Fandom

Science Wiki

Μαγγελάνος

63.277pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

Μαγγελάνος Φερδινάνδος

Magellan Ferdinandus

Ισπανός εξερευνητής Πορτογαλικής καταγωγής.

ΕτυμολογίαEdit

Το όνομα "Magellan " σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη " ".

ΟνομασίαEdit

ΓενικάEdit

O Φερδινάνδος Μαγγελάνος υπήρξε διάσημος Πορτογάλος θαλασσοπόρος. Ηγήθηκε της αποστολής που πέτυχε τον πρώτο περίπλου της Γης. Δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το ταξίδι του προς τα Δυτικά, καθώς σκοτώθηκε από ιθαγενείς στις Φιλιππίνων. Παρ' όλα αυτά, ήταν ένας από τους πρώτους ανθρώπους που διέσχισε όλους τους μεσημβρινούς της Γης. Έγινε επίσης ο πρώτος που ηγήθηκε μιας ευρωπαϊκής αποστολής προς τα δυτικά της Ευρώπης και την Ασία, και που διέσχισε τον Ειρηνικό Ωκεανό.

Ευπατρίδης στη καταγωγή, γεννήθηκε στη Σαμπρόσα (ή Σομπορόσα) το 1480 και φονεύθηκε στη νησί Μάταμ των Φιλιππίνων το 1521.

Υπό την υπηρεσία της ΠορτογαλίαςEdit

Στη νεότητά του υπήρξε ακόλουθος της Βασίλισσας Ελεονόρας, συζύγου του βασιλέα Ιωάννου Β'. Το 1505 ταξίδυσε στις Ινδίες, όπου πήρε μέρος σε πολεμικές επιχειρήσεις του αποικιοκρατικού στρατού.

Πολεμώντας στην Ινδία διακρίθηκε στην άλωση της Μαλάκκας. Το 1506 βρισκόταν στη Μοζαμβίκη και το 1511 ταξίδευσε στη χερσόνησο της Μαλαισίας, όπου έζησε διάφορες περιπέτειες με τους ιθαγενείς, με τους οποίους έκανε εμπόριο μπαχαρικών. Το 1512 ο Μαγγελάνος επέστρεψε στην Πορτογαλία και πολέμησε στο Μαρόκο όπου πληγώθηκε στο πόδι και από τότε έμεινε χωλός.

Στροφή προς την ΙσπανίαEdit

Στους πλόες όμως αυτούς συνέλαβε το τολμηρό σχέδιο να αναζητήσει προς δυσμάς πλεύση προς τις Μαλούκες νήσους της Μαλαισίας οι οποίες εν τω μεταξύ με βουλές του Πάπα Αλεξάνδρου Δ΄ παραχωρήθηκαν στο στέμμα της Καστίλης.

Όταν όμως επανήλθε στη Πορτογαλία το 1512 για να καταστρώσει το σχέδιό του, βρήκε τον βασιλέα Εμμανουήλ Δ' να διάκειται δυσμενώς απέναντί του, στις οικονομικές απαιτήσεις του οπότε και αναζήτησε την ισπανική υπηκοότητα.

Στην υπηρεσία της ΙσπανίαςEdit

Με τη βοήθεια του βασιλέα της Ισπανίας, Καρόλου Α', (του Κουΐντου) και με τη βοήθεια του αστρονόμου Ρουΐ Φελέρο υπέγραψε συμβόλαιο (Μάρτιος 1518). Επειδή οι Ισπανοί είχαν σημαντικούς πολιτικούς και εμπορικούς λόγους να έχουν μία σύντομη επικοινωνία με την περιοχή της Μαλαισίας, ενέκριναν την πρόταση και διέθεσαν πέντε εξοπλισμένα πλοία, με τα οποία ξεκίνησε ο θαλασσοπόρος το 1519.

Έτσι έγινε ο Μαγγελάνος ο δεύτερος μετά τον Κολόμβο μεγάλος θαλασσοπόρος, τον οποίο «έχασαν» οι Πορτογάλοι και αξιοποίησαν οι Ισπανοί για τις εξερευνήσεις των θαλασσών. Είναι ευεξήγητο λοιπόν γιατί, μέχρι τη στιγμή της εκκινήσεως, έπρεπε το πλήρωμα του Μαγγελάνου να αντιμετωπίσει διάφορες δολιοφθορές στα πλοία που προκαλούσαν πράκτορες της Πορτογαλίας.

Η μεγάλη ΕξερεύνησηEdit

Έτσι ξεκίνησε ο Μαγγελάνος στις 20 Σεπτεμβρίου του 1519 για τον περίπλου της γης από τον λιμένα Σανλούκαρ ντε Μπαραμέδα επιβαίνοντας της καραβέλλας "Σαντίσσιμα Τρινιντάντ" (= Παναγία Τριάς), 140 μόλις τόννων με άλλα τέσσερα μικρότερα πλοία των οποίων τα πληρώματα αποτελούσαν 280 περίπου άνδρες, Πορτογάλοι, Γάλλοι και Φλαμανδοί. Στα πληρώματα αυτά συμμετείχαν και ο ιστοριογράφος της αποστολής Πορτογάλος Ντουέρτε Μπαρμπόζα και ο βερονέζος Φραντσέσκα Πιγγαφέτε.

Ο Μαγγελάνος αφού πέρασε τις Κανάριες νήσους, το Πράσινο Ακρωτήριο και τις Βραζιλιανικές ακτές στις 13 Δεκεμβρίου 1519 εισέπλεε στον κόλπο του Ρίο ντε Τζανέιρο.

Στις 10 Ιανουαρίου 1520 ανακαλύπτει τη στομαλίμνη του Ρίο ντε Λα Πλάτα και στις 31 Μαΐου 1520 τον λιμένα Σαν Γουλιάνο. Όμως προχωρώντας προς Νότο και βρίσκοντας έρημες ακτές τα πληρώματα άρχισαν να δυσφορούν. Από 1ης Απριλίου είχαν αρχίσει να στασιάζουν. Τότε ο Μαγγελάνος αποκεφάλισε τους στασιαστές ενώ σε 40 ναύτες απέδωσε χάρη. Την ίδια εποχή ήλθε σε επαφή με τους ιθαγενείς "Τελουέλχους", τους γιγαντόσωμους Παταγώνες. Όμως ένα από τα πλοία του το "Σαντιάγκο" ναυάγησε σε νότιο εξερευνητικό πλου παρά τη "Σάντα Κρούζ" διασωθέντος όμως του πληρώματος.

Από τις 24 Αυγούστου 1520 μέχρι 18 Οκτωβρίου 1520 ο Μαγγελάνος έμεινε καθηλωμένος στη Σάντα Κρούζ. Τρεις μέρες μετά τον απόπλου του στις 21 Οκτωβρίου 1520 διέκρινε την αναζητούμενη δυτική έξοδο του πορθμού που ο ίδιος ανακάλυψε και πήρε το όνομά του.

Ένα μήνα αργότερα μπήκε στο μεγάλο ωκεανό που τον ονόμασε Ειρηνικό, γιατί τον βρήκε πολύ ήσυχο «mar pacifico».
Το Μάρτιο 1521 έφτασε η νηοπομπή του Μαγγελάνου στις Μαριάννες νήσους, τις οποίες ο θαλασσοπόρος ονόμασε «νήσους των κλεφτών», επειδή οι ιθαγενείς επέδραμαν στα πλοία του και τα λήστεψαν. Λίγο μετά έφτασε η νηοπομπή στις σημερινές Φιλιππίνες νήσους, όπου σκοτώθηκε ο Μαγγελάνος στην προσπάθειά του να συμφιλιώσει δύο εχθρικές φυλές ιθαγενών.

Στις 21 Απριλίου του 1521 ο Μαγγελάνος σκοτώθηκε από τους Ιθαγενείς στην νήσο Μάταμ.

Ο Χουάν Σεμπάστιαν Ελκάνο συνέχισε το ταξίδι του Μαγγελάνου και ολοκλήρωσε το γύρο της Γης το Σεπτέμβριο του 1522.

  • Οι λεπτομέρειες για αυτό ταξίδι δημοσιεύθηκαν περίπου 300 έτη αργότερα, όταν ανακαλύφθηκε το ημερολόγιο πλοίου που κρατούσε ο ιστοριογράφος του εγχειρήματος.
  • Από τα 5 πλοία και τα περίπου 250 ατομα των πληρωμάτων τους που ξεκίνησαν μαζί με τον Μαγγελάνο το 1519, μόνο ένα πλοίο με 18 μόλις άνδρες πλήρωμα κατάφεραν να επιστρέψουν στην Ισπανία το 1522, ολοκληρώνοντας έτσι τον περίπλου. Αρχηγός τους ήταν ο Ισπανός Χουάν Σεμπάστιαν Ελκάνο, που ανέλαβε τη διοίκηση μετά το θάνατο του Μαγγελάνου.
  • Παρά ταύτα αξίζει να σημειωθεί πως ένας άλλος θαλασσοπόρος ο επωνομαζόμενος Vasco Nunez de Balboa (1475-1519), έφτασε το 1513 σε ακτή του σημερινού Παναμά και, αφήνοντας πίσω τους συνταξιδιώτες του, ανάμεσά τους τον διαβόητο Πιζάρο, προχώρησε στην ξηρά δυτικά, μέσα στη ζούγκλα, για να βρει κάποια γνωστή πόλη των Ινδιών. Όταν επέστρεψε αρκετές εβδομάδες αργότερα δήλωσε απογοητευμένος στους αναμένοντες φίλους του ότι δεν βρήκε τις Ινδίες, «μόνο θάλασσα, παντού θάλασσα!». Είχε ανακαλύψει ως Ευρωπαίος ένα νέο ωκεανό τον Ειρηνικό αλλά δεν το κατάλαβε... Τα βιβλία των θαλασσοπόρων αναφέρουν αυτόν τον Μπαλμπόα ως τον πρώτο νεότερο Ευρωπαίο που έφθασε πρώτος στον Ειρηνικό ωκεανό.

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki