Fandom

Science Wiki

Συρακούσες \Σικελία

63.285pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

Συρακούσαι

Syracuse , Syracusae, Syracousa, Συρακούσες

Sicelia-Syracusa-01-goog.png

Συρακούσες.

Maps-Sicelia-goog.gif

Η Σικελία κατά την Αρχαιότητα.

Mathematicians-Archimedes-Mirror-goog.jpg

O Αρχιμήδης στα τείχη των Συρακουσών καίει με κάτοπτρα τον Ρωμαϊκό Στόλο.

Syracusa-Temple-01-goog.jpg

Ναός Απόλλωνος στις Συρακούσες

- Ιστορική πόλη της Σικελίας και Ελληνική (Δωρική) αποικία.

ΕτυμολογίαEdit

Η ονομασία "Συρακούσες", προφανώς σχετίζεται ετυμολογικά με κάποια τοπική λέξη. Ειδικότερα, η ονομασία αυτή να είναι η ελληνική απόδοση μίας αντίστοιχης επιχώριας ονομασίας, προερχόμενης από την ρίζα "*Σρκ-".

ΓεωγραφίαEdit

Βρίσκεται στην Ανατολική Σικελία και ειδικότερα στην Ιόνια ακτή της.

ΊδρυσηEdit

ΜητροπόλειςEdit

Οι οικίστριες πόλεις που συμμετείχαν στην ίδρυσή της ήταν:

ΟικιστέςEdit

  • Αρχίας

ΙστορίαEdit

Η επιτυχία των Ευβοϊκών αποστολών στην Δύση παρακινεί και τους Κορίνθιους να συμμετάσχουν και αυτοί στην αποικιστική δραστηριότητα στην Σικελία.

Επειδή όμως, ούτε αυτοί (όπως παλαιότερα οι Ευβοείς των Πιθηκουσσών) δεν έχουν την ικανότητα να αποσπάσουν από τους Σικελούς την απέναντι εύφορη πεδιάδα, καταλαμβάνουν αρχικά την νησίδα Ορτυγία, στο νότιο τμήμα της Ιόνιας ακτής.

Η αποικία δημιουργείται με εκτοπισμό των Σικελών που κατείχαν προηγουμένως την θέση. Λίγο αργότερα από την ίδρυση της Ορτυγίας, οι αρχικοί άποικοι ενισχυθέντες και από νέες αποικιακές αφίξεις από την Κόρινθο και την Ήλιδα, θα διεκπεραιωθούν στην απέναντι εύφορη ακτή (Συρακόσια) όπου θα υποτάξουν τους επιχώριους Κυλλιρίους (Σικελική ή ίσως και Ιλλυρική φυλή).

Στην συνέχεια με την κατάχωση του πορθμού θα ενοποιήσουν την νήσο με την χερσαία πόλη.

Ήλιδα δεν ενδιαφέρθηκε για ίδρυση δικής της αποικίας στην Δύση εφόσον η πιθανή σταθερή συμμαχία της με την Κόρινθο εξασφάλιζε, πιθανόν, στους κατοίκους της ισότιμες, με τους Κορίνθιους, συνθήκες ένταξης στις Συρακούσες).

Είναι πιθανόν η θέση των Συρακουσών να είναι ακριβώς η ίδια που περιγράφει ο Όμηρος στην Οδύσσεια ως κατοικία των Κυκλώπων. Η εκεί αναφερόμενη νησίδα όπου προσορμίσθηκε αρχικά ο Οδυσσεύς πιθανότατα να είναι η Ορτυγία.

Στη Νοτιοανατολική Σικελία, σώζονται ακόμη μέχρι σήμερα, τα ερείπια των Συρακουσών. Περικλειόμενες από ισχυρότατα τείχη που είχαν μήκος 28 km, οι Συρακούσες στολίζονταν από θαυμάσια ανάκτορα, όπως αυτό του Ιέρωνα, περίφημους ναούς της Αρτέμιδας και της Αθηνάς από την κρήνη Αρέθουσα και το περίφημο θέατρο των Συρακουσών, αριστούργημα αρχιτεκτονικής και ακουστικής. Τα νομίσματά της, που σώθηκαν, είναι αληθινά καλλιτεχνήματα.

Κατά την εποχή της μεγάλης οικονομικής ακμής των Συρακουσών, η πόλη ταράχθηκε από σφοδρές διαμάχες ανάμεσα στους ευγενείς και τους ιθαγενείς κατοίκους.

Γύρω στο τέλος του 6ου π.Χ. αιώνα κατόρθωσαν οι κάτοικοι να διώξουν τους ευγενείς και εκμεταλλευόμενος την ευκαιρία, ο τύραννος της Γέλας Γέλων κατέλαβε την εξουσία.

Η πόλη είχε φθάσει σε τόσο μεγάλη ακμή στον 5ο π.Χ. αιώνα και τόσο μεγάλη δύναμη είχε αποκτήσει ώστε κατόρθωσε να διώξει τους Καρχηδονίους που είχαν εκστρατεύσει εναντίον της. Ακόμη αντιστάθηκε και στους Αθηναίους, που με αρχηγό τον Αλκιβιάδη είχαν φθάσει στη Σικελία με σκοπό να καταλάβουν τις Συρακούσες.

Στα 468 π.Χ. ο Θρασύβουλος κατέλυσε την τυραννίδα και ανακήρυξε δημοκρατία που διήρκεσε 61 έτη.

Δεύτερη επιδρομή των Καρχηδόνιων στην εποχή του Διονύσιου Α' του Πρεσβύτερου (405 - 367 π.Χ.) απέτυχε καθώς και η τρίτη στην εποχή του τύραννου Ικέτα (289 - 278 π.Χ.), οπότε οι Συρακούσες σώθηκαν με τη βοήθεια του Πύρρου Α'.

Το 212 π.Χ. η πόλη καταλήφθηκε από τους Ρωμαίους και λεηλατήθηκε. Τότε σκοτώθηκε και ο Αρχιμήδης, ο μεγαλύτερος μαθηματικός της αρχαιότητας.

Οι Συρακούσες γνώρισαν διαδοχικά από την κυριαρχία των Βανδάλων, των Οστρογότθων, των Βυζαντινών, των Αράβων και των Νορμανδών.

ΥποσημειώσειςEdit

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

<center> - Μην κάνετε χρήση του περιεχομένου της παρούσας εγκυκλοπαίδειας

Also on Fandom

Random Wiki