Fandom

Science Wiki

Θεσσαλική Φθία

63.268pages on
this wiki
Add New Page
Talk2 Share

Φθία

Phthia,

Maps-Thessalia-goog.jpg

Κλασσική Θεσσαλία.

Maps-Greece-Homeric-goog.jpg

Ομηρική Ελλάδα. Η θέση της Φθίας σημειώνεται με κύκλο.

- Ιστορική χώρα της Θεσσαλίας, στην ανατολική - βορειοανατολική Φθιώτιδα, (όπου και το υποτιθέμενο βασίλειο των Μυρμιδόνων).

ΕτυμολογίαEdit

Η ονομασία "Φθία" σχετίζεται, ενδεχομένως ετυμολογικά με την λέξη "Βοιωτία", Βησσίδα, Βάτεια.

Σύγχρονη ΚατάστασηEdit

Ταυτίζεται με τη σημερινή ανατολική - βορειοανατολική Φθιώτιδα. Στην αρχαιότητα, αλλά και αργότερα ανήκαν στην περιοχή τμήματα των νομών Λαρίσης και Μαγνησίας.

ΔημογραφίαEdit

Ikl.jpg Βόρεια Ελλάδα Ikl.jpg
Ιστορική Διαίρεση
Μακεδονία
Macedonis
Μακεδόνες
Emathia
Αμυθάονες
Bottiaea
Βοττιαίοι
Pelagonia
Πελαγόνες
Lygcestis
Λυγκηστές
Brygeis
Βρύγες
Almopia
Άλμωπες
Pieria
Πίερες
Elimeia
Ελύμειοι
Orestis
Eordaea
Εορδοί
Tymphaea
Τυμφαίοι
Mygdonia
Μύγδονες
Crestonia
Κρήστωνες
Ήπειρος
Chaonia
Χάονες
Molossis
Μολοσσοί
Ellopia
Έλλοπες
Atintania
Ατιντάνες
Thesprotia
Θεσπρωτοί
Cassopia
Κασσωπαίοι
Athamania
Αθαμάνες
Aethicia
Αίθικες
Amphilochia
Αμφίλοχοι
Θεσσαλία
Hestiaeotis
Εστιαίοι
Pelasgiotis
Πελασγοί
Thessaliotis
Θεσσαλοί
Phthiotis
Φθιώτες
Phthia
Φθίοι
Aenis
Αινιάνες
Dolopia
Δόλοπες
Magnesia
Μάγνητες
Perraebia
Περραιβοί

Οι λαοί που ιστορικά αναφέρεται ότι κατοίκησαν την περιοχή αυτή είναι:

ΓεωγραφίαEdit

Οι σπουδαιότερες πόλεις της ήταν:

ΕισαγωγήEdit

Η ακριβής της θέση, σύμφωνα με ιστορικές πηγές, συμπίπτει με εκείνη της περιοχής των μεταγενέστερων Φαρσάλων.

Πρώτος ο Φερεκύδης ταύτισε την Ομηρική Φθία με την πόλη Φάρσαλο της Αρχαιότητας, όπου λατρευόταν η μητέρα του Αχιλλέα, νηρηίδα Θέτιδα και ο παιδαγωγός του, Κένταυρος Χείρων.

Στην περιοχή της πόλεως της Φαρσάλου ανήκε και η εκτεταμένη άκρη της πεδιάδας, η οποία στην περιοχή του Ενιπέως φθάνει μέχρι την Ερέτρεια.

Εδώ βρισκόταν το Θετίδειον, στον δρόμο πορείας

  • του Μ. Αλεξάνδρου από τις Φερές προς τη Φάρσαλο και
  • του Φλαμινίνου από τις Φερές - Ερέτρεια προς τη Σκοτούσσα.

Στην «Ανδρομάχη» του Ευριπίδη αναφέρεται το «Θετίδειον Ιερόν» αφιερωμένο στη Θέτιδα, μητέρα του Αχιλλέα.

Το ιερό τοποθετείται γενικά σε απόσταση 2 Km. από τη Σκοτούσσα. Στη θέση του σημερινού χωρίου Θετίδιου όπου έχουν βρεθεί ερείπια.

Η αρχαία Φθία δεν ήταν μία πόλη (όπως υποστηρίζουν μερικοί, που μάλιστα την ταυτίζουν με τα σημερινά Φάρσαλα), αλλά ολόκληρη περιοχή, όπως αυτή αναφέρεται από τον Όμηρο στην «Ιλιάδα», ραψ. Β΄, στίχοι 681-685:

«Νυν αυ τους όσσοι το Πελασγικόν Άργος έναιον, οι τ’ Άλον, οι τ’ Αλόπην, οι τε Τρηχίνα νέμοντο, οι τ’ είχον Φθίην ηδ’ Ελλάδα καλλιγύναικα, Μυρμιδόνες δε καλεύοντο και Έλληνες και Αχαιοί, των αυ πεντήκοντα νεών ην αρχός Αχιλλεύς».

ΙστορίαEdit

Από τα Έπη του Ομήρου και άλλους ποιητές, συγγραφείς και μελετητές της αρχαιότητας, είναι γνωστό ότι η αρχαία Φθία βρισκόταν στην Ανατολική Φθιώτιδα.

Η σημαντική πόλη της ήταν η Κρεμαστή Λάρισα (Πελαγικό Άργος)

Ο Στράβων, στα «Γεωγραφικά» (βιβλίο Θ΄ αριθμ. 435-440) γράφει:

«Είθ’ εξής παραπλεύσαντι σταδίοις εκατόν ο Εχίνος υπέρκειται. Της δ’ εξής παραλίας εν μεσογαία εστίν η Κρεμαστή Λάρισα, είκοσι σταδίους2 αυτής διέχουσα, η δ’ αυτή και Πελασγία λεγομένη Λάρισα».

Ενώ, σε άλλο σημείο αναφέρει:

«Και Άλος, δε, και Λάρισα η Κρεμαστή και το Δημήτριον υπ’ εκείνω, πάσαι προς έω της Όρθρυος».

(= Μετά από εκατό στάδια βρίσκεται ο Αχινός και περεταίρω, 20 στάδια εσωτερικά της παραλίας, η Κρεμαστή Λάρισα, η οποία λέγεται και Πελασγία. Και οι πόλεις Άλος, Κρεμαστή Λάρισα και Δημήτριο, κάτω από εκείνο (το βασίλειο) βρίσκονται όλες, προς την ανατολική πλευρά της Όθρυος.

Στην αρχαιότητα τμήματα της σημερινής Μαγνησίας και μικρό μέρος του Νομού Λαρίσης ανήκαν στη Φθία, ενώ, μέχρι και στις αρχές του 20 αιώνα μ.Χ. οι κώμες Πτελεός, Σούρπη, Αχίλλειον, Άγιοι Θεόδωροι, Γαύριανη, της Μαγνησίας, ανήκαν στο Νομό Φθιώτιδας. Άλλωστε, και ο αρχαιολογικός χώρος της γειτονικής Νέας Αγχιάλου φέρει την ονομασία «Φθιώτιδες Θήβες». Στην συνέχεια άρχιζε η Ιωλκίτις, (όπου βασίλευσε ο Πελίας).

Όπως αναφέρει και ο Ευριπίδης στο έργο του «Ιφιγένεια εν Αυλίδι»:

«Οι πολεμοχαρείς εκ Φθίας Μυρμιδόνες επέβαιναν σε 50 πλοία, που στην πρύμνη τους είχαν χρυσά αγάλματα Νηρηίδων. Μαζί με το Πελασγικόν Άργος, συμμετείχαν και η Άλος (κοντά στον Αλμυρό), η Αλόπη (κοντά στις Ράχες) και η Τραχίς (κοντά στη Λαμία)». (Υπάρχει, δε, κι άλλη αρχαία τραγωδία, οι «Τραχίνιες» του Σοφοκλή, που αναφέρονται στην Τραχίνα, που σήμερα λέγεται Ηράκλεια (λόγω του Ηρακλή και της γυναίκας του Δηιάνειρας που έζησε εκεί).

Την περίοδο της Τουρκοκρατίας, η Πελασγία ονομαζόταν Γαρδίκιον ή Γαρδίκι (όπως και πολλές ακόμη κωμοπόλεις της Ελλάδας) που σημαίνει μικρή πόλη ή πέρασμα, αλλά για να διακρίνεται από τις υπόλοιπες, αποκαλούνταν Γαρδίκιον Κρεμαστής Λαρίσης. Από το 1836 η σημερινή Πελασγία ονομαζόταν Γαρδίκιον Κρεμαστής Λαρίσης. Το 1926, το Δημοτικό Συμβούλιο του Γαρδικίου Κρεμαστής Λαρίσης (από το φρούριο (με Κυκλώπεια ή Πελασγικά τείχη) στην πλαγιά της περιοχής, το οποίο σώζεται ακόμη και φέρει ανά διαστήματα πύργους, τρεις πύλες και μία πυλίδα, πλάτους 1,36 μ.) αποφάσισε η κωμόπολη να λάβει το όνομα Πελασγία, στηριζόμενο στα παραπάνω γραφόμενα του Στράβωνα, ενώ ως σφραγίδα του Δήμου καθιερώθηκε κεφαλή του Αχιλλέα, παρόμοια με αυτήν που έφεραν νομίσματα που μόνο στην περιοχή αυτή βρέθηκαν και είχαν κοπεί μετά την αυτονομία που απέκτησε η περιοχή από τον Δημήτριο Πολιορκητή.

Αυτή η ειδική σχέση της Λάρισας Κρεμαστής με τον Αχιλλέα παρουσιάζεται και στο νόμισμα που έχει κόψει η πόλη μετά την αυτονομία (302 π.Χ.) που της παραχώρησε ο Δημήτριος Πολιορκητής, το οποίο κυκλοφορούσε παράλληλα με τα νομίσματα των διαδόχων του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Στη μία όψη του εικονίζεται κεφαλή του Αχιλλέα με πλούσια κόμη και στην άλλη η Θέτιδα να ιππεύει ιππόκαμπο και να κρατάει ασπίδα πάνω στην οποία υπάρχει το μονόγραμμα ΑΧ.

Σημαντική είναι η πληροφορία του Ησίοδου ότι η Όθρυς αποτελούσε θεϊκό όρος στο οποίο ήταν εγκατεστημένο το συμβούλιο των Τιτάνων, όπως γράφει στη «Θεογονία».

Ιστορική ΕρμηνείαEdit

Κρίνοντας από την ετυμολογία, είναι πιθανόν η ονομασία "Φθία" να αποτελεί παραφθορά ονόματος συγγενικού με τις λέξεις Βοττιαία, Βοιωτία, Βαιτική, Βησσίδα κ.α.

Στην περίπτωση αυτή η "Φθία" αποτελεί το όνομα με το οποίο αποκαλούσαν την μγν. Ν.Α. Θεσσαλία οι εγκατασταθέντες Αχαιοί (που έφθαναν εκεί κατά κύματα από την Αίγυπτο, σε διάφορες εποχές κρίσεων) (μετά τον 16ο αιώνα π.Χ.).

Πιθανότατα, αρχικά, το όνομα "Φθία" φαίνεται ότι αποδιδόταν σε ολόκληρη την μγν. Θεσσαλία αν κρίνει κάποιος από την ετυμολογική συγγένειά του με την λίμνη Βοιβηίδα. Αργότερα, θα περιορίσθηκε στο νότιο τμήμα της.

Επομένως οι Φθίοι πρέπει να ήταν κλάδος των Βησσών (ίσως, εκθρακισθέντων προ-Θρακών) που εισέδυσαν εκεί μέσω της ήδη Θρακικής Πιερίας και εξελληνίσθησαν ταχύτατα με την ανάμιξή τους με τους Αιολείς/Έλληνες της Ανατολικής Θεσσαλίας που τότε θα αποκαλούταν "Αιολίδα" (ή ισοδύναμα Ελλάδα) (Τα ονόματα αυτά μάλλον ταυτίζονται με το δεύτερο να αποτελεί παραφθορά του πρώτου).

Οι Μυρμιδόνες της Φθίας και της Αίγινας φαίνεται ότι αποτελούν καθαρή μυθοπλασία των ποιητών καθώς αυτοί πρέπει να ταυτίζονται με τους Mira της Χετταϊκής Μ.Ασίας και δεν φαίνεται ότι κατοίκησαν ποτέ στον Ελληνικό χώρο.

ΑστρονομίαEdit

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki