Fandom

Science Wiki

Πλάταια \Βοιωτία

63.268pages on
this wiki
Add New Page
Talk2 Share

Πλαταιαί

Plataeae, Πλάταια

Maps-Boeotia-goog.gif

Χάρτης της Βοιωτίας κατά την Κλασσική Εποχή.

- Μία ιστορική πόλη της Βοιωτίας.

ΕτυμολογίαEdit

Ikl.jpg Μέση Ελλάδα Ikl.jpg
Ιστορικές (πόλεις)
Αττική
Βοιωτία
Εύβοια
Λακωνία
Αρκαδία
Μεσσηνία
Ηλεία

Η ονομασία ΄΄"Πλάταια"΄΄ σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη " ".

ΙστορίαEdit

Σύμφωνα με τους Θηβαίους (Αιολείς Βοιωτούς) η πόλη κτίστηκε από πολίτες της Θήβας.

Ο Παυσανίας αντίθετα αναφέρει ότι οι Πλαταιείς ήταν γηγενείς (Ίωνες), που κατάγονταν κατά την Ελληνική Μυθολογία από την κόρη του Ασωπού Πλαταία εξ ου και η ονομασία της. Οι Πλαταιές και οι Θεσπιές και γενικά οι κάτοικοι των αρχαίων πόλεων και κωμών παρά τον Ασωπό ποταμό αντιτάχθηκαν με επιμονή να συνενωθούν στη Θηβαϊκή ομοσπονδία.

Ο αγώνας τους εκείνος εναντίον των Θηβών είχε φθάσει σε οξύ σημείο, την ίδια εποχή που ο βασιλέας της Λυδίας ο Κροίσος πολιορκούταν στις Σάρδεις από τον Κύρο (546 π.Χ.) και οι ελληνικές πόλεις της Ιωνίας ζητούσαν τη βοήθεια των μητροπόλεών τους.

Αργότερα, το 519 π.Χ., όταν η Σπάρτη βοηθούσε την Αθήνα και την Κόρινθο στον εναντίον της Αίγινας και των Θηβών πόλεμο, οι Πλαταιείς, για να μην υποταχθούν στους Θηβαίους, ζήτησαν από τον βασιλέα Κλεομένη Α' να προσχωρήσουν στην Πελοποννησιακή συμμαχία.

Τότε ο Κλεομένης εκτιμώντας τις αποστάσεις που χώριζαν την πόλη τους από τη Θήβα και την Αθήνα, αλλά και για να τονώσει την μεταξύ Θηβαίων και Αθηναίων έχθρα, συμβούλευσε αυτούς να συμμαχήσουν με τους Αθηναίους. Οι Πλαταιείς τότε απεδέχθηκαν τη συμβουλή που συνέπιπτε με την επιθυμία των τότε αρχόντων Πεισιστρατιδών της Αθήνας, αποστέλλοντας πρέσβεις που έγιναν αμέσως δεκτοί. Έτσι οι Αθηναίοι δεν δίστασαν πλέον να επέλθουν κατά των Θηβαίων (1η Μάχη Πλαταιών) και μετά την νικηφόρα τους σύγκρουση να επεκτείνουν τα όριά τους μέχρι τον Ασωπό.

Ευγνώμονες τότε οι Πλαταιείς έσπευσαν πρώτοι απ' όλους τους Έλληνες να παράσχουν τη συνδρομή τους με αποστολή 1000 πολεμιστών στο πλευρό των Αθηναίων στην 2η Μάχη των Πλαταιών, όπου και ανεγέρθηκε στο πεδίο της μάχης ιδιαίτερος τάφος για τους πεσόντες Πλαταιείς.

Υπόψη ότι στην εκστρατεία του Ξέρξη κατά του ελλαδικού χώρου μόνο οι Πλαταιές και οι Θεσπιές, από όλες τις πόλεις της Βοιωτίας, δεν εμήδισαν. Μάλιστα, μετά τη νίκη των Ελλήνων, οι Πλαταιές θεωρήθηκαν "Ιερή Πόλη", απαγορεύθηκε να επιτεθούν εναντίον τους άλλοι Έλληνες και κάθε έτος γίνονταν εκδηλώσεις τιμής για τη μάχη.

Οι Πλαταιείς πολέμησαν επίσης στην Ναυμαχία του Αρτεμισίου, ενώ δεν έλαβαν μέρος στη Ναυμαχία της Σαλαμίνας, επειδή αναγκάστηκαν να αποχωρήσουν για να προστατεύσουν την πόλη τους από τους Πέρσες, που κατά την άφιξή τους τους τελικά την πυρπόλησαν.

Μετά την νίκη των Ελλήνων κατά των Περσών, η πόλη ανακαινίστηκε και κατοικήθηκε μέχρι τον Πελοποννησιακό Πόλεμο.

Την άνοιξη του 431 π.Χ. η πόλη δέχθηκε την αιφνιδιαστική επίθεση από τριακόσιους Θηβαίους, τους οποίους οι Πλαταιείς αμέσως αντέκρουσαν και φόνευσαν 180 από αυτούς (3η Μάχη των Πλαταιών).[1]

Το τρίτο έτος του πολέμου (429 π.Χ.) οι Πελοποννήσιοι με αρχηγό τον Αρχίδαμο περικύκλωσαν και πολιόρκησαν τις Πλαταιές (1η Πολιορκία των Πλαταιών). Οι Πλαταιείς ενωρίτερα είχαν στείλει τους γέροντες και τα γυναικόπαιδα στην Αθήνα για να γλυτώσουν, αφήνοντας μόνο 400 πολεμιστές μαζί με 80 Αθηναίους και 110 γυναίκες που τους φρόντιζαν.

Οι πολιορκημένοι κατόρθωσαν να αντισταθούν, και για αυτό οι Πελοποννήσιοι έσφιξαν τον κλοιό περισσότερο. Δύο έτη κράτησε η πολιορκία αυτή. Όταν τελικά οι Πλαταιείς παραδόθηκαν, οι Πελοποννήσιοι τους εκτέλεσαν όλους.

Η πόλη αλώθηκε από τους Θηβαίους, οι οποίοι κατέστρεψαν όλα τα κτίρια και έκτισαν έναν νέο ναό μήκους 100 ποδών (νεώς εκατόμπεδος) στην τιμή της Ήρας.

Όσοι Πλαταιείς επέζησαν βρήκαν καταφύγιο στην Αθήνα.

Μετά την Ανταλκίδειο ειρήνη που ακολούθησε την λήξη του Κορινθιακού πολέμου, οι Πλαταιείς επέστρεψαν στην πόλη τους (386 π.Χ.).

Το 372 π.Χ. όμως οι Θηβαίοι κατέλαβαν πάλι την πόλη και την κατέστρεψαν (2η Πολιορκία των Πλαταιών).

Οι Πλαταιείς κατέφυγαν πάλι στην Αττική και επέστρεψαν στην πόλη τους μετά την ήττα των Θηβαίων στην Μάχη της Χαιρώνειας το 338 π.Χ.

ΥποσημειώσειςEdit

  1. Θουκ. Β, 1

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki