FANDOM

Θήρα

Thera, Σαντορίνη

Maps-Cyclades-01-goog.jpg

Κυκλάδες
Νάξος Πάρος Άνδρος Τήνος Θήρα Μήλος Σύρος Δήλος
Βόρειες Σποράδες Νότιες Σποράδες Ανατολικές Σποράδες Δυτικές Σποράδες
Κυκλάδες Σαρωνίδες Αργολίδες

Maps-Greece-Cyclades-01-goog.jpg

Κυκλάδες.

Maps-Cyclades-goog.jpg

Κυκλάδες.

Ships-Minoan-01-goog.jpg

Σκάφος Μινωικής Εποχής.

- Μία νήσος του Αιγαίου Πελάγους που ανήκει στις Κυκλάδες.

ΕτυμολογίαEdit

Ikl.jpg Κυκλάδες Ikl.jpg
Δυτικές Κυκλάδες
(Ελένη),
(Μακρόνησος)
Cranae

(Κέα)
Ceos
Cythnos
Seriphos
Siphnos

Cimolos
Polyaegos
Antimelos
Melos

Pholegandros
Κεντρικές Κυκλάδες
Gyaros
Syros

Paros
(Αντίπαρος)
Oliaros
Antiparos
(Δεσποτικό)
Prepesindos

Ios
Sicinos
Ανατολικές Κυκλάδες
Andros
Tenos

Renia
Delos
Myconos

Naxos
Amorgos
Μικρές Κυκλάδες
Donoussa
(Ηράκλεια),
Onos
Schoenoussa
(Κάτω Κουφονήσι)
Pine
(Πάνω Κουφονήσι)
Phacoussa
(Κερία)
Ceros
Νότιες Κυκλάδες
  • Θήρα
ή Σαντορίνη,
Thera
Santorine
Therasia
Leuce

Anaphe
Astypalaea
Σύρνα
Seirena

Η ονομασία "Θήρα" σχετίζεται ετυμολογικά, ενδεχομένως, με τις λέξεις:

Η προ-Μυκηναϊκή ονομασία της νήσου ήταν "Καλλίστη". Ίσως, όμως, το όνομα αυτό να αποτελεί εξελληνισμό μιας προελληνικής λέξης όπως π.χ. "Κάρυστος"

ΓεωγραφίαEdit

ΜορφολογίαEdit

Τα σημαντικότερα όρη της είναι:

ΙστορίαEdit

Είναι πολύ πιθανόν ότι ο "οικισμός του Ακρωτηρίου" ήταν η πρωτεύουσα της νήσου και ήκμασε κατά το πρώτο ήμισυ της 2ης χιλιετίας π. Χ.

Η θέση κατοικήθηκε κατά την Ύστερη Νεολιθική (5η χιλιετία π. Χ.) και κατά την Πρώιμη εποχή του Χαλκού (3η χιλιετία π. Χ.), όπως μαρτυρούν μερικά πενιχρά ευρήματα.

Κατά τη Μεσοκυκλαδική περίοδο, έχοντας αναπτύξει στενές σχέσεις με τη Μινωική Κρήτη και την ηπειρωτική Ελλάδα, ο οικισμός μετατρέπεται σε πολιτιστικό, οικονομικό, εμπορικό και καλλιτεχνικό κέντρο του Αιγαίου που φθάνει στο απόγειό του κατά την Υστεροκυκλαδική Ι περίοδο.

Η τρομακτική έκρηξη του ηφαιστείου (που τοποθετείται περί το 1613 π. Χ. περίπου) είχε ως συνέπεια την ολοσχερή καταστροφή του οικισμού. Όμως, διατηρήθηκαν κάτω από το παχύ στρώμα τέφρας τα κατάλοιπα του σημαντικού αυτού πολιτιστικού κέντρου, δίνοντας σημαντικές πληροφορίες για την εποχή.

Ήταν άνοιξη (κι αυτό αποδεικνύεται από σπόρους και γυρεόκοκκους, που βρέθηκαν στην ηφαιστειακή τέφρα) του 1.613 π.Χ., όταν έγινε η δεύτερη μεγαλύτερη έκρηξη ηφαιστείου, που έχει γνωρίσει η ο Πλανήτης τα τελευταία τουλάχιστον 10.000 έτη, η οποία κατέστρεψε ολοσχερώς την Θήρα και αρκετές εγγύς νήσους σε ακτίνα πολλών χιλιομέτρων.

Από την έκρηξη δημιουργήθηκαν παλιρροϊκά κύματα, τα οποία σάρωσαν τις ακτές των Κυκλάδων και της βόρειας Κρήτης.

Βέβαια, αυτά κατέστρεψαν μεν κάποιους παραθαλάσσιους οικισμούς, αλλά θεωρείται εντελώς απίθανο να είχαν συνέπειες στην παρακμή του Μινωικού Πολιτισμού, όπως πολλοί ερευνητές θεώρησαν.

Μετά από εγκατάλειψη 2-3 αιώνων, η νήσος κατοικείται και πάλι κατά τη Μυκηναϊκή περίοδο (ύψωμα Μονόλιθος).

Φοίνικες εγκαθίστανται στην νήσο το 13ο αι. π. Χ. και το ονομάζουν Καλλίστη, ενώ από τα τέλη του 12ου αι. π. Χ. το αποικίζουν Λακεδαιμόνιοι, με επικεφαλής τον Θήρα, από τον οποίο προέρχεται και το όνομά του.

Η πρωτεύουσα της νήσου στην μεταγενέστερη αυτή εποχή βρίσκεται στην ανατολική ακτή, στο "βράχο του Μέσα Βουνού", όπου αναπτύχθηκε η πόλη της αρχαίας Θήρας που παρουσίασε συνεχή κατοίκηση από την Γεωμετρική έως και την Ρωμαϊκή Εποχή (9ος - 3ος αι. π. Χ.).

Η Θήρα τον 6ο αι. π. Χ. έκοψε δικό της νόμισμα και συνέδεσε την τύχη της με την πορεία της μητρόπολής της, της Σπάρτης, κατά τον Πελοποννησιακό πόλεμο.

Στα Ελληνιστική Εποχή σημειώνει μεγαλύτερη ανάπτυξη και χρησιμοποιείται ως ναυτική και στρατιωτική βάση των Πτολεμαίων.

Κατά τη Ρωμαϊκή περίοδο περιπίπτει βαθμιαία σε παρακμή.

ΕξορθολογισμόςEdit

Η απουσία της μίας κάποιοας αναφοράς της καταστροφής της Θήρας από την Ελληνική Μυθολογία είναι εντυπωσιακή.

Ίσως, όμως, ένας αρχέγονος μύθος να υπαινίσσεται την καταστροφή της.

Ο επώνυμος βασιλέας της Αρκαδίας Αρκάς πρέπει ετυμολογικά και λογικά να ταυτισθεί με τον αντίστοιχο επώνυμο του Άργους Άργο.

"Αρκάς" και "Άργος" πρέπει να είναι παράγωγα της ίδιας λέξης με την οποία οι Πελασγοί αποκαλούσαν τις μητροπόλεις τους αλλά και τις χώρες τους.

Σύμφωνα με τον μύθο η μητέρα του Αρκάδος, η Καλλιστώ, μεταμορφωμένη σε άρκτο, κινδύνευσε να φονευθεί από τον υιό της, Αρκάδα αλλά επενέβη ο Ζεύς και τους μετέφερε στον ουρανό.

Υποθετικά, πάντοτε, όταν οι Πελασγοί έγιναν κυρίαρχοι του Άργους (και επομένως και του Αργειακού κράτους που περιελάμβανε την Αρκαδία)

ΥποσημειώσειςEdit

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on FANDOM

Random Wiki