Fandom

Science Wiki

Σαμνίτες

63.273pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

Σαμνίται

Samnites, Σαυνίτες

Maps-Samnium-01-goog.gif

Σαμνίτιδα.

Ιστορικός λαός της Ιταλίας.

ΕτυμολογίαEdit

Ikl.jpg Ιταλία Ikl.jpg
Ιστορική Διαίρεση
Χερσόνησος
Ausonia
Αύσονες
Oenotria
Οινωτροί
Ligyria
Λίγυες
Gallia Transpadana
Gallia Cispadana
Γαλάτες
Venetia
Βενετοί
Etruria
Ετρούσκοι
Tyrrhenia
Τυρρηνοί
Umbria
Ούμβριοι
Picenum
Πικεντίνοι
Latium
Λατίνοι
Samnium
Σαμνίτες
Graecia Magna
Ιταλιώτες
Campania
Καμπανοί
Lucania
Λευκανοί
Messapia
Μεσσάπιοι
Iapygia
Ιάπυγες
Apulia
Άπουλοι
Daunia
Δαύνιοι
Brettia
Βρέττιοι
Σικελία
Trinacria
Sicania
Elymais
Άλλες Νήσοι

Sardenia
Cyrnos
Κύρνιοι
Aethalia
Αιθαλιείς

Η ονομασία "Σαμνίτες" σχετίζεται, ενδεχομένως, ετυμολογικά με τις λέξεις:

ΓεωγραφίαEdit

Κατοικούσαν στην χώρα Σαμνίτιδα της Κεντρικής Ιταλίας.

ΙστορίαEdit

Προρωμαϊκός λαός της Iταλικής χερσονήσου, που κατοικούσε στα υψίπεδα των Απεννίνων στην Κάτω Ιταλία, ανάμεσα στην Καμπανία και την Απουλία.

Είναι ο σπουδαιότερος λαός της Σαββελικής ομοεθνίας. Γειτόνευαν με τους ομοεθνείς τους Μάρσους και Ουπστίνους καθώς και με τους Λατίνους, ενώ ο Τίβερης ποταμός τους χώριζε από τη χώρα των Ετρούσκων.

Ήταν λαός γεωργικός και πολεμικός, χωρίς όμως ενιαία διοίκηση. Μόνο σε περίπτωση πολέμου εξέλεγαν αρχηγούς και αυτό έδινε υπεροχή στους μετέπειτα Ρωμαίους, με τους οποίους ενωρίς ήρθαν σε επαφή.

Από τον 6ο αιώνα π.Χ. οι Σαμνίτες γνώρισαν και αφομοίωσαν τον πολιτισμό των ελληνικών πόλεων της Κάτω Ιταλίας, όπως αποδεικνύεται και από τα αρχαιολογικά ευρήματα (οχυρώσεις, τάφοι κλπ.), της πρωτεύουσάς τους Αυφιδήνης. Κατά τη διάρκεια του 5ου αιώνα, εισήλθαν στη Βρεττία και στη Λευκανία, κυρίευσαν την ετρουσκική πόλη Καπύη (448 π.Χ.) και κατέλυσαν την εκεί Ετρουσκική κυριαρχία.

Είκοσι έτη αργότερα, άρχισαν να επεκτείνονται σε βάρος των ελληνικών αποικιών και κυρίευσαν τις πόλεις Κύμη (417 π.Χ.), Νεάπολη και Δικαιάρχεια.

Το 343 π.Χ. οι Ρωμαίοι απαίτησαν από τους Σαμνίτες να εκκενώσουν την Καπύη. Οι Σαμνίτες αρνήθηκαν και εξέσπασε ο Α' Σαμνιτικός πόλεμος (343 - 341 π.Χ.), ενώ ταυτόχρονα οι Σαμνίτες άρχισαν πόλεμο και με τους Ταραντίνους, τους οποίους έσπευσε να βοηθήσει ο βασιλέας της Σπάρτης Αρχίδαμος Γ'.

Οι Ρωμαίοι είχαν τρεις διαδοχικές νίκες, αλλά εσωτερικά τους προβλήματα στο Λάτιο τους ανάγκασαν να ειρηνεύσουν.

Οι Σαμνίτες απερίσπαστοι συνέχισαν τον πόλεμο με τον Τάραντα ως το 338 π.Χ.

Στη συνέχεια βοήθησαν τους Ρωμαίους στους πολέμους εναντίον των Λατίνων, Ουόλσκων και Σιδικινών. Αλλά η Ρωμαϊκή επέκταση έφτασε ως τη σαμνιτική χώρα με την ίδρυση αποικίας στο δρόμο Καμπανίας - Λατίου.

Ακολούθησε ο Β' Σαμνιτικός πόλεμος (327-304 π.Χ.) με αντιπάλους αρχηγούς τον Σαμνίτη τον Πόντιο Ερρένιο, το Ρωμαίο δικτάτορα Παπίριο Κούρσορα και τον Κόιντο Φάβιο Μάξιμο Ρουλλιανό. Οι Ρωμαίοι απομόνωσαν τους Σαμνίτες δημιουργώντας συμμαχίες με τους γείτονες των αντιπάλων τους, που αναγκάστηκαν να αποσυρθούν στα ορεινά. Εκεί αντέταξαν λαμπρή άμυνα και επέτυχαν ορισμένες νίκες ώσπου οι Ρωμαίοι κατόρθωσαν να διασπάσουν τις Σαμνιτικές δυνάμεις και τελικά να νικήσουν αναγκάζοντας τους Σαμνίτες να τους υποταχθούν.

Μετά από τέσσερα έτη οι Σαμνίτες κατόρθωσαν να δημιουργήσουν ευρύτατη συμμαχία όλων των σαμνιτικών φύλων, των Ετρούσκων, των Ελλήνων αποίκων στον Τάραντα και άλλων μικρότερων λαών με αποτέλεσμα να εκραγεί ο Γ' Σαμνιτικός πόλεμος (299-291 π.Χ.), που κατέληξε σε νέα αποτυχία.

Δέκα έτη αργότερα ο Πύρρος αποβιβάστηκε στην Ιταλία και οι Ταραντίνοι έσπευσαν να υποδαυλίσουν εξεγέρσεις κατά των Ρωμαίων τους υποτελείς λαούς .

Οι Σαμνίτες επαναστάτησαν και άρχισε ο Δ' Σαμνιτικός πόλεμος (280-272 π.Χ.) που κατέληξε στην ολοκληρωτική ήττα των επαναστατών. (Ο Πύρρος είχε αποχωρήσει από το 275 π.Χ.).

Από το 268 π.Χ. οι Ρωμαίοι άρχισαν να εγκαθιστούν στρατιωτικές βάσεις στη χώρα των Σαμνιτών, ενώ οι τελευταίοι απέφυγαν κάθε αντίδραση παρότι το 216-209 π.Χ. είχαν θαυμάσιες ευκαιρίες με την κατάληψη της περιοχής τους από τον Αννίβα (Β' Καρχηδονιακός πόλεμος).

Το 82 π.Χ. τάχθηκαν με το μέρος του Μάρκου, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν πολλές χιλιάδες από αυτούς. Στα επόμενα έτη ακολούθησαν τις τύχες της Ρώμης.

ΥποσημειώσειςEdit

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki