Wikia

Science Wiki

Οσφυική Δισκοκήλη

Talk1
61.288pages on
this wiki

Οσφυική Δισκοκήλη

[1], Κοίλη Δίσκου Οσφύος

Είναι μία ασθένεια.

ΕτυμολογίαEdit

Η ονομασία " οσφυική" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "οσφύς".

Κήλη Δίσκου Edit

Οι μεσοσπονδύλιοι δίσκοι (disc ή disk) είναι αποπλατυσμένοι κυστικοί σχηματισμοί (όπως ένα πατημένο σύκο) αποτελούμενοι από:

  • τον ινώδη δακτύλιο (annulus fibrosus) και
  • τον πηκτοειδή πυρήνα (nucleus pulposus).

Κήλη Μεσοσπονδυλίου Δίσκου ή Δισκοκήλη (disk herniation ή herniated disc, ή slipped disc), ονομάζουμε κάθε βλάβη του δίσκου, όπου επέρχεται ρήξη του ινώδους δακτυλίου του και ο πηκτοειδής πυρήνας προσπαθεί να εξέλθει.

Κήλες δίσκου υπάρχουν

  • στην Αυχενική μοίρα,
  • στη Θωρακική μοίρα και
  • στην Οσφυϊκή μοίρα

της Σπονδυλικής Στήλης.

Το παρόν άρθρο αφορά την Οσφυϊκή Δισκοκήλη.

Η δισκοκήλη, είναι το μηχανικό αποτέλεσμα της εκφύλισης (degeneration) του μεσοσπονδύλιου δίσκου και έχει τρία στάδια,

  • την προβολή ,
  • την πρόπτωση και
  • την έκθλιψη .
  • Η πλήρης εκφύλιση του δίσκου με συνοδό σπονδυλαρθρίτιδα θεωρείται ατύπως το τέταρτο στάδιο δισκοπάθειας.

Εκφυλιστική Δισκοπάθεια είναι κάθε είδους βλάβη του δίσκου,

  • είτε αυτή είναι οξεία τραυματική
  • είτε είναι εκφυλιστική φθορά μέσα στο χρόνο.

Η οξεία βλάβη του δίσκου λέγεται δισκοκήλη ενώ οι χρόνιες βλάβες λέγονται εκφυλιστικές δισκοπάθειες ή δισκαρθροπάθειες και οδηγούν σταδιακά σε σπονδυλαρθρίτιδα (νόσος πού οι σπόνδυλοι «τρίβονται» μεταξύ τους).

Ορισμοί Edit

Η Οσφυαλγία, ή Λουμπάγκο (Οσφύς + άλγος, αγγλικά Low Back Pain), είναι ένα συχνότατο σύμπτωμα που αφορά κάθε πόνο στην Οσφυϊκή Μοίρα της Σπονδυλικής Στήλης (στη μέση), ανεξάρτητα από την αιτία που την προκαλεί. Δεν είναι δηλαδή ασθένεια, αλλά σύμπτωμα υπάρχουσας ασθένειας.

Ισχιαλγία ή Ισχιάδα (αγγλικά Sciatica), είναι σύνολο συμπτωμάτων που αφορά πόνο κατά μήκος του Ισχιακού νεύρου, με αισθητικές διαταραχές και σπάνια με ατελή ή ολική κινητική παράλυση.

Η Ισχιαλγία ακολουθεί τη διαδρομή από τη μέση, στο γλουτό, στο μηρό, στο γόνατο, στη γάμπα και μερικές φορές, μέχρι τον αστράγαλο και τα δάκτυλα του ποδιού, σπάνια δε στο περίνεο και τα γεννητικά όργανα.

Ανάλογα με το ποια ρίζα του Ισχιακού πλέγματος είναι ερεθισμένη, είναι διαφορετικά και τα συμπτώματα (ρίζες Ο4, Ο5, Ι1). Η Ισχιαλγία συνυπάρχει κατά κανόνα με την Οσφυαλγία, αλλά όχι πάντα.

Εχει χαρακτήρες πόνου που αλλάζει θέση, με ή χωρίς αίσθημα σαν «κάψιμο», η, αίσθημα «ψυχρού» στο πόδι, με «μουδιάσματα» η «βελονιάσματα» στο δέρμα του μηρού, της γάμπας και του ποδιού. Σπανιότερα υπάρχει και «τοπική» ισχιαλγία, δηλαδή πόνος σε μία μόνο περιοχή κατανομής της ρίζας του ισχιακού πλέγματος, δηλαδή ο ασθενής μπορεί να πονάει μόνο στη γάμπα, στον αστράγαλο, ή μόνο στο γλουτό, κλπ.

Αίτια της οσφυαλγίας Edit

Μέχρι σήμερα έχουν περιγραφεί πάνω από 100 αίτια που προκαλούν Οσφυαλγία.

Tα συχνότερα από αυτά είναι

  • η Κήλη Δίσκου Οσφύος (Οσφυϊκή Δισκοκήλη), η Εκφυλιστική Δισκοπάθεια και
  • η Εκφυλιστική Σπονδυλαρθρίτιδα ή Σπονδύλωσις.

Στατιστικά αποδείχθηκε ότι η Οσφυαλγία από νοσήματα των δίσκων αποτελεί το πρώτο αίτιο προσέλευσης στον Ορθοπεδικό (ποσοστό 40% των ασθενών) ενώ παγκοσμίως η οσφυαλγία είναι το δεύτερο αίτιο πόνου μετά τον πονοκέφαλο. (Hugo Keim and Kirkaldy Willis: Low Back Pain, USA, 1977).

Παθολογοανατομικά αλλά και απεικονιστικά οι Κήλες δίσκων έχουν τρία στάδια εξέλιξης και κλινικής βαρύτητας.

  • Την προβολή (στάδιο Ι),
  • την πρόπτωση (στάδιο ΙΙ) και
  • την έκθλιψη (στάδιο ΙΙΙ)

Επιδημιολογία Edit

Οι στατιστικές έρευνες που έχουν γίνει παγκοσμίως δίνουν διακυμαινόμενα αποτελέσματα συχνότητας Κήλης Δίσκου Οσφύος στον πληθυσμό. Αυτό οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, όπως

  • το πότε έγινε η έρευνα,
  • αν τότε υπήρχε Αξονική ή Μαγνητική Τομογραφία,
  • σε ποιες ηλικίες έγινε η έρευνα,
  • αν το δείγμα πληθυσμού ήταν τυχαίο,
  • τι επάγγελμα είχαν οι ασθενείς,
  • τι τρόπο ζωής είχαν, κλπ.

Πάντως σε γενικές γραμμές ισχύει το εξής: Η συχνότητα της Οσφυϊκής Δισκοκήλης αυξάνεται ανάλογα με την ηλικία.

  • Σε ηλικίες κάτω των 20 ετών οι Δισκοκήλες είναι σπάνιες κάτω του 1%.
  • Σε ηλικίες 20-30 ετών είναι σποραδικές (5%).
  • Σε ηλικίες 30-50 ετών είναι πολύ συχνές (ποσοστό 30-50%).
  • Σε ηλικίες 50-60 ετών αρκετά συχνές (70-80%) και
  • σε ηλικίες άνω των 60 ετών σχεδόν όλοι οι άνθρωποι έχουν εκφυλισμένους δίσκους με δισκοκήλες, αρκετοί όμως είναι ασυμπτωματικοί.

Πάντως είναι βέβαιο ότι η Οσφυαλγία είναι το συχνότερο αίτιο πόνου στον άνθρωπο μετά τον πονοκέφαλο, και το πρώτο σε συχνότητα αίτιο προσέλευσης στον Ορθοπεδικό (Hugo Keim and Kirkaldy Willis: Low Back Pain, Μονογραφία Ciba Geigy, ΗΠΑ 1987).

Συμπτώματα Edit

Οι ασθενείς με Δισκοκήλη Οσφύος μπορεί να είναι ασυμπτωματικοί, μπορεί να έχουν ήπια ενοχλήματα, αλλά μπορεί να υποστούν και μια μεγάλη κρίση με έντονα ενοχλήματα.

Αυτά τα ενοχλήματα είναι

  • ο πόνος στη μέση (οσφυαλγία),
  • η δυσκαμψία και γενικά ο περιορισμός των κινήσεων,
  • ο πόνος κατά μήκος κάποιας ρίζας του ισχιακού πλέγματος (ισχιαλγία ή μηραλγία),
  • η ανταλγική σκολίωση (κλίση, στράβωμα του κορμού),
  • επίταση του πόνου με τις κινήσεις, με το φτάρνισμα, με το γέλιο, και με το βήχα,
  • αισθητικές διαταραχές στα κάτω άκρα,

και σπανιότερα

  • μυϊκές ατροφίες,
  • παραλύσεις νεύρων, κλπ.

Συχνά ο ασθενής δεν μπορεί ακόμα και να περπατήσει και αναγκάζεται να παραμείνει πολλές μέρες κλινήρης.

Άλλοτε τα ενοχλήματα είναι ελαφρά και ο ασθενής μπορεί και εργάζεται κανονικά.

Πάντως η δισκοκήλη πέραν των εντυπωσιακών ενίοτε συμπτωμάτων της (πολύς πόνος) πρακτικά δεν είναι επικίνδυνη πάθηση.

Το χειρότερο πού μπορεί να πάθει κανείς από δισκοκήλη (συμβαίνει στο 1% των ασθενών) είναι να παραλύσει η ομάδα των εκτεινόντων μυών στο πόδι (παραλυτική ιπποποδία) ή η ομάδα των μυών της γαστροκνημίας. Αυτό είναι το κυριότερο που πρέπει να προσέχουν οι ιατροί και οι ασθενείς.

Αίτια της Κήλης Δίσκου Οσφύος Edit

Πολλές έρευνες έχουν γίνει σχετικά. Μέχρι σήμερα δεν έχει βρεθεί το ακριβές ένα και μοναδικό αίτιο που την προκαλεί. Η Δισκοκήλη φαίνεται να είναι πολυπαραγοντικής αιτιολογίας.

Μερικά από αυτά τα αίτια είναι

  • η κληρονομική ή γενετική προδιάθεση (DNA), *η ηλικία,
  • η χρόνια καταπόνηση με άρσεις βαρών,
  • η χρόνια ορθοστασία,
  • η χρόνια σκυφτή εργασία,
  • οι τραυματισμοί, κλπ.

Από παλαιά έχει αποδειχθεί ότι επιβαρυντικό αίτιο για δισκοπάθεια είναι και το κάπνισμα λόγω αγγειοσύσπασης των αγγείων του δίσκου (Campbell΄s: Textbook of Operative Surgery, Philadelphia, New York, έκδοση 1987).

Τα τελευταία χρόνια οι έρευνες δείχνουν ότι βασική αιτία για τις δισκοκήλες είναι κάποιο γονίδιο που οδηγεί σε παραγωγή ελλατωματικού κολλαγόνου στις ίνες του ινώδους δακτυλίου του δίσκου, με αποτέλεσμα αυτές να χάνουν την ελαστικότητά τους και να κόβονται εύκολα.

Ένας επιπλέον παράγων για τις δισκοκήλες είναι ότι μετά την ηλικία των 18 ετών ο δίσκος χάνει σταδιακά την αγγείωσή του και τροφοδοτείται με βάσει μηχανισμούς οσμωτικής πίεσης.

Πάντως βλάβες ινών του ινώδους δακτυλίου του δίσκου μάλλον δεν έχουν ικανότητα να επουλωθούν ξανά εκτός από αυτές πού βρίσκονται στον περιφερικό δακτύλιο (ring).

Αφορμές πυροδότησης κρίσης Κήλης Δίσκου Edit

Πέραν των αιτίων, υπάρχουν και αφορμές με τις οποίες πυροδοτείται μια κρίση κήλης δίσκου. *Συνήθως η οξεία οσφυαλγία λόγω δισκοκήλης εκδηλώνεται μετά από καταπόνηση ή άρση βάρους.

  • Άλλες φορές εκδηλώνεται μετά από ένα πολύωρο ταξίδι αυτοκινήτου ή μετά από μια ιογενή λοίμωξη, ή μετά από μια αλλαγή του καιρού προς το κρύο.

Από στατιστική έρευνα το έτος 1992 φαίνεται ότι από τις βασικές μετεωρολογικές παραμέτρους (θερμοκρασία, ατμοσφαιρική πίεση, σχετική υγρασία, ηλιοφάνεια, ένταση ανέμου, φορά του ανέμου) επιδρούν στον πόνο των χρόνιων δισκοπαθειών οι αλλαγές της θερμοκρασίας (πέραν των 4 βαθμών C) και οι αλλαγές της ατμοσφαιρικής πίεσης (πέραν των 4 miliBarr) προς τα κάτω.

Σημαντικό ρόλο επίσης παίζει η σχετική υγρασία. Απομένει να γίνουν πιο ολοκληρωμένες έρευνες ώστε να βρεθεί και ο μηχανισμός πού αυτές οι αλλαγές επιδρούν.

Εικάζεται ότι η επίδραση αυτή γίνεται μέσω μηχανισμού ενδογενών ενδορφινών στον εγκέφαλο. Μια κρίση Οσφυαλγίας Ισχιαλγίας δεν χρειάζεται πάντα μεγάλη άρση βάρους για να εκδηλωθεί.

Ακόμα και με ένα απλό σκύψιμο ή φτάρνισμα, ή απλό γέλιο, μπορεί να εμφανισθεί, αν υπάρχει αλλοίωση του μεσοσπονδύλιου δίσκου.

Πολλές περιπτώσεις οσφυαλγίας εκδηλώνονται μετά από απλή κούραση στο πλύσιμο πιάτων στην κουζίνα, ή στο ξύρισμα στο νιπτήρα, ή στο σιδέρωμα ρούχων, ή και σε ένα απλό σκύψιμο, κλπ.

Το είδος των φαγητών δεν έχει σχέση με τη δισκοπάθεια. Το είδος του επαγγέλματος έχει σχέση με την οσφυαλγία αλλά οι διαφορές μεταξύ οικοδόμων και διοικητικών υπαλλήλων δεν είναι ιδιαίτερα σημαντικές στατιστικά, όπως αποδείχθηκε από Ιαπωνική έρευνα.

Η θεωρία πού επικρατεί στις ΗΠΑ (έτος 2007), είχε ως αφορμή την κυκλοφορία βιβλίου ενός Ορθοπεδικού και Παλαιοανθρωπολόγου. Η θεωρία αυτή ήταν γνωστή πολλά χρόνια στους ορθοπεδικούς και διατυπώνει την άποψη ότι η οσφυαλγία λόγω δισκοκήλης είναι το ‘’τίμημα της όρθιας βάδισης’’ του ανθρώπου, λόγω της λόρδωσης που επέφερε η ορθοστάτηση και της ασύμμετρης φόρτισης των δίσκων.

Εξετάσεις Edit

Στις ελαφρές περιπτώσεις δισκοκήλης οσφύος είναι αρκετή

  • η λήψη καλού ιστορικού και
  • μια καλή κλινική εξέταση,
  • δύο ακτινογραφίες Οσφύος Face και profil.

Επιμένουσες περιπτώσεις που διαρκούν πάνω από 15 μέρες χρειάζονται πληρέστερο έλεγχο με άλλες μεθόδους όπως

  • εξετάσεις αίματος,
  • ακτινογραφία λεκάνης,
  • αξονική τομογραφία, και
  • σπανιότερα μαγνητική τομογραφία,
  • ηλεκτρονευρογράφημα,
  • σπινθηρογράφημα,
  • υπερηχογράφημα κοιλίας, κλπ.

Ανάλογα με τα συμπτώματα ο έμπειρος ιατρός θα κρίνει τι εξετάσεις χρειάζονται. Δυστυχώς στην καθ΄ ημέρα πράξη ζητούνται και γίνονται πολλές και συχνά άσκοπες εξετάσεις (ιατρογενής ζήτηση).

Το μεγαλύτερο διαγνωστικό πρόβλημα στην οσφυαλγία είναι να προσέξει ο ιατρός μήπως πίσω από την οσφυαλγία κρύβεται όχι δισκοπάθεια, αλλά άλλα σοβαρά προβλήματα όπως

  • ανεύρυσμα κοιλιακής αορτής,
  • μικροβιακή σπονδυλοδισκίτιδα και
  • οστεομυελίτις σπονδύλου, ή
  • μεταστάσεις καρκίνου στη σπονδυλική στήλη και τη λεκάνη.

Θεραπεία της κήλης δίσκου Edit

Στην Οξεία κρίση Οσφυαλγίας Ισχιαλγίας λόγω δισκοκήλης, χρειάζεται κατάκλιση ή έστω ξεκούραση και φάρμακα παυσίπονα, αντιφλεγμονώδη και μυοχαλαρωτικά.

Στο διάστημα αυτό απαγορεύεται ή αποφεύγεται

  • η ορθοστασία,
  • η άρση βαρών,
  • η καταπόνηση,
  • η πολύωρη οδήγηση αυτοκινήτου κλπ.

Αυτό μπορεί να κρατήσει από μία μέρα μέχρι και ένα μήνα το πολύ. Σημαντική ωφέλεια υπάρχει σε επιλεγμένες περιπτώσεις με τις παρασπονδυλικές ενέσεις Κορτικοστεροειδών φαρμάκων. Το 90% των ασθενών γίνεται καλά σε 15 μέρες έως ένα μήνα το πολύ.

Στη φάση ανάρρωσης βοηθά αρκετά η φυσικοθεραπεία. Περιπτώσεις ασθενών με ολική παραλυτική ιπποποδία καλό είναι να χειρουργούνται σύντομα, ενώ περιπτώσεις με ατελή παραλυτική ιπποποδία μπορούν να αντιμετωπισθούν συντηρητικά γιατί αποδείχθηκε ότι οι περισσότεροι ασθενείς επανέρχονται στο φυσιολογικό.

Από αναδρομική μελέτη διαπιστώθηκε ότι ολικές παραλυτικές ιπποποδίες είτε χειρουργηθούν είτε όχι, έχουν το ίδιο ποσοστό αποκατάστασης, περί το 50% (Χαράλαμπος Γκούβας, 2007), ενώ οι ατελείς παραλυτικές ιπποποδίες λόγω δισκοκήλης πού δεν χειρουργήθηκαν, επανήλθαν με παρασπονδυλικές ενέσεις Κορτικοστεροειδών σε ποσοστό 95% μέσα σε 45 μέρες, και οι υπόλοιποι 5% ασθενείς σε 6 μήνες.

Στην Χρόνια φάση της Οσφυαλγίας Ισχιαλγίας, χρειάζονται συνήθως απλώς προφυλάξεις και ασκήσεις γυμναστικής. Οι Αμερικανοί ειδικοί του Πανεπιστημίου της Washington χρησιμοποιούν τον μνημοτεχνικό κανόνα SSFC ‘’Stay Strong, Flexible and Coordinated’’.

Τα κυριότερα αίτια που βλάπτουν στη φάση αυτή της δισκοκήλης, είναι

  • η παχυσαρκία,
  • η άρση βαρών,
  • η πολύωρη ορθοστασία και
  • η σκυφτή εργασία.

Σπάνια να χρειασθεί εγχείρηση ένας ασθενής με χρόνια οσφυαλγία ισχιαλγία. Μέθοδοι θεραπείας όπως οι έλξεις, το ΤENS, ο βελονισμός, η μαγνητοθεραπεία κλπ είναι άνευ πρακτικού αποτελέσματος. Οι διαθερμίες βραχέων κυμάτων, το Laser σάρωσης και οι Χειρομαλάξεις φαίνεται να έχουν κάποιο πρακτικό αποτέλεσμα. Ζώνες και νάρθηκες δεν είναι αποδεκτές από τους περισσότερους ειδικούς ερευνητές, αν και αρκετοί ασθενείς είναι ευχαριστημένοι από τις ζώνες οσφύος ίσως διότι τους προκαλούν ζεστασιά στη μέση και μειώνεται έτσι έμμεσα ο πόνος..

Ενδείξεις ΕγχείρησηςEdit

Οι σημερινές απόψεις συγκλίνουν στο να χειρουργούνται οι ώριμες δισκοκήλες τρίτου σταδίου (έκθλιψη) ή μεγάλες προσπτώσεις δισκοκήλης, εφόσον δεν υπακούν στη συντηρητική αγωγή διάρκειας 15-30 ημερών, ή σε ειδικές περιπτώσεις με σημαντικό νευρολογικό έλλειμμα στα κάτω άκρα (ιππουριδική συνδρομή, ολική παραλυτική ιπποποδία).

Εάν ο πόνος στη μέση ή και στο πόδι κρατήσει πάνω από 15-30 μέρες χρειάζεται περαιτέρω έλεγχος με αξονική τομογραφία οσφύος ή καλύτερα Μαγνητική Τομογραφία, και ίσως αλλαγή θεραπείας, με πιθανή εγχείρηση αν υπάρχουν οι ενδείξεις.

Εγχειρήσεις που γίνονται για δισκοκήλη (στο 5-10% των ασθενών) είναι

  • η κλασσική δισκεκτομή,
  • η διαδερμική δισκεκτομή,
  • η μικροδισκεκτομή με Laser,
  • η σπονδυλοδεσία,
  • ο τεχνητός δίσκος, κλπ.

Τελευταία εμφανίσθηκαν στο εμπόριο ηλεκτρονικές συσκευές παυσίπονης ηλεκτροθεραπείας SCS οι οποίες εμφυτεύονται με ηλεκτρόδια κάτω από το δέρμα.

Δυστυχώς οι εγχειρήσεις για δισκοκήλη δεν είναι δημοφιλείς στους ασθενείς και δεν γίνονται εύκολα αποδεκτές. Πέραν των συνήθων επιπλοκών έχουν δύο σοβαρά προβλήματα, εάν δεν μπεί τεχνητός δίσκος.

Το πρώτο πρόβλημα είναι ότι δισκικό υγρό από τον πυρήνα ξανασχηματίζεται συχνά και έχουμε υποτροπές κήλης στο ίδιο σημείο ή σε άλλο δίσκο.

Δεύτερον ακόμα και αν ‘’καθαρισθεί’’ καλά ο δίσκος, συμπλησιάζουν οι δύο εκατέρωθεν σπόνδυλοι και σε λίγο καιρό έχουμε το φαινόμενο της πλάγιας σπονδυλικής στένωσης με αρθρίτιδα και ισχιαλγία.

Συνεπώς το μέλλον της θεραπείας της δισκοκήλη, μέχρι να βρεθεί φαρμακευτική θεραπεία, είναι οι τεχνητοί δίσκοι, οι οποίοι τοποθετούνται κυρίως με πρόσθια κοιλιακή προσπέλαση εκτός από κάποια μεταλλικά μοντέλα (κυλινδράκια) πού τοποθετούνται με οπίσθια πεταλεκτομή (laminectomy).

Είναι πρακτικά βέβαιο ότι οι απλές δισκεκτομές δεν είναι η μόνιμη λύση του προβλήματος.

Το ίδιο ισχύει και για τις σπονδυλοδεσίες.

Βλαπτικά αθλήματαEdit

Κάθε άθλημα που πονάει θα πρέπει να αποφεύγεται.

Γενικώς βλάπτουν οι εξής 4 ομάδες αθλημάτων: *α. Αθλήματα με στροφική καταπόνηση (Πχ. Ποδόσφαιρο, μπάσκετ, βόλεϊ, τένις, Carate)

  • β. Αθλήματα με έντονη κινητική ενέργεια: (Πχ. ρακέτες, μπάσκετ)
  • γ. Αθλήματα με εμβολοειδή καταπόνηση: (Πχ. Ιππασία, χοροπηδήματα χορευτικής «aerobic», ποδήλατο βουνού, Surfing, moto Cross, κλπ )
  • δ. Αθλήματα με κάθετη φόρτιση οσφύος (Πχ. Άρση βαρών, άλμα εις τριπλούν).

Ωφελούντα Αθλήματα Edit

Πολλά αεροβικά (aerobic = αεροβική άσκηση, με αργό ρυθμό) αθλήματα έχουν ευνοϊκή επίδραση στην οσφυαλγία. Τέτοια είναι

  • η κολύμβηση (40 λεπτά στο νερό),
  • το περπάτημα,
  • το ελαφρό τρέξιμο (Jogging),
  • η απλή ορειβασία,
  • η ποδηλασία,
  • η αεροβική γυμναστική εδάφους (aerobic),
  • η σουηδική γυμναστική.

Σε καθημερινή βάση ενδείκνυνται οι ειδικές ασκήσεις Οσφυαλγίας.

Όργανα Γυμναστήριου Edit

Όργανα γυμναστικής που ωφελούν στη δισκοκήλη είναι

  • ο τάπητας σε δρόμο μέχρι 6Km/h,
  • το ποδήλατο (μέχρι επίπεδο 5), και
  • έλξεις.

Δεν επιτρέπονται ποτέ όργανα με άρση βαρών. Βλάπτουν τα όργανα που προκαλούν

  • κάθετη φόρτιση της οσφυϊκής μοίρας της σπονδυλικής στήλης ή
  • έντονες εμβολοειδείς κινήσεις αυτής, ή
  • αυτά που εξασκούν στροφική βία.

Συμπέρασμα Edit

Η δισκοκήλη οσφύος είναι μια συχνή πάθηση, θα λέγαμε είναι ‘’το τίμημα της όρθιας στάσης του ανθρώπου’’, του τρόπου ζωής πού επέβαλε ο πολιτισμός και της αυξήσεως του όρου ζωής των ανθρώπων.

Δυστυχώς μέχρι σήμερα η εξέλιξη της επιστήμης στη φαρμακευτική θεραπεία της παθήσεως είναι πενιχρή και όποιες τυχόν πρόοδοι έχουν σημειωθεί, αφορούν μηχανήματα απεικόνισης και διάγνωσης και δευτερευόντως εργαλεία και τεχνικές για εγχειρήσεις.

Έτσι, δυστυχώς το πρόβλημα παραμένει άλυτο. Και μέχρι η πρόοδος της ιατρικής και της τεχνολογίας να το επιλύσει καλό είναι να είμαστε ενημερωμένοι και να ακολουθούμε ένα σωστό τρόπο ζωής ώστε να προλαμβάνουμε και να αντιμετωπίζουμε σωστά τις κρίσεις κήλης δίσκου.

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Ikl Κίνδυνοι ΧρήσηςIkl
των Εξωτερικών Συνδέσμων

Οι διάφοροι "Εξωτερικοί Σύνδεσμοι (Links)" (όχι μόνον, της Sciencepedia αλλά και κάθε διαδικτυακού ιστότοπου (ή αλλιώς site)), αν και άκρως απαραίτητοι, είναι αδύνατον να ελεγχθούν (λόγω της ρευστής φύσης του Web), και επομένως είναι ενδεχόμενο να οδηγήσουν σε παραπλανητικό, κακόβουλο ή άσεμνο περιεχόμενο. Ο αναγνώστης πρέπει να είναι εξαιρετικά προσεκτικός όταν τους χρησιμοποιεί.

- Μην κάνετε χρήση του περιεχομένου της παρούσας εγκυκλοπαίδειας αν διαφωνείτε με όσα αναγράφονται εδώ:

  ΑΠΟΠΟΙΗΣΗ ΕΥΘΥΝΩΝ  

Down, never and Up, forever
Get immortal or die trying

- Όχι, στις διαφημίσεις που τοποθετούνται μέσα στα άρθρα.

Around Wikia's network

Random Wiki