Fandom

Science Wiki

Γήινος Μανδύας

63.272pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

Μανδύας

Mantle

Earth-Crust-Mantle-Core-01-goog.jpg

Γεωλογία Γεωστοιβάδες

Φλοιός
(Crust)

Μανδύας
(Mantle)

Πυρήνας
(Core)

EarthGeology-wik.png

Γεωστοιβάδες της Γης.

Ο γήινος Μανδύας είναι ένα παχύ και ημίρρευστο στρώμα που βρίσκεται μεταξύ του γήινου εξωτερικού πυρήνα (Outer Core) και του φλοιού (Crust).

ΕτυμολογίαEdit

Ikl.jpg Γη Ikl.jpg
Γεω-στοιβάδες
Γαιόσφαιρα

Υδρόσφαιρα
Ατμόσφαιρα

Η ονομασία "Γεωμανδύας" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "μανδύας".

ΕισαγωγήEdit

Ikl.jpg Γη Ikl.jpg
Γεω-στοιβάδες
Γαιόσφαιρα

Υδρόσφαιρα
Ατμόσφαιρα

Μανδύα διαθέτουν και άλλοι πλανήτες. Ο μανδύας της γης βρίσκεται, χονδρικά, από το βάθος των 30 χλμ μέχρι τα 2.900 km κάτω από την επιφάνεια της Γης και καταλαμβάνει το 70% του όγκου της.

Ο γήινος μανδύας διακρίνεται στον κυρίως μανδύα και στον ανώτερο μανδύα (Upper Mantle).

Το όριο μεταξύ φλοιού και μανδύα ονομάζεται Ασυνέχεια Μοχορόβοσιτς. Η σεισμική ασυνέχεια του Μοχορόβισιτς είναι το όριο, πέρα από το οποίο παρατηρείται αιφνίδια αλλαγή της ταχύτητας των σεισμικών κυμάτων, που ανιχνεύεται από την επιφάνεια της Γης με ειδικά όργανα.

Η σύγχρονη έρευνα θεωρεί ότι η κίνηση του φλοιού (των τεκτονικών πλακών) είναι απόηχος βαθύτερων κινήσεων που γίνονται στον μανδύα.

Ο ανώτερος μανδύας (Upper Mantle) περιέχει σχετικά ψυχρά, άρα σκληρά, υλικά και μαζί με το φλοιό αποτελούν τη Λιθόσφαιρα.

Ο μανδύας διαφέρει σημαντικά, στη χημική του σύνθεση και στα μηχανικά χαρακτηριστικά από τον φλοιό.

Η θερμοκρασία του μανδύα κυμαίνεται, από την ανώτερη προς την κατώτερη ζώνη, από 100 βαθμους Κελσίου μέχρι 4000 βαθμούς. Παρότι οι θερμοκρασίες αυτές υπερβαίνουν το σημείο Τήξης των πετρωμάτων του μανδύα, τα τελευταία παραμένουν στερεά εξαιτίας της Λιθοστατικής πίεσης που ασκείται στον μανδύα.

Η ζώνη του μανδύα, που αρχίζει από το βάθος των 250 χλμ και μέχρι τα 400 περίπου, λέγεται Ασθενόσφαιρα.

Λόγω της μεγάλης διαφοράς θερμοκρασίας, που υπάρχει μεταξύ εξωτερικού πυρήνα και φλοιού , παρατηρείται μια μεταδοτική κίνηση υλικών στον μανδύα. Θερμά υλικά ανεβαίνουν από τη ζώνη κοντά στον πυρήνα ενώ ψυχρά υλικά (βαρύτερα) βυθίζονται. Κοντά στη λιθόσφαιρα, τα υλικά που ανεβαίνουν, λόγω της ελάττωσης της πίεσης που δέχονται, μπορεί να λιώσουν μερικώς και να οδηγήσουν σε ηφαιστειακή δράση.

ΥποσημειώσειςEdit

ΥποσημειώσειςEdit

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki