Μ

Ν

Ο

Π

Ρ

Σ

Τ

Υ

Φ

Χ

Ψ

Η ονομασία " Αυχενικό Σύνδρομο" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "αυχένας ".

Συχνότητα ΕμφάνισηςEdit

Στατιστικά τα ¾ των ενηλίκων κάποια στιγμή θα παρουσιάσουν κάποιας μορφής πρόβλημα στην περιοχή του αυχένα, ενώ σε έναν στους έξι το πρόβλημα θα είναι ο χρόνιος πόνος.

ΑιτιολογίαEdit

Αυτό συμβαίνει γιατί αυτή η περιοχή της Σπονδυλικής Στήλης επιτρέπει μεγάλου εύρους κινήσεις, άρα είναι επιρρεπής σε απευθείας τραυματισμούς, όπως στην περίπτωση απότομης ή βίαιης κίνησης λόγω τροχαίου ατυχήματος (whiplash syndrome), αλλά και από παρατεταμένη κακή στάση κατά την διάρκεια της εργασίας ή της ψυχαγωγίας, με αποτέλεσμα συνεχή τάση στους μύες και τους συνδέσμους της περιοχής. Τότε προκαλείται μυϊκός σπασμός, που σε αρκετές περιπτώσεις συνοδεύεται από μικροτραυματισμό των μυών και των συνδέσμων της περιοχής με ταυτόχρονη αλλαγή στην διάταξη του σκελετού. Έχουμε σε αυτήν την περίπτωση μια μυοσκελετική δυσλειτουργία.

ΣυμπτωματολογίαEdit

Τα συμπτώματα είναι πόνος και περιορισμός της κίνησης συνήθως στον αυχένα. Είναι δυνατόν ωστόσο να παρατηρείται πόνος στους ώμους, στις ωμοπλάτες, στους αγκώνες, στους καρπούς ή στα δάχτυλα, χωρίς την παρουσία συμπτωμάτων στον αυχένα. Συνήθως ο πόνος υποχωρεί με την ξεκούραση. Μέσο αυτού του μηχανισμού δημιουργούνται επίσης τα Μυϊκά Σημεία Πυροδότησης του Πόνου ή Trigger Points. Πρόκειται για μικρά υπερευαίσθητα σημεία μέσα στους μύες, που προβάλλουν πόνο σε περιοχές του σώματος απομακρυσμένες από αυτά, ακολουθώντας κάποια συγκεκριμένα μοτίβα.

Σε περίπτωση πίεσης νεύρου ή ρίζας νεύρου (όπως από ενδεχόμενη Κήλη Μεσοσπονδυλίου Δίσκου, Στένωση Σπονδυλικού Σωλήνα ή Παρουσία Οστεόφυτων) μπορεί να προκληθεί πόνος που ακτινοβολεί στην περιοχή του σώματος που αντιστοιχεί στο συγκεκριμένο νεύρο. Προκαλούνται αισθητικές διαταραχές όπως καυσαλγία, μούδιασμα, βελόνιασμα, κ.λ.π..

Άλλα συμπτώματα που μπορεί να αποδοθούν σε αυχενικό σύνδρομο - και εφόσον έχουν εξαιρεθεί άλλες πιο σοβαρές παθήσεις - είναι ο πονοκέφαλος και οι ζαλάδες, το βουητό στα αυτιά και η θολή όραση.

Με την ηλικία επέρχονται και περισσότερο εκφυλιστικές αλλοιώσεις των σπονδύλων της περιοχής (οστεοαρθρίτιδα). Αυτή προκύπτει από την φθορά του χόνδρου των αρθρώσεων, λόγω της ασυμμετρίας του καταμερισμού των φορτίων που δέχεται η περιοχή. Προκαλείται στένωση των μεσοσπονδυλίων διαστημάτων περιορισμός της κινητικότητας και χρόνιος πόνος.

ΑντιμετώπισηEdit

Το πρώτο βήμα είναι η αναγνώριση και αξιολόγηση του μεγέθους του προβλήματος . Αυτό επιτυγχάνεται με την συνεργασία του θεράποντος ιατρού και του φυσικοθεραπευτή, μέσω της φυσικής εξέτασης , διάφορων απεικονιστικών μεθόδων όπως είναι:

  • η ακτινογραφία (X-RAY) ,
  • η Μαγνητική Τομογραφία (MRI) ,
  • η Αξονική Τομογραφία (CT-SCAN) ,
  • άλλα ειδικά tests κ.λ.π. .

Στην αξιολόγηση των ασθενών με κήλη δίσκου αυχένος συνεισφέρει σημαντικά και ο Διακρανιακός Μαγνητικός Ερεθισμός (Transcranial Magnetic Stimulation - TMS).

Πρόκειτα για μία νευροφυσιολογική εξέταση η οποία καταγράφει την ταχύτητα αγωγής των νευρικών ερεθισμάτων δια του νωτιαίου μυελού.

Αν ο αυχενικός Νωτιαίος Μυελός πιέζεται από την κήλη ή άλλες παθολογικές εξεργασίες της περιοχής, τότε η ταχύτητα αγωγής είναι μειωμένη.

Έτσι, ο Διακρανιακός Μαγνητικός Ερεθισμός επιτρέπει στον ιατρό να διαπιστώσει αν οι κήλες που ενδεχομένως απεικονίζονται σε μία Μανγητική Τομογραφία πιέζουν πραγματικά τον νωτιαίο μυελό, προκαλώντας συμπτώματα.

Προσφέρει πρόσθετα δεδομένα, τα οποία συναξιολογούμενα με τη Μαγνητική Τομογραφία διευκολύνουν τον προγραμματισμό πιθανής χειρουργικής αντιμετώπισης, αλλά και τον σχεδιασμό του χειρουργείου, καθώς ο Διακρανιακός Μαγνητικός Ερεθισμός επιτρέπει τον εντοπισμό του επιπέδου στο οποίο ασκείται η πίεση.

Επιλέον, επιτρέπει την αντικειμενική παρακολούθηση της λειτουργικότητας του αυχενικού νωτιαίου μυελού, μετά από ένα χειρουργείο.

Θεραπευτική ΑντιμετώπισηEdit

Η θεραπεία συνήθως είναι μια επίπονη προσπάθεια που περιλαμβάνει :

  • Μείωση των δραστηριοτήτων του ασθενή, αλλά όχι ακινητοποίηση .
  • Αντιφλεγμονώδη και μυοχαλαρωτικά φάρμακα .
  • Ειδικά σχεδιασμένο πρόγραμμα φυσικοθεραπείας με Laser ή Ιοντοφόρεση (διαδερμική χορήγηση αντιφλεγμονώδους φάρμακου, με την χρήση γαλβανικού ρεύματος, απευθείας στην νευρική ρίζα που έχει την φλεγμονή),
  • ηλεκτροθεραπεία,
  • θεραπευτικός υπέρηχος και
  • τεχνικές Manual Therapy .

Φάσεις θεραπείαςEdit

Χωρίζεται σε τρεις βασικές φάσεις :

ΑνακούφισηEdit

Η πρώτη φάση της θεραπείας έχει σχεδιαστεί για να περιορίσει ή να εκμηδενίσει την σοβαρότητα της ενόχλησης , σταθεροποιώντας την κατάσταση όσο το δυνατόν πιο σύντομα. Η συχνότητα της θεραπείας είναι καθημερινή .

ΑποκατάστασηEdit

Οι σκοποί αυτής της φάσης είναι να ισχυροποιηθεί το Μυικό Σύστημα , να βελτιωθεί η λειτουργικότητα της Σπονδυλικής Στήλης και να ολοκληρωθεί η επούλωση των τραυματισμένων ιστών . Συνεχίζεται η εφαρμογή θεραπευτικών μέσων με μηχανήματα . Η συχνότητα της θεραπείας μπορεί να γίνει τρεις φορές την εβδομάδα.

Ολοκληρώνεται με οικιακές ασκήσεις, οδηγίες διατροφής και προσπάθεια τροποποίησης των καθημερινών ασχολιών σύμφωνα με τις ανάγκες της Σπονδυλικής Στήλης.

ΣυντήρησηEdit

Η τρίτη και τελική φάση είναι σχεδιασμένη για να βελτιώσει την υγεία και την λειτουργικότητα της Σπονδυλικής Στήλης , προφυλάσσοντας από τον μηχανισμό που προκάλεσε τον αρχικό τραυματισμό. Η συχνότητα της θεραπείας καθορίζεται από τον θεραπευτή .

Manual TherapyEdit

Η τεχνική "Manual Therapy", είναι η θεραπευτική προσέγγιση όπου ο εξειδικευμένος φυσικοθεραπευτής με την χρησιμοποίηση των χεριών του προσπαθεί να εντοπίσει, να αναγνωρίσει και τελικά χρησιμοποιώντας ήπιους χειρισμούς να αποκαταστήσει τις πάσχουσες περιοχές του σώματος. Η τεχνική συνδυάζεται άριστα με εξατομικευμένες ασκήσεις σχεδιασμένες συγκεκριμένα για κάθε αυχένα.

Μέσα από την λεπτομερή αξιολόγηση του μυοσκελετικού και νευρικού συστήματος, οι πάσχουσες περιοχές μπορούν να αναγνωρισθούν και να αποκατασταθούν πριν προκαλέσουν μεγαλύτερο πρόβλημα.

ΒιβλιογραφίαEdit

  • Chen R, Cros D, Curra A, Di Lazzaro V, Lefaucheur JP, Magistris MR, Mills K, Rosler KM, Triggs WJ, Ugawa Y, Ziemann U. The clinical diagnostic utility of transcranial magnetic stimulation: report of an IFCN committee. Clin Neurophysiol. 2008 Mar;119(3):504-32. Epub 2007 Dec 11. Review.

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki