Fandom

Science Wiki

Θάλασσα

64.212pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

Θάλασσα

sea

Sea-03-goog.jpg

Θάλασσα.

Sea-01-goog.jpg

Θάλασσα.

Sea-Harmony-goog.jpg

Θαλάσσιος Βυθός.

Gods-Poseidon-goog.jpg

Ο θαλάσσιος θεός Ποσειδών.

Gods-Poseidon-03-goog.jpg

O Ολύμπιος θεός
Ποσειδών

Με τον όρο Θάλασσα εννοείται μια μεγάλη έκταση αλμυρού ύδατος και η έννοια συνδέεται με ωκεανό ή μια μεγάλη λίμνη, συνήθως με αλμυρό ύδωρ που δεν έχει φυσική έξοδο.

ΕτυμολογίαEdit

Η ονομασία " Θάλασσα" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "άλς ".

ΕισαγωγήEdit

Ο όρος συχνά χρησιμοποιείται ως υποκατάστατο του όρου "Ωκεανός", αν και η χρήση της στη Γεωγραφία είναι αυστηρά καθορισμένη, (βλ. για παράδειγμα Τροπικές θάλασσες).
Σύμφωνα με την Ολυμπιακή Θρησκεία, η Θάλασσα ήταν αρχέγονη ιδεατή ανθρωπόμορφη θεότητα που έπεσε δευτερεύοντα ρόλο παρά το πλευρό του αρμόδιου θεού Ποσειδώνα.

ΑνάλυσηEdit

Α. Από την άποψη της Ναυτικής γεωγραφίας Θάλασσα καλείται η υγρή μάζα που καλύπτει τα 3/4 της επιφάνειας της Γης. Η τεράστια αυτή υγρή έκταση διακρίνεται σε επί μέρους εκτάσεις ανάλογα με τους χώρους που καταλαμβάνουν αυτές. Οι πολύ μεγάλες θαλάσσιες εκτάσεις ονομάζονται Ωκεανοί οι οποίοι και καταλαμβάνουν συνολική επιφάνεια 354 εκατομ. τετρ. χιλιόμετρα.

Θαλάσσιες εκτάσεις μικρότερες των Ωκεανών που σχηματίζονται ανάμεσα σε νησιά ή σε μεγάλες εκτάσεις ξηράς ονομάζονται Θάλασσες (Μεσόγειος Θάλασσα, Βόρεια Θάλασσα, Αντιλλών). Όταν η έκτασή τους είναι ακόμη μικρότερη ονομάζονται πελάγη, όπως το Αιγαίο Πέλαγος, το Ιόνιο Πέλαγος κλπ. Όταν δε μια θαλάσσια έκταση περιορίζεται έντονα από τη ξηρά τότε ονομάζεται κόλπος.

Β. Από την άποψη του Διεθνούς Δικαίου η θάλασσα διακρίνεται σε

  • "Χωρικά ύδατα", "Οικονομική ζώνη" και "Αιγιαλίτιδα ζώνη" που υπάγονται στη κυριαρχία της παράκτιας χώρας,
  • τις κλειστές θάλασσες που περιβάλλονται από ξηρά π.χ. Νεκρά Θάλασσα) που ανήκουν στη κυριαρχία του παράκτιου ή παράκτιων χωρών,
  • στις εσωτερικές θάλασσες που περιβάλλονται από ξηρά αλλά συγκοινωνούν με την ανοικτή θάλασσα όπως η Αζοφική που ταυτίζεται με αυτή και τέλος
  • τις ανοικτές θάλασσες ή "Διεθνή ύδατα" που δεν υπάγονται σε κανενός κράτους τη δικαιοδοσία.

Γ. Από πλευράς Μετεωρολογίας η θάλασσα διακρίνεται σε διάφορες κατηγορίες ανάλογα με τη κατάστασή της π.χ. γαλήνια, ταραγμένη, κυματώδη κλπ.

Κατάλογος ΘαλασσώνEdit

Ειρηνικός ΩκεανόςEdit

Ατλαντικός ΩκεανόςEdit

Ινδικός ΩκεανόςEdit

Αρκτικός ΩκεανόςEdit

Ανταρκτική ΘάλασσαEdit

Περίκλειστες Θάλασσες (Λίμνες)Edit

Εξωγήινες ΘάλασσεςEdit

Οι αποκαλούμενες σεληνιακές "θάλασσες" είναι μεγάλες βασαλτικές εκτάσεις στη Σελήνη, τις οποίες οι άνθρωποι παλιότερα θεωρούσαν ότι ήταν σώματα νερού και τις περιέγραψαν ως θάλασσες. Είναι οι γνωστές σκιές στην επιφάνεια του δορυφόρου της Γης, ορατές ακόμη και με γυμνό οφθαλμό.

Ύδωρ σε υγρή μορφή θεωρείται ότι υπάρχει κάτω από την επιφάνεια αρκετών φυσικών δορυφόρων, όπως στους δορυφόρους του Δία Ευρώπη και Γανυμήδη. Υγροί υδρογονάνθρακες θεωρείται, επίσης, ότι υπάρχουν στην επιφάνεια του Τιτάνα, αν και θα ήταν ακριβέστερο να τους περιγράψουμε ως λίμνες μάλλον παρά θάλασσες.

Το 2005 τα ρομπότ της NASA Spirit και Opportunity ανακάλυψαν ότι και εκτάσεις της επιφάνειας του Άρη σε προγενέστερη εποχή καλύπτονταν από μια αλμυρή, ρηχή θάλασσα.

Κβαντική ΦυσικήEdit

Ο όρος θάλασσα χρησιμοποιείται και στην Κβαντική Φυσική. Η Θάλασσα Dirac είναι μια ερμηνεία των καταστάσεων αρνητικής ενέργειας που συνθέτουν το κενό.

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki