Fandom

Science Wiki

Ιθάκη \Ιόνιο

63.268pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

Ιθάκη

Ithaca

Maps-Cephallenia-02-goog.jpg

Ιθάκη
Κεφαλληνία

Maps-Ionian-Islands-01-goog.jpg

Ιόνιοι Νήσοι.

Είναι μία νήσος του Ιονίου Πελάγους που ανήκει στην Ελλάδα.

ΕτυμολογίαEdit

Η λέξη " Ιθάκη" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "Αίθικες ".

ΓεωγραφίαEdit

Η Ιθάκη είναι η μικρότερη, μετά τους Παξούς, νήσος των Επτανήσων και βρίσκεται στα νότια της Λευκάδας και στα βορειοανατολικά της Κεφαλληνίας, από την οποία χωρίζεται με τον ομώνυμο πορθμό.

ΜορφολογίαEdit

Η Ιθάκη παρουσιάζει πλούσιο διαμελισμό στις ανατολικές ακτές, που χαρακτηρίζονται από πολλούς κόλπους και ακρωτήρια.

Το βορειότερο άκρο της νήσου αποτελεί το ακρωτήριο "Μέλισσα", ενώ το νοτιότερο το ακρωτήριο "Άγιος Ανδρέας".

Ανάμεσα στα δυο αυτά άκρα παρεμβάλλονται ο όρμος Φρικών, το ακρωτήριο Μαυρωνάς, το ακρωτήριο Άγιος Ηλίας, ο κόλπος Μώλου, το ακρωτήριο Σχοίνος και άλλα ακρωτήρια. Το μήκος των ακτών φτάνει συνολικά τα 101 km.

Στο νήσο δεν υπάρχουν όρη αλλά υπάρχουν οι λόφοι Νηρίτο (806 m) και το Ημεροβίγλιο (669 m).

Χαρακτηριστικό της νήσου είναι τα άγονα εδάφη του και η λειψυδρία, που εμποδίζουν την ανάπτυξη γεωργίας. Η νήσος στηρίζεται οικονομικά κυρίως από τον τουρισμό και την αλιεία.

Η Ομηρική ΙθάκηEdit

Το όνομα της νήσου είναι γνωστό από την Αρχαιότητα, καθώς αναφέρεται στην Οδύσσεια, κάποιες νεότερες μελέτες όμως αμφισβητούν κατά πόσο η σημερινή Ιθάκη ταυτίζεται με την Ομηρική[1].

Η γενική εκτίμηση των ειδικών δέχεται την ταύτιση της σημερινής με την ομηρική Ιθάκη, εξηγώντας ότι οι διαφορές από την περιγραφόμενη τοπογραφία στην Οδύσσεια προέκυψαν είτε λόγω άγνοιας της τοπογραφίας της νήσου από τον ποιητή, είτε λόγω «ποιητικής αδείας».

Ωστόσο είναι πιθανότερο ένα άλλο σενάριο:

Αρχικά (β' ήμισυ 2ης χιλιετίας π.Χ.),

  • η "μεγάλη νήσος" δηλ. η σημερινή Κεφαλληνία να αποκαλούταν "Ιθάκη" (ή Αιθάκη) και
  • η "μικρή νήσος" δηλ. η σημερινή Ιθάκη να αποκαλούταν "Σάμη".

Σύμφωνα με αυτήν την υπόθεση, οι Αίθικες (ακριβέστερα, οι πρόγονοι της φυλής αυτής της Κλασσικής Περιόδου) κατά το β' ήμισυ της 2ης χιλιετίας π.Χ., που κατοικούσαν στην Παρα-ιόνια ακτή της Δυτικής Ελλάδας, επέτυχαν να αποικήσουν την απέναντι μεγάλη νήσο (δηλ. την σημερινή νήσο Κεφαλληνία).

Προφανώς, μετά από κάποιες δεκαετίες η νήσος αυτή ονομάσθηκε "Αιθάκη" (που βαθμιαία μετεξελίχθηκε σε Ιθάκη).

Σε μεταγενέστερη εποχή την νήσο αυτή την κατέλαβαν και την αποίκησαν οι Κεβρήνες ( που παρεφθάρησαν σε Κεφαλλήνες). Αυτοί ανάγκασαν τους προγενέστερους κάτοικους Αίθικες να καταφύγουν στην παρακείμενη μικρή νήσο (δηλ. την σύγχρονη Ιθάκη) που τότε θα ονομαζόταν "Σάμη".

Έτσι, οι κάτοικοι της, οι "Σαμαίοι", αναγκάσθηκαν να την εκκενώσουν. Τότε οι Κεβρήνες τους επέτρεψαν να μεταναστεύσουν στο ανατολικό τμήμα της μεγάλης νήσου και να ιδρύσουν την πόλη Σάμη.

Την εποχή του Τρωικού Πολέμου η "μεγάλη νήσος" εξακολουθούσε ακόμη να ονομάζεται "Ιθάκη" και η μικρή νήσος "Σάμη". Έτσι ο Νεών Κατάλογος της Ιλιάδας αναφέρει, σωστά, ότι οι κάτοικοι της "Ιθάκης" κυβερνούσαν επίσης και την Ζάκυνθο και την "Σάμη". Σύμφωνα με αυτή την εκδοχή τα Κροκύλεια, η Αιγίληψ και το Νήριτο που αναφέρονται στην ίδια ραψωδία πρέπει να αποτελούν τοποθεσίες της "μεγάλης νήσου".

Οπότε ενδεχομένως να πρέπει γίνουν και οι ακόλουθες ταυτίσεις:

  • τα Κροκύλεια πρέπει να ταυτισθούν με την μεταγενέστερη Κράνη,
  • η Αιγίληψ με τους οχυρούς Πρώννους και
  • το δασώδες Νήριτο με το όρος Αίνος.

Αν επιπλέον ταυτισθεί και το Δουλίχιο (νήσος των Τηλεβόων)με την σημερινή Λευκάδα και οι Εχινάδες Νήσοι με τις Παραλευκάδιες νήσους (Μεγάνησος (ή Μεγανήσι), Κάλαμος, Κάστος (ή Καστός), Άτοκος κ.α) τότε όλα τα ασαφή και σκοτεινά σημεία του Ομηρικού Καταλόγου αποσαφηνίζονται πλήρως.

Σύγχρονη ΚατάστασηEdit

Πρόκειται για επιμήκη νήσο με έκταση 92,6 km² και πληθυσμό 3.646 κατοίκους. Μαζί με άλλες μικρότερες νήσους αποτελεί την επαρχία Ιθάκης που ανήκει στο νομό Κεφαλληνίας.

ΥποσημειώσειςEdit

  1. Wilhelm Dörpfeld, Alt-Ithaka (1927)

ΒιβλιογραφίαEdit

  • "Ιθάκη: Το σύμβολο". Ειδικό αφιέρωμα για την Ιθάκη των μύθων και της ιστορίας του περιοδικού Γεωτρόπιο τεύχος 70 σ. 84-92 (Αύγ. 2001)

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki