Fandom

Science Wiki

Λυδία

63.273pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

Λυδία

Lydia

Maps-Lydia-02-goog.gif

Λυδία

Maps-Lydia-11-goog.jpg

Λυδία

Maps-Pampylia-Phrygia-Lydia-Biyhynia-goog.png

Βιθυνία Μυσία Φρυγία Λυδία Πισιδία Παμφυλία

Maps-Lydia-Caria-01-goog.jpg

Λυδία Ιωνία Καρία

- Ιστορική χώρα της Μικράς Ασίας.

ΓεωγραφίαEdit

Ikl.jpg Μικρά Ασία Ikl.jpg
Χώρες
Δυτική Μικρά Ασία
Ίωνες
Αιολείς
Βιθυνοί
Τρώες
Μυσοί
  • Λυδία
Λυδοί
Μαίονες
Κάρες
Λύκιοι
Μέση Μικρά Ασία
Παφλαγόνες
Φρύγες
Γαλάτες
Ίσαυροι
Λυκάονες
Πάμφυλοι
Πισίδες
Κίλικες
Ανατολική Μικρά Ασία
Πόντιοι
Καππαδόκες
Αρμένιοι
Κατάονες
Κομμαγήνες

Συνορεύει με τις εξής χώρες:

ΜορφολογίαEdit

Οι σημαντικότερες οροσειρές της είναι:

  • προς Β. το Τήμνο και ο Σίπυλος,
  • στο μέσον της χώρας ο Τμώλος με τηυ ψηλότερη κορυφή τη Τέμψη (2129μ) και
  • η Μεσωγίς στα νότια.

Μικρότερα όρη ήταν:

Οι σημαντικότεροι ποταμοί της είναι:

  • Οι σημαντικότερες λίμνες της είναι:
  • Γυγαία (η νεότερα Καλόη),
  • η Σαλόη,
  • η Τορρηβία,
  • οι Σεληνούσιες και
  • το Πηγάσιο.

ΔημογραφίαEdit

  • Οι λαοί που την κατοίκησαν σε διάφορες ιστορικές περιόδους ήταν:

Πόλεις Edit

Στην εύφορη αυτή χώρα κτίσθηκαν σε διάφορες εποχές των αρχαίων χρόνων πολλές πόλεις εκ των οποίων σπουδαιότερες ήταν:

ΙστορίαEdit

Αρχαία χώρα στη Μικρά Ασία, η παρά τον Όμηρο Μαιονία. Οι κάτοικοί της ονομάζονταν Λυδοί και κατά περιοχές Ίωνες και Αιολείς.

Το ανατολικό μέρος αυτής που την διέρρεε ο Έρμος ονομαζόταν «Κατακεκαυμένη» από την ηφαιστειώδη όψη του εδάφους. Στα δε παράλιά της εκτεινόταν η Ιωνία με την ιστορική Ιωνική Δωδεκάπολη στην οποία από νωρίς είχε προστεθεί και η Αιολική αποικία Σμύρνη.

Κοιλάδες του Έρμου και του Καΰστρου, Ακρωτήρια τη Μέλαινα που κατέληγε ο Μίμας, το Άργενο και το Κωρύκιο που κατέληγαν τα ομώνυμα όρη της Ερυθραίας και το Τρωγύλιο που κατέληγε η παραφυάδα της Μεσσωνίδας Μυκάλη. Κόλποι τους δύο μεγάλους ο Ερμαίος (της Σμύρνης) και ο Καΰστριος (της Εφέσου).

2η Χιλιετία π.Χ.Edit

Πρώτοι κάτοικοι ήταν οι Χετταίοι. H ανάγνωση χετταϊκών επιγραφών από τον Forrer άφησε ενδείξεις ότι, όταν τη Λυδία κατείχαν οι Χετταίοι (περί το 1400 π.Χ), συγκυβερνούσαν εκεί και Έλληνες ηγεμόνες.

Προκλασσική ΠερίοδοςEdit

Πρώτη δυναστεία κατά παράδοση ήταν οι Αττυάδες \Οίκοι|Αττυάδες]] του Άττυος (θεότητα του κύκλου της θεάς Κυβέλης) που από το όνομα του γιου του, του Λυδού, είχε ονομασθεί της η χώρα.

Μετά τη δυναστεία του Άττυος ακολούθησε η δυναστεία των "Λυδών Ηρακλειδών", δια του Άγρωνος, γιου του Νίνου και εγγονού του Βήλου, που ήταν γιος του Αλκαίου και εγγονός του Ηρακλή.

Από αυτή την γενεαλογία προερχόταν ο Άγρων αρχηγέτης αυτών των Ηρακλειδών. Η δυναστεία αυτή κατά τον Ηρόδοτο βασίλευσε συνεχώς στη Λυδία «παίς παρά πατρός εκδεκόμενος την αρχήν» 505 έτη δηλαδή από το 1200 π.Χ. που καταλύθηκε το κράτος των Χετταίων μέχρι το 687, όταν ο Μερμνάδης Γύγης σε συνεννόηση με τη βασίλισσα φόνευσε το τελευταίο Ηρακλείδη βασιλέα της Λυδίας, Κανδαύλη και το γιο του Μύρση.

Φαίνεται όμως ότι για κάποιο χρονικό διάστημα, επί δυναστείας των Ηρακλειδών, η Λυδία, όπως ισχυρίζονται πολλοί αλλά δεν έχει αποδειχθεί από επίσημες πηγές, διατελούσε υπό επικυριαρχία των Ασσυρίων, η Λυδία ήταν υποτελής της Ασσυριακής Αυτοκρατορίας.

Κλασσική ΕποχήEdit

Maps-Lydia-01-goog.jpg

Το Λυδικό κράτος στην μέγιστη ακμή του.

Με την άνοδο στο θρόνο της Λυδίας του Γύγου αρχίζει και η καθαρά ιστορική περίοδος της χώρας.

Η νέα Δυναστεία των Μερμναδών επεκτείνει τη κυριαρχία της προς Δ. και ακολουθεί η προσάρτηση των ελληνικών παράλιων πόλεων:

Η δημιουργία και ναυτικής Λυδικής δύναμης δεν έγινε δυνατή.

Ο Γύγης προσπάθησε να απαλλαγεί από τους Ασσύριους και το κατόρθωσε (652 - 647 π.Χ.). Τότε ακριβώς είχαν αποστατήσει κατά των Ασσυρίων η Ελυμαΐς, η Χαλδαία, η Συρία, και η Παλαιστίνη.

Λυδο-Ιωνικοί ΠόλεμοιEdit

Στη συνέχεια ο Γύγης έστρεψε τη προσοχή του στη Αιολίδα και μετά στις Ιωνικές πόλεις επωφελούμενος διαίρεσης και αντιζηλιών και προκειμένου θέσει και τα Ιερά υπ΄ αυτού, ο περιστοιχιζόμενος από ποιητές και Ελλήνων τυράννων Μερμνάδης, έστειλε πλούσια δώρα στους Δελφούς.

Τον Ιωνικό αυτό πόλεμο συνέχισε ο γιος του Άρδυς Β'. Και ενώ οι Σμυρναίοι κατάφεραν να αντισταθούν στους Λυδούς η Πριήνη κυριεύθηκε, ενώ κινδύνευσε η Μίλητος όταν στη Λυδία και Ιωνία επιδρομή των Κιμμερίων διέκοψε τις επιχειρήσεις.

Μετά τη θυελλώδη αποχώρηση των Κιμμερίων ο Ιωνικός πόλεμος επαναλήφθηκε (623 π.Χ.) από τον διάδοχο του Άρδυ, Σαδυάττη (628 - 616) που στράφηκε, μετά την υποταγή της Φρυγίας, κατά της Μιλήτου, που όμως ούτε αυτός ούτε ο διαδεχθείς αυτόν Αλυάττης Β' κατάφεραν να την καταλάβουν.

Μηδο-Λυδικός ΠόλεμοςEdit

Τότε και έγινε η εισβολή των Μήδων και ακολούθησε εξαετής πόλεμος. Τελικά, σύνορο των δύο χωρών ορίσθηκε ο ποταμός Άλυς.

Περσο-Λυδικός ΠόλεμοςEdit

Κατά το 560 π.Χ. στο θρόνο της Λυδίας ανήλθε ο Κροίσος που κατάφερε με τη κατάληψη των πόλεων Έφεσος και Σμύρνη να καθυποτάξει όλους τους Ίωνες.

Και ενώ βρισκόταν στην ακμή της δόξας του και η πρωτεύουσα Σάρδεις ήταν εστία ακμαίου εμπορίου, εντευκτήριο σοφών και καλλιτεχνών επήλθε το τέλος με την μάταια και ατυχή συμμαχία με άλλους ηγεμόνες κατά του βασιλέως των Περσών Κύρου του Πρεσβύτερου ( - συμμαχία έκαναν οι Κροίσος της Λυδίας, Άμασις της Αιγύπτου και ο Λαβύνητος της Βαβυλωνίας.

Επελθόντος του Κύρου ο Κροίσος ηττήθηκε με αποτέλεσμα την άλωση των Σάρδεων (546 π.Χ.) και η καθυπόταξη της Ιωνίας. Έκτοτε η Λυδία, εκτός των παράλιων Ιωνικών πόλεων που μετά τους νικηφόρους πολέμους των Ελλήνων κατά των Περσών είχαν ανακτήσει την ελευθερία τους, αποτελούσε χώρα Περσικού κράτους.

Περσική ΛυδίαEdit

...

Ελληνιστική ΕποχήEdit

Με την εκστρατεία στην Ασία του Μ. Αλεξάνδρου, η Λυδία καταλήφθηκε από τη στρατιά του Παρμενίωνα και της αποδόθηκε ελευθερία αυτοδιοίκησης με υποχρέωση καταβολής κάποιας έννομης φορολογίας.

Τη περίοδο των Επιγόνων απετέλεσε σατραπεία του Μακεδονικού κράτους υπό την διαδοχική εξουσία διαφόρων στρατηγών.

Στην συνέχεια περιήλθε οριστικά στην Ελληνιστική Συρία, από την οποία αποσπάσθηκε από τους Ρωμαίους (190 π.Χ ) και παραδόθηκε στην Πέργαμο.

Τελικά (κατόπιν βασιλικής διαθήκης), το Περγαμηνό κράτος (μαζί με την Λυδία) περιήλθε στους Ρωμαίους.

Μεσαιωνική ΕποχήEdit

Κατά τη Βυζαντινή περίοδο μέγα μέρος της αρχαίας Λυδίας αποτελούσε την επαρχία Λυδία (το όνομά της είχε χάσει η χώρα προ πολλών ετών) με 23 πόλεις.

Νεότερη ΕποχήEdit

Επί τουρκοκρατίας απετέλεσε (και αποτελεί σήμερα) τμήμα του νομού του "Αϊδινίου".

ΝομισματολογίαEdit

Τα πρώτα νομίσματα της Λυδίας κόπηκαν κατά τις αρχές του Ζ' αιώνα, επί βασιλείας πιθανώς του Γύγου ήταν δε αυτά αγροίκα εξεργασμένα αποτελούμενα από στατήρες ήλεκτρου και μικρότερων νομισμάτων κατά τα πρότυπα των σταθμών των Βαβυλωνίων και Φοινίκων.

Τα παλαιότερα δε αυτών (700 - 637) από τη μια όψη είναι άσημα από δε την άλλη φέρουν 3 ή 2 ή 1 έγκοιλα τετράγωνα με κεφαλή αλεπούς ή ελαφιού.

Τα κοπέντα επί Σαδυάττου και Αλυάττου (637 - 568) φέρουν: (το ένα) επί μιας όψης πρόσθια λέοντος και ταύρου αντίνοτα στραμμένα και επί της άλλης τρία έγκοιλα , (άλλο) επί της μιας όψης λέοντα κείμενο στρέφουσα τη κεφαλή χαίνουσα και επί της άλλης 3 έγκοιλα ως προηγούμενο.

Τα δε επί Κροίσου (560 - 516) που είναι πλέον χρυσά ή αργυρά και όχι από ήλεκτρο φέρουν επί της μίας όψης λέοντα και ταύρο αντιμέτωπους και επί της άλλης έγκοιλο επίμηκες χωρισμένο στο ήμισυ. Αυτά δε βρέθηκαν να είναι Ευβοϊκού και Βαβυλωνιακού κανόνα σταθμών με διάφορες υποδιαιρέσεις στατήρων. Μετά τη κατάληψη της Λυδίας από τους Πέρσες και στη συνέχεια από τους Επιγόνους και Ρωμαίους δεν κόπηκαν άλλα νομίσματα πλην όμως κόπηκαν από επι μέρους πόλεις της Λυδίας όπως στη Πέργαμο κ.ά.

ΣημειώσειςEdit

  • Λυδοί ονομάζονται οι κάτοικοι της αρχαίας Λυδίας.
  • Λύδιοι ή Λυδίοι ονομάζονταν επί ρωμαϊκής περιόδου πρόσωπα θεαμάτων όπως χορευτές, μίμοι, ξιφομάχοι, υποκριτές κωμωδιών αλλά και οι συγκροτημένοι πεζή σε προπομπές όπως ο Διονύσιος ο Αλικαρνασσεύς τους χαρακτηρίζει "προσήβους κόρους στοιχηδόν πορευομένους" που έφεραν περικεφαλαίες δόρατα ξίφη και μεγαλοπρεπείς τηβένους.

ΥποσημειώσειςEdit

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki