FANDOM

Ιταλία

Italy

Maps-Italy-North-02-goog

Βόρεια Ιταλία ΥποπαδανίαΥπερπαδανία

Maps-Italia-Iron-Age-01-goog

Ιταλική Χερσόνησος Ιταλία
Λιγουρία Βενετία Ετρουρία Πικεντίνη Ουμβρία Λατίνη Αυσονία (Oscia) Μεσσαπία Μεγάλη Ελλάδα Σικελία
Λεποντία Ραιτία Λιβυρνία Κύρνος

Maps-Seas-Mediterranian-goog

Δυτική Μεσόγειος Θάλασσα . Ελληνικός Αποικισμός.

Maps-Italia-01-goog

Ιταλία Ρωμαϊκή Εποχή

Maps-Italia-Middle-01-goog

Μέση Ιταλία.

Maps-Italia-South-02-goog

Νότια Ιταλία.

Maps-Italy-01-goog

Ιταλία.

Maps-Italy-Middle-goog

Μέση Ιταλία.

Maps-Italy-North-01-goog

Βόρεια Ιταλία.

Maps-Italy-South-01-goog

Νότια Ιταλία.

Maps-Venetia-01-goog

Βόρεια Ιταλία.

Maps-Italy-02-goog

Ιταλία.

Maps-Italy-03-goog

Ιταλία.

Maps-Italy-AD-1000-goog

Ιταλία Μεσαιωνική Εποχή

- Ιστορική χώρα της Ιταλικής Χερσονήσου.

ΕτυμολογίαEdit

Η ονομασία "Ιταλία", ενδεχομένως, προέρχεται ετυμολογικά από την ελληνική λέξη "Αιτωλία". Η πιθανότερη ετυμολόγηση, είναι από την Οζολία < Αιτωλία

Φαίνεται ότι οι Οζόλες Λοκροί (που κυριολεκτικά ήταν "Αιτωλοί Λοκροί") μετά την ίδρυση της αποικίας τους Επιζεφύριοι Λοκροί ταχύτατα επέβαλλαν την κυριαρχία τους σε όλη την Νότια Βρεττία (που ονομάζονταν τότε Οινωτρία) απωθώντας τους Οινωτρούς βορειότερα

Ο Εκαταίος στην Περιήγησή του, γνωρίζει ακριβώς αυτήν την διαίρεση της μτγν Βρεττίας σε:

  • Ιταλία στο νότιο τμήμα και
  • Οινωτρία στο βόρειο τμήμα

Αργότερα οι έμποροι καθώς διέρχονταν από το Μεσσήνιο πορθμό, διέκριναν την Σικελία στον Νότο και την Ιταλία στο βορρά, οπότε η ονομασία επεκτάθηκε σε όλη την χερσόνησο, αντικαθιστώντας την προηγούμενη ονομασία Εσπερία που μετατέθηκε πλέον στην δυτικότερη Ιβηρία.

Μία δεύτερη ετυμολόγηση ότι η ονομασία προήλθε από τους ηφαιστειακούς καπνούς του Βεζούβιου, που έβλεπαν από την θάλασσα, οι πρώτοι Αιγαιώτες ναυσιπλόοι-έμποροι, που περιέπλεαν τις ακτές της, από τον 15ο αιώνα π.Χ. και εξής, (οπότε τελικά, η ονομασία περιοριορίσθηκε στην νήσο Αιθαλία ενώ για την ξηρά παραφθάρηκε σε "Αιταλία" < "Ιταλία"), μάλλον πρέπει να απορριφθεί.

ΕισαγωγήEdit

Η Ιταλική Δημοκρατία ή Ιταλία (Στα Ιταλικά: Repubblica Italiana ή Italia) είναι μια χώρα της νότιας Ευρώπης, αποτελούμενη από μία χερσόνησο σε σχήμα μπότας και δύο μεγάλες νήσους στη Μεσόγειο θάλασσα:

ΓεωγραφίαEdit

Βόρεια συνορεύει με την Ελβετίακαι την Αυστρία, δυτικά με τη Γαλλία και ανατολικά με τη Σλοβενία. Οι ανεξάρτητες χώρες του Σαν Μαρίνο και του Βατικανού βρίσκονται εξ'ολοκλήρου μέσα σε Ιταλικό έδαφος.

Ιστορία Edit

Η ιστορία της Ιταλίας είναι στενά συνδεδεμένη με τον πολιτισμό όλης της περιοχής της Μεσογείου αλλά και της Ευρώπης γενικότερα.

Η χερσόνησος της Ιταλίας κατοικείται ήδη από τα προϊστορικά χρόνια. Η Μεγάλη Ελλάδα, ο Ετρουσκικός πολιτισμος, η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία άφησαν πίσω τους κατάλοιπα του πολιτισμού τους σε αυτή την περιοχή.

Η σύγχρονη Ιταλία διαμορφώθηκε το 1861, όταν ενώθηκαν πολλά από τα κρατίδια της χερσονήσου.

Η Ιταλία σήμερα είναι μέλος του ΝΑΤΟ, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωζώνης.

Πολίτευμα Edit

To πολίτευμα της Ιταλίας είναι κοινοβουλετική δημοκρατία.

Γεωγραφικά Διαμερίσματα Edit

Η Ιταλία διαιρείται σε 20 γεωγραφικά διαμερίσματα (regioni, ενικός regione), από τα οποία τα πέντε χαρακτηρίζονται από καθεστώς αυτονομίας (σημειώνονται με *):

Όλα τα διαμερίσματα εκτός από την Κοιλάδα Αόστα διαιρούνται επιπλέον σε δύο ή περισσότερες επαρχίες (Province).

Μορφολογία Edit

Η Ιταλία αποτελείται κυρίως από μία μεγάλη χερσόνησο σε σχήμα μπότας, ανάμεσα στην Αδριατική Θάλασσα, το Ιόνιο Πέλαγος και το Τυρρηνικό Πέλαγος. Τα Απέννινα διαμορφώνουν τη ραχοκοκαλιά της χερσονήσου, και φτάνουν μέχρι βόρεια όπου ενώνονται με τις Άλπεις.

Εκεί βρίσκεται και η μεγάλη πεδιάδα του ποταμού Πάδου.

Έχει επίσης 2 μεγάλα νησιά -τη Σικελία και τη Σαρδηνία.

Το υψηλότερο σημείο είναι το Λευκό Όρος με υψόμετρο 4.810 μέτρα, αλλά για την Ιταλία κυρίως γνωστά είναι τα ηφαίστεια του Βεζούβιου κοντά στη Νεάπολη και της Αίτνας στη Σικελία.

Οικονομία Edit

Είναι μία από τις μεγαλύτερες οικονομικές δυνάμεις της Γης.

Δημογραφία Edit

Η Ιταλία είναι σε μεγάλο βαθμό ομοιογενής γλωσσικά και θρησκευτικά, ενώ παρουσιάζει σημαντικές πολιτιστικές, οικονομικές και πολιτικές ανομοιομορφίες. Είναι η χώρα με τη 5η μεγαλύτερη πυκνότητα πληθυσμού στην Ευρώπη με 196 άτομα ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο. Υπάρχουν μικρές ομάδες αυτογενών μειονοτήτων.

Ο Καθολικισμός είναι η θρησκεία της πλειοψηφίας των κατοίκων (85% των κατοίκων αυτοπροσδιορίζονται ως καθολικοί). Ωστόσο υπάρχουν κοινότητες Προτεσταντών και Εβραίων ενώ υπάρχει και αυξανόμενος αριθμός μεταναστών Μουσουλμάνων.

Πολιτισμός Edit

Η Ιταλία είναι γνωστή για τις τέχνες, τον πολιτισμό, και πολλά μνημεία της, όπως ο Πύργος της Πίζα και το Ρωμαϊκό Κολοσσαίο, όπως και για την κουζίνα της (πίτσα, μακαρονάδες, κλπ.), κρασί, τρόπος ζωής, μόδα, ντιζάιν, κινηματογράφος, θέατρο, λογοτεχνία, ποίηση, εικαστικές τέχνες, μουσική (κυρίως όπερα), κλπ.

Η Αναγεννησιακή περίοδος της Ευρώπης ξεκίνησε στην Ιταλία το 14ο και 15ο αιώνα. Λογοτεχνικά αριστουργήματα, όπως η ποίηση του Δάντη, Πετράρχη, Tορκουάτο Τάσσο και Λουδοβίκου Αριόστο και η πεζογραφία του Βοκάκκιου.

Η μουσική επιρροή των Ιταλών συνθετών Παλεστρίνα, Κλάουντιο Μοντεβέρντι, Αρκάντζελο Κορέλλι και Αντονιο Βιβάλντι αποδείχτηκε τεράστια. Τον 19ο αιώνα, η ιταλική ρομαντική όπερα άνθισε με συνθέτες, όπως ο Τζοακίνο Ροσίνι, Τζουζέπε Βέρντι, και Τζάκομο Πουτσίνι.

Οι σύγχρονοι Ιταλοί καλλιτέχνες, συγγραφείς, σκηνοθέτες, αρχιτέκτονες, συνθέτες και σχεδιαστές συνεχίζουν να συνεισφέρουν σημαντικά στο δυτικό πολιτισμό.

ΑθλητισμόςEdit

Το Ποδόσφαιρο είναι το εθνικό άθλημα των Ιταλών και το πάθος τους για το άθλημα αυτό είναι φανερό. Η Ιταλία έχει κερδίσει το Παγκόσμιο Κύπελο Ποδοσφαίρου τέσσερις φορές : το 1934, 1938, 1982 και 2006.

Γλώσσα Edit

Στην Ιταλία ομιλούνται πολλές γλώσσες και όχι μόνο τα Ιταλικά. Μερικοί εκτιμούν πως υπάρχουν περίπου 33 ζωντανές γλώσσες [1].

Ναυτιλία Edit

Κυριότεροι λιμένες της Ιταλίας είναι: η Γένουα, η Τεργέστη, η Αγκών, το Βρινδήσιο, το Οτράντο, ο Τάρας και η Νεάπολη.

ΥποσημειώσειςEdit

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Ikl Κίνδυνοι ΧρήσηςIkl

Επίσης,

IonnKorr-System-00-goog

Also on FANDOM

Random Wiki