Fandom

Science Wiki

Μαντική

63.284pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

Μαντική

ΕισαγωγήEdit

Ikl.jpg Μαντική Ikl.jpg

Divination-goog.jpg

Γενικά

Αρχαίες
Τεχνικές
Μεταγενέστερες
Τεχνικές

Η μαντική ήταν σημαντικό στοιχείο πολλών αρχαϊκών θρησκειών, που με αυτό οι άνθρωποι έρχονταν σε επαφή με τους θεούς, που με διάφορα σημεία ή με τη φωνή των μάντεων έκαναν γνωστή τη θέλησή τους στους ανθρώπους.

Οι αρχαίοι Έλληνες και οι Ρωμαίοι, για κάθε θυσία που εκτελούσαν, κατέφευγαν στους μάντεις για να μάθουν αν η θυσία ήταν αρεστή ή όχι στους θεούς. Σε αρνητική απάντηση, η θυσία επαναλαμβανόταν.

Στις αρχαϊκές θρησκείες γενικά, κάθε κρίσιμη κατάσταση απαιτούσε την επέμβαση του μάντη ή του ιερέα - μάντη, που εξηγούσε την αιτία της κρίσης, ποιος ήταν ο θεός που προσβλήθηκε και τέλος ποιες ήταν οι πράξεις με τις οποίες θα ανακληθεί η θεϊκή εύνοια. Βέβαια οι [αποκάλυψη|αποκαλυπτικές ]] θρησκείες είναι αντίθετες με κάθε μορφή μαντικής, γιατί έρχεται σε αντίθεση με την αποκάλυψη.

Οι αρχαίοι Έλληνες, που από αρχαιότατους χρόνους χρησιμοποιούσαν τη μαντική, τη διαιρούσαν σε δύο κατηγορίες: στην άτεχνη μαντική και στην έντεχνη.

Η άτεχνη μαντική ήταν η θεόπνευστη ορμή, που με αυτήν ο άνθρωπος γινόταν όργανο θείου πνεύματος. Η μαντική σε όλους τους αρχαίους λαούς ήταν στενά συνδεμένη με τη θρησκεία.

Συνήθως η μαντική δύναμη χορηγείτο σε ορισμένες περιπτώσεις όπως οι εκστάσεις, κατά τις οποίες η ψυχή απελευθερωμένη από τα δεσμά του σώματος ανακτά τις υψηλότερες δυνάμεις της.

Δεκτικότερες αυτών των εκστάσεων θεωρούνταν οι γυναίκες, όπως:

Τα όνειρα που θεωρούνταν θεία έμπνευση και σταλμένα απ' το θεό.

Οι χρησμοί που ονομάζονταν και θεοτρόπια, μαντεύματα, θέσφατα. Δίνονταν σε ειδικούς χώρους που λέγονταν μαντεία και χρηστήρια.

Σε όλα τα μαντεία η ασκούμενη μαντική ήταν άτεχνη ή μεικτή. Η έντεχνη μαντική ήταν εξηρτημένη από σημεία που έπρεπε να τα σπουδάσουν και να τα γνωρίσουν, ενώ η ερμηνεία τους στηριζόταν σε δεισιδαιμονίες και προλήψεις.

Εκείνοι που ασκούσαν αυτό το είδος της μαντικής αποτελούσαν ιδιαίτερη τάξη και ονομάζονταν ιατροί, μάντεις, κήρυκες κλπ. Κάθε φαινόμενο που παρουσιαζόταν απροσδόκητα το θεωρούσαν σήμα ή θείο μήνυμα. Υπέθεταν ότι αυτά προερχόνταν από τον Δία και για αυτό λέγονταν "διοσημίες"

Τέτοιες ήταν

  • οι αστραπές,
  • οι κεραυνοί
  • οι βροντές κλπ.

Άλλα είδη έντεχνης ή και μεικτής μαντικής ήταν:

  • η καπνομαντεία, απ' τη διεύθυνση και τις κινήσεις του καπνού,
  • η οιωνομαντεία,
  • η ορνιθομαντεία και η μαντική από άλλα ζώα: όπως λαγών, φιδιών κλπ.

Εκτός από τη μαντική που στηριζόταν στα αμέσως εμφανιζόμενα σημεία, άλλο είδος ήταν η αναζήτηση σημείων στα εντόσθια των ζώων που θυσιάζονταν,

Επίσης η πηγομαντεία, που στήριζε τις ερμηνείες της στο αν ή στο χρόνο που θα επέπλεε ένα αντικείμενο αν βυθιζόταν σε κάποια ιερή πηγή κι απ' την παρατήρηση) των κύκλων που δημιουργούσε όταν βυθιζόταν.

Σημαντική επιρροή είχε η μαντική σ όλη την πολιτική και κοινωνική ζωή των Ρωμαίων, που χρησιμοποιούσαν παρόμοια είδη μαντικής με τους Έλληνες.

Στους αρχαίους Γερμανικούς λαούς ήταν επίσης διαδομένη η μαντική. Αυτοί κυρίως αναζητούσαν μαντείες από διάφορα φυσικά φαινόμενα, καθώς και από παρατηρήσεις των φυτών, διάφορων ζώων, και της πτήσης των πτηνών.

Ο Χριστιανισμός δεν μπόρεσε να εξαλείψει ολοκληρωτικά τη μαντική και γι' αυτό αυτή διατηρήθηκε στις δεισιδαιμονίες και στις προλήψεις των λαών.

Στη διατήρηση της μαντικής βοήθησε σημαντικά η ανάπτυξη της αστρολογίας και αλχημείας από τους Άραβες.

Μετά από την Αναγέννηση αναβίωσαν όλα τα είδη της αρχαίας και της αραβικής μαντικής αργότερα όμως, με την ανάπτυξη των επιστημών και ιδιαίτερα της Φυσικής Επιστήμης, η πίστη στη μαντική κλονίστηκε σοβαρά και ίχνη της διατηρήθηκαν μόνο στα στρώματα των αδαών.

ΥποσημειώσειςEdit

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki