Fandom

Science Wiki

Λήδα \Σπάρτη

63.289pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

Λήδα

Leda

Rulers-Sparta-Leda-01-goog.jpg

Λήδα και Ζεύς (υπό μορφή Κύκνου).

- Βασίλισσα της Σπάρτης.

- Διάρκεια βασιλείας (από /έως): β΄ ήμισυ 2ης χιλιετηρίδας π.Χ.

- Θάνατος:

ΕτυμολογίαEdit

Η λέξη "Λήδα " σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη " ".

ΚαταγωγήEdit

Πρότυπο:Rulers /Sparta /Ι - Ανήκει στον Οίκο των ?.

- Πατέρας: Θέστιος

- Μητέρα:

- Σύζυγος: Τυνδάρεως

- Τέκνα:

Βιογραφία Edit

Rulers-Sparta-Leda-02-goog.jpg

Λήδα και Ζεύς (υπό μορφή Κύκνου).

Η Λήδα ήταν η μητέρα των Διοσκούρων, Πολυδεύκη και Κάστορα, καθώς και της βασίλισσας της Σπάρτης Ελένης (εκ του Διός), της Κλυταιμνήστρας, της Τιμάνδρας, της Φοίβης και της Φιλονόης εκ του συζύγου της Τυνδάρεω.

Κατά τις παραδόσεις ήταν τόσο ωραία, ώστε διεκδικούσαν την καταγωγή της πλείστες χώρες της αρχαιότητας όπως η Σπάρτ, η Αιτωλία, η Κόρινθος κ.ά.

Ο Ευριπίδης την αποκαλεί «Λήδα Θεστιάδα» ως κόρη του βασιλέα της Αιτωλίας Θεστία, ο Εύμηλος στα «Κορινθιακά» του μας πληροφορεί ότι ήταν κόρη του Γλαύκου, γιου του Σισύφου εκ της Παντειδυίας που γνώρισε και συζεύχθηκε όταν έφθασε στη Λακωνία αναζητώντας τους ίππους του. Την Παντειδυία εγκυμονούσα ήδη (εκ του Γλαύκου) νυμφεύθηκε ο Θέστιος, εξ ού και φαίνεται αυτός πατέρας της Λήδας, ενώ πραγματική του κόρη ήταν μόνο η Αλθαία.

Τον γάμο της Λήδας με τον Τυνδάρεω εξηγούν τα συμβάντα κατά τα οποία ο Τυνδάρεως με τον αδελφό του Ικάριο εκδιωχθέντες από τον αδελφό τους Ιπποκόοντα κατέφυγαν στον βασιλέα της Αιτωλίας Θέστιο τον οποίον και βοήθησαν στους αγώνες του κατά των γειτονικών εχθρών του και σε αντάλλαγμα έδωσε εκείνος τη κόρη του Λήδα ως σύζυγο στον Τυνδάρεω.

Η συνέχεια του μύθου παρουσιάζει πολλές παραλλαγές. Επικρατέστερη όμως είναι εκείνη κατά την οποία όταν ο Δίας την είδε στον Ταΰγετο ή στη μικρή νησίδα «Πέφνον» προ των θαλαμών, την ερωτεύθηκε και ζητώντας τη βοήθεια της θεάς Αφροδίτης, η οποία τον μεταμόρφωσε σε κύκνο λαμβάνοντας η ίδια μορφή αετού καταδιώκοντάς τον. Τους είδε η Λήδα και αισθανόμενη συμπάθεια προς τον κύκνο έσπευσε να τον σώσει εναγκαλίζοντάς τον. Λίγο αργότερα η Λήδα εγέννησε:

  • κατ΄ άλλους δύο ωά από τα οποία εξήλθαν από το μεν ένα οι Διόσκουροι και από το δε άλλο η Ελένη και η Κλυταιμνήστρα,
  • ή κατ΄ άλλους ένα ωό από το οποίο εξήλθε ο Πολυδεύκης και η Ελένη οπότε ο Κάστορας και η Κλυταιμνήστρα ήταν τέκνα του Τυνδάρεω.

Αργότερα ο μύθος αυτός της «ωοτοκίας της Λήδας» συνυφάνθηκε με παρόμοιο μύθο της Νέμεσης εκ του οποίου και παρήχθηκε η θεοποίηση της Λήδας και η ταύτισή της με τη Νέμεση.

ΤέχνηEdit

Όπως ήταν φυσικό ο μύθος της Λήδας, της εκλεκτής του Δία, ενέπνευσε πολλούς αρχαίους αλλά και νεώτερους καλλιτέχνες που απέδωσαν τη Λήδα με τον κύκνο της, κατά κανόνα στη σκηνή της ερωτικής τους περίπτυξης.

Πλήθος τέτοιων παραστάσεων απαντώνται σε αγγεία, αλλά και σε γλυπτά όπως η ανευρεθείσα στην Αθήνα (σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο) αποκειμένη μαρμάρινη στήλη. Αλλά και το γλυπτό σύμπλεγμα στο Καπιτώλιο, όπου ο Δίας ως καταδιωκόμενος κύκνος βρίσκεται στους κόλπους της Λήδας. Ενώ δύο ακόμη γλυπτά στο μουσείο της Φλωρεντίας παριστούν τη Λήδα να θωπεύει τον κύκνο, στο ένα μάλιστα ο χιτώνας της, φέρεται κρεμασμένος από τον ένα ώμο και αφήνεται να πέφτει μέχρι των αστραγάλων αφήνοντας το κορμί της ημίγυμνο.

Τέλος, περίφημο είναι το μωσαϊκό της Ρωμαϊκής "Οικίας της Λήδας" στην Παλαίπαφο, (σημερινά "Κούκλια"), της Κύπρου "Λήδα και Κύκνος".

Αλλά και στους Αναγεννησιακούς Χρόνους και αργότερα ο μύθος συνεχίζει να εμπνέει τους καλλιτέχνες. Όπως «η Λήδα και ο κύκνος» του Λεονάρντο ντα Βίντσι, του Ραφαήλ, του Κορέντζιο, του Βερονέζε, του Τιντορέττο, του Ρούμπενς κ.ά., πολλών Γάλλων της εποχής του Ροκοκό και μεταγενέστερων ακόμη.

ΑστεροειδείςEdit

  • Ο αστεροειδής Λήδα (38 Leda), που ανακαλύφθηκε το 1856, έλαβε το όνομά του από τη μυθική αυτή βασίλισσα.

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki