Wikia

Science Wiki

Ρευματοειδής Αρθρίτιδα

Talk1
61.234pages on
this wiki

Ρευματοειδής Αρθρίτιδα

arthritis

H Ρευματοειδής Αρθρίτιδα είναι μία χρόνια νόσος που προκαλεί πόνο, διόγκωση, δυσκαμψία και απώλεια της λειτουργικότητας των αρθρώσεων, ενώ μπορεί να προσβάλλει και άλλα εξωαρθρικά όργανα του σώματος (αγγεία, πνεύμονες, καρδιά, κ.τ.λ.).

ΕτυμολογίαEdit

Η ονομασία " Αρθρίτιδα" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "άρθρωση ".

ΕισαγωγήEdit

Είναι μία αυτοάνοση νόσος και προκαλεί φλεγμονή στις αρθρώσεις ξεκινώντας από τον αρθρικό υμένα (ο υμένας που περιβάλλει την αρθρική κοιλότητα).

Αυτοάνοσες νόσοι ονομάζονται οι ασθένειες στις οποίες το Ανοσοποιητικό Σύστημα παράγει αντισώματα εναντίον στοιχείων του ίδιου του οργανισμού, τα οποία δεν αναγνωρίζει ως δικά του, ίσως διότι έχουν υποστεί κάποια αλλαγή υπό την επίδραση άγνωστου αιτιολογικού παράγοντα. Πρόκειται για μη ομαλή αντίδραση του ανοσολογικού συστήματος και αυτή η ανωμαλία μερικές φορές μπορεί να οφείλεται σε γενετικούς λόγους, δηλαδή η νόσος να αναπτύσσεται σε γενετικώς προδιαθετημένο έδαφος.

Παρ όλο που η Ρευματοειδής Αρθρίτιδα είναι μία χρόνια νόσος (που σημαίνει ότι διαρκεί πολλά έτη), μπορεί να μεσολαβούν μεγάλες περίοδοι χωρίς συμπτώματα και να έχει ενδιάμεσες κρίσεις (εξάρσεις και υφέσεις).

Όταν η Ρευματοειδής Αρθρίτιδα προσβάλλει και άλλα όργανα του σώματος (εξωαρθρικά) αναφέρεται ως συστηματική νόσος και αποκαλείται Ρευματοειδής νόσος.

Επιδημιολογικά στοιχείαEdit

Η Ρευματοειδής Αρθρίτιδα αποτελεί τον συνηθέστερα απαντώμενο τύπο φλεγμονώδους αρθρίτιδας και συνδυάζεται με σημαντική νοσηρότητα και αυξημένη θνητότητα. Οι γυναίκες προσβάλλονται 2-3 φορές συχνότερα από τους άνδρες.

Κατά κανόνα εμφανίζεται σε ηλικία μεταξύ 20 και 50 ετών, αλλά μπορεί να προσβληθούν μεγαλύτερες ηλικίες αλλά και παιδιά. Η οστεοπόρωση είναι συχνή σε άτομα με Ρευματοειδή Αρθρίτιδα, τόσο εξαιτίας της ίδιας της νόσου αλλά και της θεραπείας (π.χ. με κορτιζόνη).

Το ποσοστό εμφάνισης της στο γενικό πληθυσμό είναι περίπου 1 %. Στην Αμερική κάθε χρόνο 2 εκατομμύρια άτομα προσβάλλονται από τη νόσο. Προς το παρόν δεν υπάρχει θεραπεία ίασης για τη Ρευματοειδή Αρθρίτιδα και η συντηρητική αντιμετώπισή της στοχεύει στην ύφεση των συμπτωμάτων και την επιβράδυνση της εξελικτικής πορείας της νόσου. Η Ρευματοειδής Αρθρίτιδα έχει σημαντική επίπτωση στη ζωή των ασθενών που προσβάλλονται από αυτήν.

Το 29% των πασχόντων από Ρευματοειδή Αρθρίτιδα αναφέρουν ανικανότητα στην εκτέλεση της κύριας δραστηριότητάς τους και 1 στους 3 έχει σαφείς περιορισμούς ως προς τον αριθμό και το είδος των επικουρικών δραστηριοτήτων που μπορεί να εκτελέσει.

Σε ασθενείς με επιθετική νόσο, η πρόγνωση είναι ακόμη πτωχότερη, με σχεδόν 9 στους 10 ασθενείς να καθίστανται κλινικά ανάπηροι μέσα σε 20 έτη. Σε μερικές οικογένειες πολλά μέλη τους προσβάλλονται από Ρευματοειδή Αρθρίτιδα, γεγονός που υποδηλώνει μία γενετική βάση για αυτή τη διαταραχή.

ΑιτιολογίαEdit

Ενώ η αιτία της Ρευματοειδούς Αρθρίτιδας παραμένει άγνωστη, η συνεχιζόμενη έρευνα έχει κάνει αλματώδη πρόοδο στη μελέτη της νόσου και έχει αποκαλύψει τους μηχανισμούς που οδηγούν στην αρθρίτιδα και στην καταστροφή της άρθρωσης. Ακόμη και λοιμογόνοι παράγοντες όπως ιοί, βακτήρια και μύκητες έχουν κατά καιρούς ενοχοποιηθεί ως αιτία της νόσου, όμως τίποτα δεν έχει αποδειχθεί. Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι η τάση για ανάπτυξη Ρευματοειδούς Αρθρίτιδας, είναι σε αρκετές περιπτώσεις κληρονομική, συγκεκριμένοι άνθρωποι δηλαδή έχουν γενετική προδιάθεση για τη νόσο.

Εχει αναφερθεί ότι νοσήματα ή περιβαλλοντικοί παράγοντες μπορεί να προκαλούν το Ανοσοποιητικό Σύστημα να επιτεθεί στους δικούς του ιστούς με αποτέλεσμα τη φλεγμονή σε διάφορα όργανα του σώματος. Ως λογικότερη εξήγηση θεωρείται ότι νοσήματα ή περιβαλλοντικοί παράγοντες μπορεί να αλλοιώσουν ορισμένα στοιχεία του οργανισμού εναντίον των οποίων το ανοσοποιητικό σύστημα στα γενετικώς προδιαθετημένα άτομα παράγει αντισώματα και τελικά μέσω σειράς ανοσολογικών μηχανισμών αναπτύσσεται φλεγμονή.

ΔιάγνωσηEdit

Η Ρευματοειδής Αρθρίτιδα μπορεί να διαγνωστεί στα αρχικά στάδια αν και μπορεί να ξεκινήσει ύπουλα με συμπτώματα που δεν διακρίνονται άμεσα. Η νόσος διαφέρει από άτομο σε άτομο ανάλογα με τα συμπτώματα, τις προσβαλλόμενες αρθρώσεις και τη φύση των άλλων οργάνων που εμπλέκονται όπως τα μάτια, οι πνεύμονες ή το δέρμα. Αλλοι τύποι αρθρίτιδας μπορεί επίσης να μιμούνται τη Ρευματοειδή Aρθρίτιδα.

Η κατανομή της φλεγμονής στις αρθρώσεις είναι σημαντική. Στην Ρευματοειδή Αρθρίτιδα, οι μικρές αρθρώσεις των χεριών και των ποδιών, οι καρποί και τα γόνατα προσβάλλονται συχνότερα με μία συνήθως συμμετρική κατανομή (προσβάλλονται οι ίδιες αρθρώσεις και στα δύο μέρη του σώματος). Πάντως σχεδόν όλες οι περιφερικές αρθρώσεις μπορεί να προσβληθούν. Οταν μόνο μία ή δύο αρθρώσεις παρουσιάζουν φλεγμονή, η διάγνωση της Ρευματοειδούς Αρθρίτιδας γίνεται πιο δύσκολη.

Η διαπίστωση των ρευματοειδών όζιων πολύ συχνά γύρω από τους αγκώνες και τα δάκτυλα μπορεί να βοηθήσει τη διάγνωση.

Διάφορα αντισώματα στο αίμα, που φυσιολογικά δεν υπάρχουν μπορεί να βρεθούν σε ασθενείς με Ρευματοειδή Αρθρίτιδα. Το γνωστότερο από αυτά είναι ο Ρευματοειδής παράγοντας που μπορεί να βρεθεί στο 80% των ασθενών. Μια άλλη κατηγορία αντισωμάτων που ονομάζονται αντιπυρηνικά αντισώματα (ΑΝΑ) βρίσκονται σχετικά συχνά σε ασθενείς με Ρευματοειδή Αρθρίτιδα.

Μία εξέταση του αίματος που ονομάζεται ταχύτητα καθίζησης ερυθρών (ΤΚΕ) (δηλαδή πόσο γρήγορα τα ερυθρά κύτταρα του αίματος καθιζάνουν στον βυθό του δοκιμαστικού σωλήνα), αποτελεί ένα χρήσιμο δείκτη φλεγμονής. Η ταχύτητα καθίζησης είναι μεγαλύτερη σε εξάρσεις της νόσου και χαμηλότερη κατά τη διάρκεια της ύφεσης. Να σημειώσουμε βέβαια ότι η ΤΚΕ είναι πολύ ευαίσθητη εξέταση, αλλά δεν είναι καθόλου ειδική, και μπορεί να ανέβει σε υψηλές τιμές σε πολλές καταστάσεις, από τις πιο αθώες μέχρι τις πιο κακοήθεις.

Μια άλλη εξέταση είναι η C - αντιδρώσα πρωτεΐνη (CRP). Είναι κι αυτός ένας χρήσιμος δείκτης φλεγμονής, αλλά με τους περιορισμούς που αναφέραμε παραπάνω. Ο ρευματοειδής παράγοντας, τα ΑΝΑ, η C - αντιδρώσα πρωτεΐνη και η ταχύτητα καθίζησης, ειναι σε επίπεδα μη φυσιολογικά και σε άλλα (αυτοάνοσα και μη) νοσήματα. Γι αυτό το λόγο αυτά τα test δεν είναι αρκετά για τη βέβαιη διάγνωση της Ρευματοειδούς Αρθρίτιδας.

Οι ακτινογραφίες των αρθρώσεων μπορεί να είναι φυσιολογικές ή μόνο να δείχνουν οίδημα των μαλακών ιστών, ή παρααρθρική οστεοπόρωση στα πρώτα στάδια της νόσου. Καθώς η νόσος προχωρά, οι ακτινογραφίες μπορεί να δείξουν τις διαβρώσεις των αρθρώσεων που είναι τυπικό εύρημα της Ρευματοειδούς Αρθρίτιδας στις αρθρώσεις.

Οι ακτινογραφίες των αρθρώσεων μπορεί να είναι χρήσιμες στον έλεγχο της προόδου της νόσου και της βλάβης της άρθρωσης με την πάροδο του χρόνου. Η ανάλυση των διαβρώσεων και των ιστών που παρουσιάζουν φλεγμονή με διάφορες ραδιενεργές και μη μεθόδους (π.χ. αξονική τομογραφία, μαγνητική τομογραφία κ.τ.λ.) μπορεί να δείξει πολλά στοιχεία για τις φλεγμαίνουσες αρθρώσεις.

Επίσης υπάρχει η μέθοδος της αρθροκέντησης κατά την οποία μία αποστειρωμένη σύριγγα χρησιμοποιείται για να τραβήξει το αρθρικό υγρό έξω από την άρθρωση για να μελετηθεί στο εργαστήριο. Η ανάλυση του αρθρικού υγρού μπορεί να βοηθήσει για να αποκλειστούν άλλες αιτίες αρθρίτιδας όπως η λοίμωξη και η ουρική αρθρίτιδα. Η αρθροκέντηση με την αφαίρεση αρθρικού υγρού που παρουσιάζει φλεγμονή μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση του αρθριτικού πόνου και οιδήματος. Μερικές φορές σκευάσματα κορτιζόνης χορηγούνται με ένεση μέσα στην άρθρωση κατά τη διάρκεια της αρθροκέντησης με σκοπό να ανακουφιστεί ο ασθενής από τη φλεγμονή και να μειωθούν τα συμπτώματα.

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Ikl Κίνδυνοι ΧρήσηςIkl
των Εξωτερικών Συνδέσμων

Οι διάφοροι "Εξωτερικοί Σύνδεσμοι (Links)" (όχι μόνον, της Sciencepedia αλλά και κάθε διαδικτυακού ιστότοπου (ή αλλιώς site)), αν και άκρως απαραίτητοι, είναι αδύνατον να ελεγχθούν (λόγω της ρευστής φύσης του Web), και επομένως είναι ενδεχόμενο να οδηγήσουν σε παραπλανητικό, κακόβουλο ή άσεμνο περιεχόμενο. Ο αναγνώστης πρέπει να είναι εξαιρετικά προσεκτικός όταν τους χρησιμοποιεί.

- Μην κάνετε χρήση του περιεχομένου της παρούσας εγκυκλοπαίδειας αν διαφωνείτε με όσα αναγράφονται εδώ:

  ΑΠΟΠΟΙΗΣΗ ΕΥΘΥΝΩΝ  

Down, never and Up, forever
Get immortal or die trying

- Όχι, στις διαφημίσεις που τοποθετούνται μέσα στα άρθρα.

Around Wikia's network

Random Wiki