Wikia

Science Wiki

Νείλος Ποταμός

Talk2
61.281pages on
this wiki

Νείλος

Nile

Rivers-01-goog

Ποταμός
Ποταμοί Γης
Ποταμοί Ασίας
Ποταμοί Ευρώπης
Ποταμοί Αφρικής
Ποταμοί Βόρειας Αμερικής
Ποταμοί Νότιας Αμερικής
Ποταμοί Ωκεανίας
Ποταμοί Γης

Maps-Rivers-Nile-01-goog

Ο Νείλος Ποταμός
και οι καταρράκτες του

Maps-Egypt-14-goog

Κάτω Αίγυπτος
Νείλος Ποταμός (εκβολές)

Maps-Rivers-Nile-02-goog

<center>Ο Νείλος Ποταμός

Maps-Rivers-Nile-03-goog

Ο Νείλος Ποταμός

Maps-Rivers-Nile-04-goog

Ο Νείλος Ποταμός

Maps-Rivers-Nile-05-goog

Ο Νείλος Ποταμός

Maps-Rivers-Nile-06-goog

Ο Νείλος Ποταμός
και η νήσος Σάιδα

Maps-Egypt-Delta-01-goog

Κάτω Αίγυπτος

Maps-Delta-01-goog

Κάτω Αίγυπτος
Νείλος Ποταμός (εκβολές)

Maps-Delta-02-goog

Κάτω Αίγυπτος
Νείλος Ποταμός (εκβολές)

Maps-Delta-03-goog

Κάτω Αίγυπτος
Νείλος Ποταμός (εκβολές)

- Ποταμός της Βόρειας Αφρικής.

- Ποταμός της Ανατολικής Αφρικής.

ΕτυμολογίαEdit

Η ονομασία "Νείλος" είναι Ελληνική και πιθανόν προέρχεται από την σημιτική ρίζα "nahal" που σημαίνει κοιλάδα ή ποτάμια κοιλάδα, και κατ' επέκταση ποταμός.

ΟνομασίεςEdit

Όπως αναφέρει ρητά ο Απολλώνιος ο Ρόδιος, στα Αργοναυτικά, αρχικά το ελληνικό όνομα του ποταμού Νείλου ήταν Τρίτων, προφανώς επειδή είχε τρία στόμια στο "Δέλτα" του:

  1. Πηλούσιον (ή Βουβαστικόν),
  2. Σεβυννυτικόν και
  3. Κανωβικόν (ή Ναυκράτιον).

Αργότερα, δημιουργήθηκαν και νέα στόμια. Με φυσικό τρόπο (όπως αναφέρει ο Ηρόδοτος) δημιουργήθηκε

  • το Τανιτικόν και
  • το Μενδήσιον.

Επίσης, κατασκευάσθηκαν τεχνητά

  • το Βολβιτιανόν (ή Σαϊτικόν) και
  • το Βουκολικόν (ή ?Φατνικόν).

Κατόπιν τούτων το όνομα "Τρίτων" έχασε την σημασία του και λησμονήθηκε. Αργότερα, (στην Μυκηναϊκή Εποχή) ο Νείλος ονομαζόταν, στην Ελλάδα από τους Αχαιούς, "Αίγυπτος ποταμός". Στην Οδύσσεια, το έπος του Ομήρου, ο Νείλος αναφέρεται με το όνομα Αίγυπτος (ο) και η χώρα δια μέσου της οποίας ρέει ονομάζεται επίσης Αίγυπτος (η).

Εξ αιτίας του γεγονότος ότι, μεταγενέστερα, οι Έλληνες διαχώρισαν την Αίγυπτο από την Λιβύη η ονομασία "Τρίτων" παρέμεινε στην Λιβύη, αρχικά χωρίς ταυτοποίηση, και τελικά δόθηκε, αυθαίρετα, σε έναν ξερο ποταμό πλησίον της Τύνιδας.

Αντίστοιχα, η λίμνη Τριτωνίδα ήταν προφανώς η περίφημη τεχνητή λίμνη "Μοίρις". Ακολουθώντας και η ονομασία της λίμνης την περιπέτεια του Τρίτωνα, δόθηκε αργότερα σε περιστασιακή λίμνη στην περιοχή της Τύνιδας.

Στην Αίγυπτο και στο βόρειο Σουδάν, ο Νείλος ονομάζεται σήμερα αν-Νίλ, αλ-Μπάρ (η θάλασσα) και Μπάρ αν-Νιλ ή Ναρ αν-Νιλ (ο ποταμός Νείλος).

ΓεωγραφίαEdit

Ο Νείλος είναι ποταμός στην Αφρική και ένας από τους δύο μεγαλύτερους του κόσμου.

Το μήκος του είναι 6.700 χιλιόμετρα.

Ο Νείλος έχει δύο μεγάλους κλώνους, από τους οποίους σχηματίζεται:

  • τον Λευκό Νείλο - από την Ισημερινή Ανατολική Αφρική και
  • τον Κυανό Νείλο από την Αιθιοπία.

Ο Νείλος είναι ο μόνος από τους ποταμούς της Μεσογείου, που πλημμυρίζει το καλοκαίρι. Στις αρχές του Ιουνίου αρχίζει η πράσινη πλημμύρα, ενώ στη συνέχεια τα ύδατα του ποταμού γίνονται ερυθρά.

Μείωση της πλημμύρας γίνεται το χειμώνα, που τα νερά παίρνουν το χρώμα της λάσπης. Ο Νείλος πλημμυρίζει μεγάλες εκτάσεις που τις καλύπτει με παχύ στρώμα εύφορης λάσπης. Είναι πραγματική πηγή ζωής για την Αίγυπτο. Η υλύς του Νείλου οφείλεται στα ορμητικά ύδατα του Λευκού Νείλου, που διαβρώνουν τους ηφαιστειογενείς βράχους και παρασύρουν γόνιμο χώμα. Το πράσινο κύμα είναι φαινόμενο που δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμη. Ίσως οφείλεται σε μικροσκοπικά φύκη.

Σε όλο σχεδόν το μήκος του Νείλου έχουν κατασκευαστεί διάφορα αρδευτικά έργα. Διάφοροι φράκτες για την ανύψωση της στάθμης του νερού, δεξαμενές και τέλος στο Ασσουάν έχει κατασκευαστεί φράγμα, που έλυσε το αρδευτικό πρόβλημα της αιγυπτιακής ερήμου και το ενεργειακό της Αιγύπτου. Ο Νείλος στο μεγαλύτερο τμήμα του είναι πλωτός, ενώ στην Αίγυπτο η ναυσιπλοΐα είναι πολύ πυκνή.

ΙστορίαEdit

Έπαιξε βασικό ρόλο στην ανάπτυξη της αρχαίας Αιγύπτου, ο πολιτισμός της οποίας οφείλεται κυρίως σε αυτόν, γι αυτό και η Αίγυπτος θεωρήθηκε από τον Ηρόδοτο ως Δώρο του Νείλου.

Το γεγονός ότι ο Νείλος, σε αντίθεση με άλλους μεγάλους γνωστούς ποταμούς, ρέει από τα νότια προς τα βόρεια, υπήρξε άλυτο μυστήριο για τους αρχαίους Αιγυπτίους και Έλληνες. Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι ονόμαζαν το ποταμό Αρ ή Αούρ (Κοπτικά Ιάρο), ή «μαύρο», από το χρώμα μεταφερόμενων από αυτόν ιζημάτων κατά τις πλημμύρες. Η ιλύς του Νείλου είναι αρκετά σκουρόχρωμη ώστε να δώσει στη διαρεόμενη ξηρά την παλαιότερη ονομασία της, Κεμ ή Κέμι, η οποία επίσης σημαίνει «μαύρη».

Ο Νείλος, αν κι ήταν γνωστός από την αρχαιότητα, παράμεινε ανεξερεύνητος στις πηγές του ως το 19ο αιώνα. Στην αρχαιότητα οι Αιγύπτιοι τον λάτρευαν σαν θεό και το όνομά του ήταν "Hapi". Μολονότι ήταν παράλογο, οι Αιγύπτιοι νόμιζαν ότι ο Νείλος πήγαζε από ένα σημείο νοτιότερα της νήσου Ελεφαντίνη, που εκεί, κατά το μύθο, κατοικούσε ο Θεός, αν κι έβλεπαν ότι τα νερά έρχονταν από πολύ μακρύτερα. Ο Νείλος, αν και τα ύδατά του δεν είχαν τότε αξιοποιηθεί όσο τώρα, ήταν μοναδική πηγή ζωής για την αρχαία Αίγυπτο και σημαντικός συντελεστής για την ανάπτυξη του αιγυπτιακού πολιτισμού.

ΧαρακτηριστικάEdit

Ο Νείλος είναι ο μεγαλύτερος σε μήκος ποταμός της Αφρικής, αλλά και της Γης. Πηγάζει νότια του Ισημερινού και ρέοντας προς Βορρά δια μέσου της βορειοανατολικής Αφρικής εκβάλλει στη Μεσόγειο Θάλασσα. Έχει μήκος 6.648 περίπου χιλιόμετρα και αποστραγγίζει έκταση που υπολογίζεται σε 3.349.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Η λεκάνη του καταλαμβάνει τμήματα της Τανζανίας, του Μπουρούντι, της Ρουάντα, του Ζαίρ, της Κένυα, της Ουγκάντα, της Αιθιοπίας, το μεγαλύτερο τμήμα του Σουδάν και το καλλιεργούμενο μέρος της Αιγύπτου. Ο Νείλος σχηματίζεται από τρία κύρια υδάτινα ρεύματα

  • τον Κυανού Νείλου (Αμπάι) και
  • τον Άτμπαρα, που ρέουν από τα υψίπεδα της Αιθιοπίας, και
  • τον Λευκό Νείλο, που πηγάζει στις λίμνες Βικτωρίας και Αλβέρτου.

ΥποσημειώσειςEdit

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Ikl Κίνδυνοι ΧρήσηςIkl
των Εξωτερικών Συνδέσμων

Οι διάφοροι "Εξωτερικοί Σύνδεσμοι (Links)" (όχι μόνον, της Sciencepedia αλλά και κάθε διαδικτυακού ιστότοπου (ή αλλιώς site)), αν και άκρως απαραίτητοι, είναι αδύνατον να ελεγχθούν (λόγω της ρευστής φύσης του Web), και επομένως είναι ενδεχόμενο να οδηγήσουν σε παραπλανητικό, κακόβουλο ή άσεμνο περιεχόμενο. Ο αναγνώστης πρέπει να είναι εξαιρετικά προσεκτικός όταν τους χρησιμοποιεί.

- Μην κάνετε χρήση του περιεχομένου της παρούσας εγκυκλοπαίδειας αν διαφωνείτε με όσα αναγράφονται εδώ:

  ΑΠΟΠΟΙΗΣΗ ΕΥΘΥΝΩΝ  

Down, never and Up, forever
Get immortal or die trying

- Όχι, στις διαφημίσεις που τοποθετούνται μέσα στα άρθρα.

Around Wikia's network

Random Wiki