Fandom

Science Wiki

Τέως \Ιωνία

63.268pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

Τέως

Ionia

Maps-Ionia-01-goog.jpg

Ιωνία.

Maps-Ionia-02-goog.gif

Ιωνία.

Maps-Ionia-03-goog.png

Ιωνία.

Maps-Ionia-03-goog.jpg

Ιωνία.

- Ιστορική πόλη της Ιωνίας.

ΕτυμολογίαEdit

Η ονομασία "Τέως" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "Ταϋγέτη".

ΊδρυσηEdit

Ο χρόνος ίδρυσής της είναι άγνωστος.

ΓεωγραφίαEdit

Η ακριβής θέση της είναι:

ΙστορίαEdit

Η Τέως (ο κάτοικος Τήιος) ήταν παραθαλάσσια πόλη σε μια χερσόνησο στην Ιωνία.

Αποικία των Μινύων από τον Ορχομενό, Ιώνων και Βοιωτών.

Στην πόλη λατρευόταν ο Διόνυσος.

Εκεί γεννήθηκαν

Η πόλη ήταν φημισμένη για τον οίνο της.

Ήταν μία από τις δώδεκα πόλεις της Ιωνικής Ομοσπονδίας.

Η σύγχρονη πόλη Sığacık) βρίσκεται κοντά στα ερείπια της Τέω σε απόσταση 30 περίπου χλμ. από τη Σμύρνη.

Η Τέως ιδρύθηκε κατά τη διάρκεια του Ιωνικού αποικισμού, η αρχή του οποίου τοποθετείται το αργότερο το 10ο αι. π.Χ.

Σύμφωνα με την παράδοση, πρώτος οικιστής ήταν ο Αθάμας που οδήγησε Μινύες από τον Ορχομενό Βοιωτίας.

Έπειτα από αυτόν ήρθαν Ίωνες με επικεφαλής τον Άποικο.

Λίγο αργότερα εγκαταστάθηκε μία τρίτη ομάδα μεταναστών από την Αθήνα με επικεφαλής τους γιους του Κόδρου, Δάμασο και Ναύκλο, και από τη Βοιωτία με αρχηγό το Γέρη.

Ανήκε στην Ιωνική Δωδεκάπολη και μάλιστα στα πιο παλαιά μέλη της, όπως αποδεικνύεται από το γεγονός ότι άποικοι από την Τέω και τις Ερυθρές εγκαταστάθηκαν στη Φώκαια, οι πρώτοι κάτοικοι της οποίας ήταν Αιολείς.

Η κατάληψη της Φώκαιας από Ίωνες της Τέω και των Ερυθρών μαρτυρείται στην παράδοση ως υποταγή της Φώκαιας σε βασιλείς των δύο παραπάνω πόλεων, προκειμένου να γίνει και αυτή μέλος της ένωσης των Ιώνων.

Την Τέω πρότεινε ο Θαλής ο Μιλήσιος περί το 600 π.Χ. ως έδρα μιας πολιτικής ένωσης των Ιωνικών πόλεων, λόγω της ιδανικής θέσης της στην μέση της Ιωνίας.

Πολύ σύντομα η Τέως αναδείχτηκε σε σημαίνουσα εμπορική δύναμη, τα ίχνη της οποίας φτάνουν τον 6ο αι. π.Χ. μέχρι την Αίγυπτο. Εκεί, στη Ναύκρατι συμμετείχε μαζί με άλλες 8 πόλεις στην ίδρυση του Ελληνίου,του πιο σημαντικού από τους ναούς που έχτισαν οι Έλληνες στο ναυκρατικό έδαφος την εποχή του Άμαση (569-525 π.Χ.), όταν οι εμπορικές σχέσεις των δύο λαών ήταν ιδιαίτερα αναπτυγμένες.5

Η ανατροπή της Λυδικής κυριαρχίας στη Μικρά Ασία από τους Πέρσες (546 π.Χ.) προκάλεσε μεταναστευτικές ροές των κατοίκων της (γύρω στο 545 με 540 π.Χ.) με ίδρυση δύο αποικών

  • τα Άβδηρα στη Θράκη και
  • τη Φαναγόρεια στον Κιμμέριο Βόσπορο.

Μεταξύ των κατοίκων της Τέω που εγκαταστάθηκαν στα Άβδηρα ήταν και ο ποιητής Ανακρέων.

Σύμφωνα, με το Στράβωνα, ένα μέρος των αποίκων επέστρεψε από τα Άβδηρα αργότερα, σε κάποια χρονική στιγμή που δεν προσδιορίζει.

Θεωρείται πιθανό ότι η επανίδρυση της Τέω έγινε πριν από την Ιωνική επανάσταση (499-494 π.Χ.), αφού σε αυτή συμμετείχε η πόλη με σημαντικό αριθμό πλοίων (σύνολο 17).

Η Τέως και τα Άβδηρα διατηρούσαν ισχυρούς δεσμούς σε οικονομικό, θρησκευτικό και πολιτικό επίπεδο μέχρι την Ελληνιστική Εποχή.

Οι δύο πόλεις έκοψαν παρόμοιους αργυρούς στατήρες. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, οι πρώτες κοπές και των δύο ήταν ταυτόχρονες και χρονολογούνται μετά το 520/515 π.Χ. Θεωρείται μάλιστα πιθανό η νομισματοκοπία των Αβδήρων να προηγείται της μητρόπολης κατά μερικά έτη.

Η θρησκευτική ζωή των Αβδήρων αντανακλά αυτή της μητρόπολης: Είχαν κοινές με την Τέω τουλάχιστον 3 σημαντικές εορτές, τα Ανθεστήρια, τα Ηράκλεια και τα Δία. Μητρόπολη και αποικία είχαν επίσης κοινό πολιτειακό υπόβαθρο· και το κυριότερο, ρυθμίσεις που αφορούσαν την εσωτερική πολιτική κατάσταση της μητρόπολης επεκτείνονταν και στα Άβδηρα.

Επιγραφικά δεδομένα μαρτυρούν την συνέχιση των στενών σχέσεων των δύο πόλεων μέχρι το 2ο αι. π.Χ.

Τότε, (168 ή 166 π.Χ.), μία πρεσβεία Τηίων μεσολάβησε στη Ρώμη υπέρ των εδαφικών διεκδικήσεων των Αβδηριτών έναντι του βασιλέα της Θράκης.

Μετά την ατυχή έκβαση της Ιωνικής επανάστασης, η Τέως περιήλθε και πάλι στην Περσική κυριαρχία.

Ανεξαρτοποιήθηκε σχεδόν 20 έτη αργότερα με τη ναυμαχία της Μυκάλης (479 π.Χ.).

Τότε η πόλη προσχώρησε στην 1η Αθηναϊκή Συμμαχία, καταβάλλοντας ετήσιο φόρο 6 ταλάντων, ένδειξη της ακμάζουσας οικονομίας της.

τα τελευταία 8 έτη του Πελοποννησιακού πολέμου (412 - 404 π.Χ.) Σπαρτιάτες και Αθηναίοι την διεκδίκησαν επίμονα.

Το 407 ή το 406 π.Χ. πολιορκήθηκε με επιτυχία από τους Σπαρτιάτες με αρχηγό το Λύσανδρο ή τον Καλλικρατίδα και παρέμεινε υπό το Σπαρτιατικό έλεγχο μέχρι το 394 π.Χ., όταν απελευθερώθηκε από τον Αθηναίο στρατηγό Κόνωνα.

Η απελευθέρωση από τη Σπαρτιατική κυριαρχία ήταν μικρής χρονικής διάρκειας και το 386 π.Χ., με την Ανταλκίδειο ειρήνη, η Τέως περιήλθε μαζί με όλες τις Μικρασιατικές Ιωνικές πόλεις υπό τον έλεγχο των Περσών. Θεωρείται δεδομένο ότι απελευθερώθηκε, όπως όλη η Ιωνία, μετά τη νίκη του Αλεξάνδρου στο Γρανικό ποταμό (334 π.Χ.).

Ο Στράβων αναφέρει ότι στην Τέω ιδρύθηκε ένα ιερό προς τιμή του Μακεδόνα βασιλέα, όπου διεξάγονταν και εορτές, (Αλεξάνδρεια).

Ο θάνατος του Αλεξάνδρου (323 π.Χ.) σηματοδότησε μια νέα εποχή ταραχών για την ανατολική Μεσόγειο. Η Τέως γνώρισε διαδοχικά την κυριαρχία των Αντιγονίδων, των Σελευκιδών και των Πτολεμαίων.

Το 319 π.Χ. καταλήφθηκε από τον Αντίγονο το Μονόφθαλμο, αλλά το 302 π.Χ. την κατέλαβε ο στρατηγός του Λυσιμάχου Πρεπέλαος.

Ο Αντίγονος προώθησε ένα συνοικισμό της Τέω με τη Λέβεδο, μεταξύ των 306 και το 302 π.Χ.

Ο Λυσίμαχος ανάγκασε τους κατοίκους της Λεβέδου να μετοικήσουν μαζί με τους Εφεσίους και τους Κολοφωνίους στη δική του νέα Έφεσο-Αρσινόεια.

Ο θάνατος του Λυσιμάχου, το 281 π.Χ. στο Κουροπέδιο (Λυδία), οδήγησε την ένταξή της Τέω στο βασίλειο των Σελευκιδών.

Για τον υπόλοιπο 3ο αι. π.Χ. οι Σελευκίδες και οι Ατταλίδες συνέχισαν την διεκδίκησή της. Τη δεκαετία του 220 π.Χ. τον έλεγχο της περιοχής ανέκτησε ο Άτταλος Α' και τον διατήρησε, με μια μικρή διακοπή, μέχρι το 205/204 π.Χ. Στο διάστημα αυτό ο Αχαιός, ο σφετεριστής της εξουσίας του Αντιόχου Γ' του Μεγάλου, κατέλαβε την Τέω για 4 έτη (222-218 π.Χ.).

Το 205/204 π.Χ. η πόλη περιήλθε και πάλι στη σφαίρα επιρροής των Σελευκιδών και οι Τήιοι προσπάθησαν με επιτυχία να εξασφαλίσουν ασυλία για την πόλη και την επικράτειά της (πόλις και χώρα), με την αιτιολογία ότι ήταν ένα από τα σημαντικότερα κέντρα της Διονυσιακής λατρείας.

Tο 190 π.Χ. οι ενωμένοι στόλοι των Ρωμαίων και των Ροδίων καταναυμάχησαν το στόλο του Αντιόχου Γ' με αρχηγό τον Αννίβα στον κόλπο της Τέω.

Η πόλη, που ήταν σύμμαχος του Αντιόχου, αναγκάστηκε να παραδοθεί στους Ρωμαίους για να αποφύγει τη λεηλασία.

Με την ειρήνη της Απάμειας (188 π.Χ.), η Πέργαμος απέκτησε και πάλι τον έλεγχο της περιοχής. Συστήθηκε λατρεία των Ατταλιδών στην πόλη.

Η περίοδος αυτή έληξε με το θάνατο του Αττάλου Γ' και την κληροδότηση του βασιλείου της Περγάμου στη Ρώμη, το 133 π.Χ.

Με την ίδρυση της Ρωμαϊκής Επαρχίας της Ασίας η σημασία της Τέω άρχισε να μειώνεται. Από τα νομίσματα φαίνεται ότι ο Αύγουστος συνέβαλε στην ανοικοδόμηση της πόλης, η οποία όμως καταστράφηκε μετά το σεισμό του 47/6 π.Χ.

ΥποσημειώσειςEdit

ΒιβλιογραφίαEdit

  • «Κλασσικό Λεξικό» του William Hazlitt, έκδοση 1851.

ΙστογραφίαEdit

αρχαιολογικές ανασκαφές στην Τέω

  • [ ]

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki