Fandom

Science Wiki

Ματαιότητα

64.229pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

Ματαιότης

futility, Vanity

Death-01-goog.jpg

Η (γυναικεία) ματαιότητα αντικρύζει το αδυσώπητο μέλλον της.

Hope-Vanity-01-goog.jpg

Ελπίδα Ματαιότητα Καθημερινότητα Μονοτονία

Triviality-01-goog.jpg

Κοινοτυπία καθημερινότητα

- Μια ιδιότητα.

ΕτυμολογίαEdit

Η ονομασία "Ματαιότητα" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "ματαίωση".

ΕισαγωγήEdit

Είναι η συνειδητοποίηση από τον άνθρωπο άσκοπων ενεργειών, προσπαθειών, επιτυχιών και κερδών.

Έχει διεισδύσει στην καθημερινή ζωή η φράση "ματαιότης ματαιοτήτων, τα πάντα ματαιότης" (vanitas vanitatum et omnia vanitas).

Προέρχεται από το βιβλίο με τίτλο "Εκκλησιαστής", έργο που αποδίδεται άπό μερικούς στον Σολομώντα.

Στην αναζήτηση της απάντησης ο ιεράρχης, Γρηγόριος, επίσκοπος Νύσσης θέτει, ακολουθώντας τον αλληγορικό τρόπο ερμηνείας, το μέγα πρόβλημα της ματαιότητας των εγκόσμιων εν σχέσει προς την αιωνιότητα του Σύμπαντος και της ψυχής.

Εκείνο που σε γενικές γραμμές επισημαίνει είναι:

Να μην αντιμετωπίζει ο άνθρωπος με θαυμασμό κανένα από τα επίγεια αγαθά όπως:

και ό,τι άλλο θεωρείται ως σπουδαίο.

Πρέπει αντιλαμβάνεται κανείς ότι όλα αυτά έχουν ένα τέλος, που είναι η ματαιότητα, και που δεν εξασφαλίζει κανένα πραγματικό "όφελος".

"Δεν υπάρχει μόνιμο κέρδος κάτω από τον Ήλιο για όποιους που προσπαθούν να αποκτήσουν αυτά τα αγαθά. Όλων η τελική κατάληξη είναι η ματαιότητα" (Εκκλ. 2, 11).

Ματαιότητα και ΤέχνηEdit

Στην τέχνη η ματαιότητα αποδίδεται συχνά από ένα ρόδο ( = τριαντάφυλλο). Το ρόδο, από το οποίο δεν έχει απομείνει παρά το όνομα, ο συμβολισμός, δηλαδή, για τη βραχύτητα του ανθρώπινου βίου αλλά και για το πεπερασμένο τού κάθε ανθρώπινου έργου.

Η ματαιότητα (vanitas) αποτελεί το προσφιλές λογοτεχνικό μοτίβο του Μεσαίωνα, το οποίο επαναφέρει στην νεότερη λογοτεχνία U. Eco στο σημειωτικό κώδικα του μυθιστορήματός του.

Η ματαιότητα (vanitas) αποτελεί ωστόσο ένα διαχρονικό μοτίβο και στην εικαστική τέχνη. Η απεικόνιση μιας νεκράς φύσης από αντικείμενα (όπως, για παράδειγμα, ενός ανθρώπινου κρανίου, ενός καθρέφτη, ενός σπασμένου αγγείου κ.ά.) που συμβολίζουν τη συντομία του ανθρώπινου βίου καθώς και τον πρόσκαιρο χαρακτήρα των επίγειων απολαύσεων και επιτευγμάτων, είναι ένα μοτίβο που απαντά συχνά στην ολλανδική σχολή του 16ου και του 17ου αι.

Το μοτίβο αυτό δεν λείπει επίσης ούτε από έργα εκπροσώπων του μετα-ιμπρεσιονισμού στις αρχές του 20ού αιώνα, όπως ο Paul Cezanne και ο Vincent van Gogh.

ΡητάEdit

  • "Ματαιότης ματαιοτήτων, τά πάντα ματαιότης" -Βίβλος, Εκκλησιαστής (1:2).

ΥποσημειώσειςEdit

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki