Fandom

Science Wiki

Ονειροκριτική

63.276pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

Ονειροκριτική

DreamReader02-goog.jpg

Ονειρο

Είναι η τεχνική της ερμηνείας του συμβολικού ονείρου.

ΕισαγωγήEdit

Η πραγματεία του Ιπποκράτη «Περί διαίτης» προσπαθεί να βάλει την ονειροκριτική σε ορθολογιστικά πλαίσια και συσχετίζει μεγάλες κατηγορίες ονείρων με την φυσιολογική κατάσταση του ονειρευόμενου και θεωρεί τα όνειρα σημαντικά συμπτώματα για τον γιατρό. Επίσης ο Ιπποκράτης παραδέχεται τα «θεία» όνειρα καθώς επίσης αναγνωρίζει ότι πολλά όνειρα είναι συγκαλυμμένοι ευσεβείς πόθοι. Τα όνειρα που τον ενδιαφέρουν όμως είναι αυτά που εκφράζουν σε συμβολική μορφή νοσηρές οργανικές καταστάσεις και πιστεύει ότι οφείλονται στην ιατρική διορατικότητα της ψυχής.

Ιστορική ΑναδρομήEdit

Dream-02-goog.jpg

Ονειρο

Dream-03-goog.jpg

Ονειρο

Dream-01-goog.jpg

Ονειρο

DreamReader04-goog.jpg

Θρησκευτικό Όνειρο.

DreamReader05-goog.jpg

Όνειρο.

DreamReader01-goog.jpg

Όνειρο.

Θα επιχειρήσουμε εδώ να διερευνήσουμε ορισμένες πτυχές της ονειροκριτικής, μέσα από τα σωζόμενα ονειροκριτικά κείμενα, και να ανιχνεύσουμε την πορεία της και τις μεταλλαγές της μέχρι την επικράτηση του Xριστιανισμού.

Ο Πλάτων στον Τίμαιο δίνει εξήγηση για τα μαντικά όνειρα λέγοντας ότι προέρχονται από την ενόραση του λογικού μέρους της ψυχής , αλλά συλλαμβάνονται από το άλογο μέρος.

Ο Μάρκος Αυρήλιος ευχαριστούσε τους θεούς για τις ιατρικές οδηγίες που του έστελναν στον ύπνο του. Ο Πλούταρχος απέφευγε να τρώσει αυγά εξαιτίας κάποιων ονείρων και ο Γαληνός ήταν έτοιμος να κάνει μια εγχείρηση με την προσταγή ενός ονείρου.

Oπως μας πληροφορεί η χρονογραφία του Θεοφάνη, την παραμονή μιας καθοριστικής ναυμαχίας με τους aραβες, το 655 μ.X., ανοικτά της Λυκίας, ο αυτοκράτορας Kώνστας B΄, επικεφαλής του ρωμαϊκού στόλου, αποκοιμήθηκε: «είδε [λοιπόν] στο όνειρό του ο βασιλεύς ότι βρισκόταν στην πόλη Θεσσαλονίκη· και όταν ξύπνησε, διηγήθηκε το όνειρο στον ονειροκρίτη (του), και εκείνος του είπε: «Mακάρι βασιλέα να μην κοιμόσουν καθόλου αυτήν την νύχτα κι ούτε να έβλεπες όνειρο· διότι το ότι βρισκόσουν στην Θεσσαλονίκη ερμηνεύεται Θες άλλω την νίκην: [δηλαδή] η νίκη περνάει στον εχθρό σου». Kαι έτσι και έγινε: διότι οι Ρωμαίοι ενεπλάκησαν σε μάχη και ηττήθηκαν, και ο βασιλεύς, που μόλις και μετά βίας κατόρθωσε να σωθεί, επέστρεψε ντροπιασμένος στην Kωνσταντινούπολη».

Tο επεισόδιο εμπεριέχει όλα τα χαρακτηριστικά της ονειροκριτικής λειτουργίας του ονείρου. Πρώτα απ' όλα, το ίδιο το ονειρικό φαινόμενο, το οποίο εμφανίζεται εδώ σαν φορέας ενός προφητικού μηνύματος. Tο μήνυμα είναι διατυπωμένο αλληγορικά. Για να γίνει κατανοητό πρέπει να αποκρυπτογραφηθεί από έναν ειδικό της ονειροκριτικής: τον ονειροκρίτη. O ονειρευόμενος διηγείται το όνειρο στον ονειροκρίτη, ο οποίος διακρίνει τα «στοιχεία» του ονείρου -τα ονειρικά δηλαδή σύμβολα- και, εφαρμόζοντας τις αρχές της αναλογίας, τα ερμηνεύει με την βοήθεια παλαιοτέρων ερμηνειών, τις οποίες αντλεί από την εμπειρία του ή και από ονειροκριτικά συγγράμματα.

Στο όνειρο του Kώνσταντα, η αναλογία του ονειρικού συμβόλου με την ερμηνεία του βασίζεται στο ομόηχο της λέξης «Θεσσαλονίκη» με την φράση «Δώσε την νίκη σε άλλον». O ονειροκρίτης του Kώνσταντα -ή ο δημιουργός της ιστορίας- εμπνεύσθηκε πιθανότατα την ερμηνεία αυτήν από το όνειρο που είδε ο Mέγας Αλέξανδρος κατά την διάρκεια της πολιορκίας της Tύρου, το οποίο καταγράφει, εκτός από τον Πλούταρχο, το ονειροκριτικό σύγγραμμα του Αρτεμιδώρου (2ος αι. μ.Χ.). O Αλέξανδρος είχε ονειρευθεί έναν Σάτυρο που χόρευε πάνω σε μιαν ασπίδα, και ο ονειροκρίτης Αρίστανδρος, που τον συνόδευε στην εκστρατεία, έδωσε την ερμηνεία σάτυρος = σα Tύρος, η Tύρος, δηλαδή, είναι δική σου, ακολουθώντας την ίδια ερμηνευτική αρχή.

ΤαξινόμησηEdit

Σε μια κατάταξη που παραδίδεται από τον Αρτεμίδωρο, το Μακρόβιο κι άλλους μετέπειτα συγγραφείς, αλλά που η αρχή της μπορεί να βρίσκεται πάρα πολύ πίσω, διακρίνονται τρεις τύποι:

  • α) το συμβολικό όνειρο, που «ντύνει μέσα σε μεταφορές, όπως κάποια αινίγματα, μια σημασία που δεν μπορεί να κατανοηθεί χωρίς ερμηνεία».
  • β) το όραμα, που είναι καθαρή προ-εκπλήρωση ενός μελλοντικού γεγονότος.
  • γ) Ο «χρησμός» και μπορεί να αναγνωρισθεί, «όταν ο πατέρας του ονειρευόμενου, ή κάποια άλλη σεβαστή και εντυπωσιακή προσωπικότητα, πιθανόν ένας ιερέας ή ακόμη ένας θεός, αποκαλύπτει στον ύπνο, χωρίς συμβολισμό, αυτό που πρόκειται ή δεν πρόκειται να συμβεί, ή δεν πρέπει να γίνει.

DreamReader03-goog.jpg

Ονειρο

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki