Fandom

Science Wiki

Λέβεδος \Ιωνία

63.285pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

Λέβεδος

Lebedos

Maps-Ionia-01-goog.jpg

Ιωνία.

Maps-Ionia-03-goog.jpg

Ιωνία.

Maps-Ionia-02-goog.gif

Ιωνία.

Maps-Ionia-03-goog.png

Ιωνία.

Maps-Ionia-03-goog.jpg

Ιωνία.

- Ιστορική πόλη της Ιωνίας.

ΕτυμολογίαEdit

Η ονομασία "Λέβεδος" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "Λεβαία".

Επίσης με Λεβάδεια, Λέβυνθος

ΊδρυσηEdit

Ο χρόνος ίδρυσής της είναι άγνωστος.

Είναι όμως σχεδόν βέβαιο ότι κτίσθηκε μαζί με τις υπόλοιπες Ιωνικές πόλεις κατά την περίοδο του 1ου Ελληνικού Αποικισμού (11ος - 9ος αι. π.Χ.)

ΓεωγραφίαEdit

Η ακριβής θέση της είναι:

Η Λέβεδος τοποθετείσαι 36 km. ΒΔ της Εφέσου.

Πλησίον των ερειπίων της αρχαίας πόλης βρίσκονται τα Τουρκικά χωρία Ürkmez και Doğanbeyli.

Η πόλη ήταν κτισμένη στον κόλπο της Εφέσου στη δυτική ακτή της Μικράς Ασίας.

Ίχνη της εντοπίζονται στη χερσόνησο Κισίκ ή Καζίκι και στο απέναντι ηπειρωτικό τμήμα.

Η χερσόνησος είναι χαμηλή και πετρώδης, μήκους περίπου 270m και συνδέεται με τη ξηρά με ισθμό πλάτους 200m Στο ηπειρωτικό τμήμα δυτικά υπάρχει λόφος ύψους σχεδόν 60m

ΙστορίαEdit

Εκτός από το όνομα Λέβεδος, ο οικισμός αυτός φέρεται να αποκαλούταν πριν από την Ιωνική μετανάστευση "Άρτις".

Ο Παυσανίας αναφέρει ότι πρώτοι κατοίκησαν στην τοποθεσία αυτή Κάρες, ενώ ο Φερεκύδης Λέλεγες.

Κατά τον Παυσανία, οι Ίωνες με αρχηγό έναν από τους υιους του Αθηναίου Κόδρου, τον Ανδραίμονα, την κατέλαβαν και έκτισαν εκεί την πόλη Λέβεδο. Ο Στράβων όμως αποδίδει τον αποικισμό στον Ανδρόπομπο, ενώ το Λεξικό της Σούδας στο γιο του Κόδρου, Νηλέα.

Η πρώτη αναφορά της πόλης υπάρχει στον Εκαταίο.

Ο Ηρόδοτος, ο Σκύλαξ και ο Στράβων τοποθετούν τη Λέβεδο πάνω στη διαδρομή που οδηγούσε από την Τέω στην Κολοφώνα και αντίστροφα.

Κατ' εξοχήν στοιχείο της πόλης, καθώς παραδίδει ο Παυσανίας, ήταν τα θερμά λουτρά, χάρη στις θερμές πηγές που βρίσκονταν βόρεια της χερσονήσου.

Αρχαϊκή ΕποχήEdit

Μετά την ίδρυσή της από τους Έλληνες μετανάστες στη Μικρά Ασία, εντάχθηκε στη Δωδεκάπολη των ιωνικών πόλεων και αποτέλεσε μέλος του Κοινού των Ιώνων με έδρα το Πανιώνιο.

Τον 7ο αι. π.Χ. περιήλθε για μικρό χρονικό διάστημα στην εξουσία του Λυδού βασιλέα Γύγη.

Όπως και οι υπόλοιπες ελληνικές πόλεις της Μικράς Ασίας, υποτάχθηκε στο Λυδό βασιλέα Κροίσο το 555 π.Χ. και ακολούθως περιήλθε στην Περσική κυριαρχία, όταν ο Κύρος κατέλυσε το Λυδικό Κράτος, το 546-540 π.Χ.

Κλασσική ΕποχήEdit

Φαίνεται ότι δεν διεδραμάτισε κάποιο σημαντικό ρόλο ούτε στην Ιωνική Επανάσταση (499 π.Χ.) ούτε στους Περσικούς πολέμους.

Μετά τη ναυμαχία της Μυκάλης, το 479 π.Χ., δεν θεωρείται πιθανό να περιήλθε αμέσως στον έλεγχο των Αθηναίων.

Σύντομα πάντως εντάχθηκε στη Δηλιακή Συμμαχία πληρώνοντας ετήσιο φόρο 3 τάλαντα, ενώ μετά το 447 π.Χ. πλήρωνε 1 τάλαντο.

Κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού Πολέμου οι Λεβέδιοι ήταν σύμμαχοι των Αθηναίων, αλλά το 411 π.Χ. παρακινήθηκαν από τους Χίους σε αποστασία.

Μετά την επικράτηση των Σπαρτιατών αφέθηκε ελεύθερη μέχρι το 386 π.Χ., οπότε με την Ανταλκίδειο ειρήνη περιήλθε ξανά στη Περισκή Αυτοκρατορία.

Την πόλη απελευθέρωσε ο Μέγας Αλέξανδρος το 334 π.Χ.

Ελληνιστική ΕποχήEdit

Ο βασιλέας Αντίγονος Α' ο Μονόφθαλμος (382 - 301 π.Χ.) προσπάθησε μεταξύ των ετών 306 και 302 π.Χ. να συνοικήσει τη Λέβεδο με την Τέω, αλλά δεν πρόλαβε να πραγματοποιήσει το σχέδιό του.

Το 290 π.Χ. ο βασιλέας της Θράκης Λυσίμαχος κατέστρεψε την πόλη και μετέφερε τους κατοίκους της, καθώς και της Κολοφώνος, στην Έφεσο, ιδρύοντας μια καινούργια πόλη, την Αρσινόεια.

Η Λέβεδος όμως κατόρθωσε να επιβιώσει και περιήλθε για λίγο στην επιρροή του βασιλέα της Ελληνιστικής Συρίας Αντιόχου Α' (281 - 261 π.Χ.).

Η πόλη επανιδρύθηκε με το όνομα "Πτολεμαΐς" πιθανότατα από το βασιλέα της Αιγύπτου Πτολεμαίο Γ' τον Ευεργέτη (246 - 221 π.Χ.), κατά το 3ο Συριακό πόλεμο, και διατήρησε την ονομασία αυτή περίπου μέχρι τις αρχές του 2ου αι. π.Χ.

Δεν είναι βέβαιο αν ο Αιγυπτιακός έλεγχος ήταν συνεχής έως τις αρχές του 2ου αιώνα.

Στη συνέχεια η πόλη εισήλθε στη σφαίρα επιρροής του Σελευκίδη βασιλέα Αντιόχου Γ' (223 - 187 π.Χ.) και επανήλθε σταδιακά στην παραδοσιακή ονομασία της περί το 188 π.Χ.

Μετά τη συνθήκη της Απάμειας (188 π.Χ.) διατήρησε την ανεξαρτησία της από το βασιλέα Ευμένη Β' (197-158 π.Χ.) της Ελληνιστικής Μυσίας

Ρωμαϊκή ΕποχήEdit

Κατά τη διάρκεια του 2ου αι. π.Χ. οι Ρωμαίοι μετέφεραν στη Λέβεδο το θίασο των Τεχνιτών του Διονύσου, οι οποίοι ενίσχυσαν αριθμητικά το ανθρώπινο δυναμικό της.

Τον 1ο αι. μ.Χ. ο Οράτιος τη χαρακτηρίζει μία από τις πιο έρημες πόλεις της εποχής του.

Το 2ο αιώνα μ.Χ. πάντως την επισκέφθηκε ο ρήτορας Αίλιος Αριστείδης, που επισκέφτηκε το Ρωμαϊκό λουτρό της περιοχής.

Επίσης την επισκέφθηκε και ο βιογράφος του αγίου Πολυκάρπου, Πιόνιος (4ος αι. μ.Χ.).

Βυζαντινή ΕποχήEdit

Ήδη από τον 5ο αιώνα μ.Χ. εμφανίζονται οι πρώτες αναφορές στην επισκοπή της Λεβέδου, γεγονός που μαρτυρεί τη διαρκή κατοίκηση του χώρου και τη διάδοση του Χριστιανισμού από τους προηγούμενους αιώνες.

Ο οικισμός διατηρήθηκε έως την Ύστερη Βυζαντινή Εποχή.

Η Λέβεδος αναφέρεται ως μία από τις πόλεις της επαρχίας της Ασίας στο Συνέκδημο του Ιεροκλέους.

Η πόλη αποτέλεσε έδρα του ομώνυμου επισκόπου που υπαγόταν στο Μητροπολίτη Εφέσου.

Στη Μεσαιωνική περίοδο το όνομα της Λεβέδου διασώζεται στους καταλόγους των επισκοπών της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης.

Επίσκοποί της έλαβαν μέρος στις Οικουμενικές Συνόδους της Χαλκηδόνος (451) και της Νίκαιας (787). Την Επισκοπή Λεβέδου τη συναντούμε μέχρι και το 13ο αιώνα, ενώ από το 14ο αιώνα και μετά τα ίχνη της πόλης εξαφανίζονται.

Οθωμανική ΕποχήEdit

Στην περίοδο της Τουρκοκρατίας η πόλη φαίνεται ότι είχε καταστραφεί εντελώς, όπως διαπίστωσαν ξένοι περιηγητές του 17ου αιώνα.

Αρχαιολογία=Edit

Ερείπια της αρχαίας πόλης εντόπισαν Άγγλοι και Γάλλοι περιηγητές, ενώ μπόρεσαν να ταυτίσουν τη θέση της με αυτή της χερσονήσου, χάρη στις θερμές πηγές και τα υπολείμματα που υπήρχαν.

ΥποσημειώσειςEdit

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki