Fandom

Science Wiki

Κιλικία

63.276pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

Κιλικία

Cilicia, Αώα

Maps-Asia-Cilicia-01-goog.gif

Κιλικία

Maps-Asia-Cilicia-02-goog.jpg

Κιλικία

Maps-Cilicia-03-goog.jpg

Κιλικία

Maps-Asia-Minor-goog.gif

Κλασσική Μικρά Ασία

Maps-Cilicia-01-goog.gif

Κιλικία

Maps-Cilicia-02-goog.png

Κιλικία

Maps-Neohititic-Syria-01-goog.png

Νεοχετταίοι
Συρία
Κιλικία

- Ιστορική χώρα της Μικράς Ασίας.

ΕτυμολογίαEdit

Η ονομασία "Κιλικία" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "Kilakku".

ΓεωγραφίαEdit

Συνορεύει με τις εξής χώρες:

ΜορφολογίαEdit

  • Οι σημαντικότεροι ποταμοί της είναι:
  • Οι σημαντικότερες λίμνες της είναι:

ΔημογραφίαEdit

  • Οι λαοί που την κατοίκησαν σε διάφορες ιστορικές περιόδους ήταν:
  • Οι σημαντικότερες ιστορικές πόλεις της ήταν:

Εισαγωγή Edit

Ikl.jpg Μικρά Ασία Ikl.jpg
Χώρες
Δυτική Μικρά Ασία
Ίωνες
Αιολείς
Βιθυνοί
Τρώες
Μυσοί
Λυδοί
Μαίονες
Κάρες
Λύκιοι
Μέση Μικρά Ασία
Παφλαγόνες
Φρύγες
Γαλάτες
Ίσαυροι
Λυκάονες
Πάμφυλοι
Πισίδες
Κίλικες
Ανατολική Μικρά Ασία
Πόντιοι
Καππαδόκες
Αρμένιοι
Κατάονες
Κομμαγήνες

Η Κιλικία είναι η νοτιοανατολικότερη παράλια περιοχή της Μικράς Ασίας (έναντι της Κύπρου).

Οι Μυκηναίοι την αποκαλούσαν "Αώα" ( = Ηώς = Ανατολή)

Η Κιλικία που σήμερα αποτελεί επαρχία της Τουρκίας εκτείνεται από το Κορακήσιο (αρχ. Αλαία) μέχρι τις Κιλίκιες Πύλες. Φυσικά όριά της είναι ανατολικά το Αμανό Όρος, βόρεια και δυτικά η οροσειρά του Ταύρου και νότια το Κιλίκιο πέλαγος (ΒΑ. λεκάνης Μεσογείου).

Μία περιοχή της με το όνομα Κιλικία βρίσκεται στα Ν.Α. της Καππαδοκίας.

Η συνολική της έκταση 35.000 τ.χλμ διαιρείτο χωρογραφικά σε δύο τμήματα

  • το δυτικό καλούμενο Τραχεία Κιλικία ή Τραχειώτις (πρόποδες και υψίπεδο του Ταύρου) και
  • το ανατολικό καλούμενο Πεδιάδα.

Τις περιοχές αυτές τις χωρίζει ο ποταμός Καλύκανδος.

Ακόμη και σήμερα η Τραχεία Κιλικία στερείται μεγάλων δρόμων με έδαφος γενικά άδενδρο και άγονο. Αντίθετα η Πεδινή είναι ευφορότατη.

Τρεις ποταμοί διαρρέουν τη πεδινή χώρα κανένας όμως πλωτός:

Μεγάλη η παραγωγή σε δημητριακά, οίνο, λάδι και του χαρακτηριστικού χονδρού υφάσματος κιλίκιου(*).

Το κλίμα της μεν Τραχείας ηπειρωτικό, της δε Πεδιαίας μεσογειακό.

Κάτοικοι της χώρας οι Κίλικες.

Γεωγραφία Edit

Πόλεις άξιες λόγου ήταν η Ταρσός (πρωτεύουσα επί του Κύδνου π.),

παράλιες δε

Ιστορία Edit

Πρώιμη ΑρχαιότηταEdit

Αρχικά αναφέρονται εμπλοκές (πολεμικές και διπλωματικές) με την Χετταϊκή Αυτοκρατορία.

Ακολουθεί υποταγή της στη Ασσυρία. Κατά την Ασσυριακή Εποχή, στην αρχή της 1ης Χιλιετίας, η Κιλικία αποτελεί Νεο-Χετταϊκό Κράτος, υποτελές στην Ασσυριακή Αυτοκρατορία.

Στις Ασσυριακές πηγές αποκαλείται Que, Kue, Qeve, Coa, Kuê, Quwe και Keveh

Μετά τη καταστροφή του κράτους των Ασσυρίων (607 π.Χ) παρέμεινε ανεξάρτητη.

Κλασσική ΕποχήEdit

Αργότερα έγινε επαρχία της Περσικής Αυτοκρατορίας. Το 400 π.Χ. προσχώρησε στο Κύρο τον νεότερο.

Επί του Μ. Αλεξάνδρου απετέλεσε ίδια επαρχία, επί δε των διαδόχων του η Κιλικία υπήρξε θέατρο σκληρών αγώνων μεταξύ των Σελευκιδών και των Πτολεμαίων μέχρι που ο Αντίοχος την κατέλαβε.

Ρωμαϊκή ΕποχήEdit

Το 103 π.Χ. καταλήφθηκε από τον Μάρκο Αντώνιο μετά πέρασε στη κυριαρχία του Μιθριδάτη τον οποίο και εκδίωξε ο Σύλλας το 92 π.Χ.

Το 78 π.Χ ο Ανθύπατος Σερβίλιος ηττήθηκε από τους πειρατές που εκείνη τη περίοδο είχαν καταστήσει τη Κιλικία ορμητήριό τους με μεγάλους στόλους που κυριαρχούσαν στη Μεσόγειο φθάνοντας μέχρι και τον Τίβερη.

Τότε οι Ρωμαίοι αναγκάσθηκαν να αναλάβουν τον αποκαλούμενο "Πειρατικό πόλεμο" τη διεξαγωγή του οποίου ανάλαβε ο Πομπήιος (67-63 π.Χ.) που και επέφερε μεγάλη καταστροφή στους πειρατές. Από τότε η Κιλικία γίνεται ρωμαϊκή επαρχία, διοικητής της οποίας ήταν αρχικά ο Κικέρων.

Μεσαιωνική ΕποχήEdit

Κατά τους πρώτους βυζαντινούς χρόνους η χώρα διαιρέθηκε σε "Πρώτη" και "Δεύτερη" Κιλικία. Οι Βυζαντινοί Αυτοκράτορες αντιλαμβανόμενοι τον χαρακτήρα των κατοίκων, τους προσλάμβαναν στο αυτοκρατορικό ναυτικό όπου και αποδείχθηκαν επιδέξιοι ναύτες.

Νεότερη Εποχή 1916 - 1920 Edit

Κατά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο η τύχη της Κιλικίας και των λοιπών χωρών της Τουρκίας εξαρτήθηκαν από διαδοχικές συμφωνίες μεταξύ των Μεγάλων Δυνάμεων που ήταν και οι ακόλουθες:

Το 1916 η Κιλικία αναγνωρίστηκε ως Ιταλική ζώνη ενώ το 1917 ως Γαλλική.

Αργότερα με τη Συνθήκη των Σεβρών αποσπάσθηκε της επιρροής της Γαλλίας αποδιδόμενη στη Τουρκία.

Αλλ΄ όμως η Γαλλία δια του από Σεβάστεια πληρεξούσιού της Πικό σε ιδιαίτερη συνεννόηση με τον Μουσταφά Κεμάλ είχε προχωρήσει σε συνθήκη με όρους που η μεν Γαλλία παραιείτο της Κιλικίας υπέρ της Τουρκίας, ο δε Μουσταφά Κεμάλ αναγνώριζε τους Γάλλους διπλωμάτες της περιοχής.

Η Γαλλία το έπραξε αυτό επειδή η Αγγλία από το Σεπτέμβριο του 1919 είχε ήδη αρχίσει την απόσυρση 24 Ταγμάτων προς την Μοσούλη που τον ίδιο καιρό απεκαλύφθησαν και τα κοιτάσματα πετρελαίου.

Από την άλλη ο Μουσταφά Κεμάλ είχε αντιληφθεί τις μεταξύ των Δυνάμεων έριδες και στράφηκε κατά των Γάλλων στη Κιλικία και Συρία.

Ο Γάλλος στρατηγός Γκουρώ μετέφερε στη Κυβέρνησή του την εξέλιξη των πραγμάτων αλλά έλαβε από τον Κλεμανσώ τη διαταγή "η αντικατάσταση να γίνει αμέσως τιθέμενου ενός Γάλλου πανταχού όπου υπάρχει είς Άγγλος, όπως στην αντικατάσταση ενός σκοπού"

Με αυτές τις συνθήκες το φθινόπωρο του 1919 ελάχιστες γαλλικές δυνάμεις διασπάρθηκαν. Οι συγκοινωνίες ήταν στη χώρα σπάνιες. Ο ανεφοδιασμός των στρατιωτικών τμημάτων δύσκολος. Έτσι ο επερχόμενος χειμώνας επέδρασε ολέθρια τόσο στην υγεία των Γάλλων όσο και στο ηθικό τους. Προκειμένου να αντιμετωπίσει τη κατάσταση, ο στρατηγός Γκουρώ προσπάθησε να συγκροτήσει ένοπλα τμήματα από Αρμένιους.

Αυτό εξώθησε το φανατισμό των Κούρδων της περιοχής κατά των "μισητών απίστων" Αρμενίων. Αλλά και ο Εμίρης Φεϋζάλ στη Συρία δεν ήταν και τόσο φιλικός στους Γάλλους. Σ΄ αυτή τη κατάσταση η Γαλλία άφησε τους αντιπάλους της να ενισχύονται από το κεμαλικό στρατό προχωρώντας στην απόλυση των κληρωτών 1918.

Έτσι επί μετώπου 400 km από Μερσίνα μέχρι Ούρφα (Έδεσσα) τα εγκατασταθέντα γαλλικά τάγματα υπέστησαν αιματηρές ήττες.

Από 21 Ιανουαρίου μέχρι 9 Φεβρουαρίου 1921 τα εγκλωβισμένα και πολιορκούμενα στο Μαράς γαλλικά τάγματα αναγκάστηκαν να παραδοθούν.

Τον δε Απρίλιο του 1921 δύο γαλλικά τάγματα συντρίφθησαν στην Αϊντάμπ. Τον Αύγουστο (1921) ο στρατηγός Γκουρώ εισηγήθηκε και προέτρεπε επανειλημένα τη Κυβέρνησή του για την εκμετάλλευση της από Σαγγάριο - Άγκυρα Ελληνικής εκστρατείας.

Εκείνη όμως αρνήθηκε κάθε παρέμβαση και προτίμησε να συνάψει στις 20 Οκτωβρίου 1921 στην Άγκυρα τη καλούμενη "Συνθήκη του Φραγκλέν Μπουγιόν" (από το όνομα του Γάλλου αντιπροσώπου).

Κατά την αποχώρηση του, ο γαλλικού στρατός επώλησε στους Τούρκους (σχεδόν χάρησε) αξιόλογο πολεμικό υλικό όπως αεροπορικό υλικό, πυροβόλα, όπλα, πυρομαχικά κλπ με τα οποία ενισχύθηκε σημαντικά ο έναντι του ελληνικού μετώπου στη Μικρά Ασία συγκεντρωμένος κεμαλικός στρατός.

Μετά την Συνθήκη της Λωζάνης, Οκτώβριος 1922, διακανονίστηκαν και τα προς Συρία όρια της Τουρκίας καθώς και η ακώλυτη χρησιμοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής: Οσμαγιέ - Μουσλίμ - Χαράμ - Νισεμπίν (Μοσούλης).

Μάχες ΚιλικίαςEdit

Γενικά η Κιλικία λόγω θέσεως αποτέλεσε στο πέρασμα των αιώνων μέγα θέατρο πολεμικών συγκρούσεων σε εισβολές από Α. προς Δ. και αντίθετα. Οι μεγαλύτερες μάχες που διεξήχθησαν σε αυτή τη χώρα ήταν

  • Μάχη στην Ισσό (όπου ο Αλέξανδρος νίκησε τον Δαρείο Γ')
  • Μάχη κατά των Περσών (όπου ο Χοσρόης βασιλέας των Περσών την κατέλαβε)
  • Αποβίβαση του Ηράκλειου που κινήθηκε κατά του Χοσρόη.
  • Επανειλημμένες καταλήψεις της χώρας από τους Άραβες.
  • Διέλευση των Σταυροφοριών όπου ο αρχηγός της Γ' Σταυροφορίας Φρειδερίκος Βαρβαρόσσας πνίγεται στο ποταμό Κύδνο.
  • Ακολουθεί Τουρκική κατάκτηση.
  • Διέλευση των Μογγόλων υπό τον Ταμερλάνο.
  • Κατάληψη από τον Ιμπραήμ Πασά της Αιγύπτου το 1832 πριν νικήσει τους Τούρκους στο Ικόνιο και τέλος
  • Κατάληψη από τους Γάλλους το 1919 κατά τον Α'Π.Π. παραμένοντας μέχρι το 1921 οπότε και αναχώρησαν παραδίδοντάς την πάλι στους Τούρκους.

Σημερινή Κατάσταση Edit

Η Κιλικία σήμερα αποτελεί τμήμα του τουρκικού κράτους υπαγόμενο στο βιλαέτιο (διαμέρισμα) των Αδάνων (Adana) με κύριο λιμάνι την Μερσίνα.

Άλλες πόλεις σημαντικές είναι η Ταρσός (δυτικά των Αδάνων), Μισίς (αρχ. Μόψου εστία), Καρά ισαλού (αρχ.Μόψου κρήνη) και Οσμανιγέ (Osmaniye).

Ανατολικά των Αδάνων και εντός του όρμου της Αλεξανδρέττας (Iskenderun) βρίσκεται το νέο λιμάνι Τζεϋχάν (Ceyhan) όπου και καταλήγουν δύο πετρελαιαγωγοί από το Ιράκ.

Μέσω πεδινής Κιλικίας διέρχεται η σιδηροδρομική γραμμή Βαγδάτης από τις Κιλίκιες Πύλες προς τις Αμανικές με διακλάδωση προς Άδανα και Μερσίνη.

Πρό του 1922 είχε 422.000 κατοίκους εκ των οποίων 128.000 ήταν Έλληνες.

Τρωική ΚιλικίαEdit

Πιθανότατα στην Βιθυνική Χερσόνησο πρέπει να τοποθετηθεί η Χετταϊκή karkisa.

Επομένως, η Καλχηδών είναι ελληνοποιημένη μεταποίηση της Χετταϊκής ονομασίας.

Είναι πολύ πιθανόν ότι όταν διέπλευσαν τον Βόσπορο νέες Θρακικές φυλές, οι Καλχηδόνιοι εκτοπίσθηκαν.

Επομένως, ίσως αυτοί να ήταν οι Κίλικες της Τρωάδας που αναφέρονται στην Ιλιάδα και ίσως μία ομάδα τους να εγκαταστάθηκε και στην Χαλκίδα όπου και παρέμεινε το όνομά τους.

ΥποσημειώσειςEdit

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

ΧαρτογραφίαEdit

Maps-Cilicia-02-goog.gif

Κιλικία.

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki