Wikia

Science Wiki

Τύχη \Θεά

Talk2
61.005pages on
this wiki

Τύχη

Tyche

Gods-Tyche-01-goog

Η θεά Τύχη
Καλλιτεχνική Αναπαράσταση

GodsTyche-goog

Η θεά Τύχη

- Θεότητα, με εξέχουσα θέση στην Ολυμπιακή και Ρωμαϊκή Θρησκεία.

ΕτυμολογίαEdit

Η ονομασία "Τύχη " σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη " ".

ΒιογραφίαEdit

Ήταν η προσωποποίηση της ευτυχίας, της χαράς, του πλούτου, της ευδαιμονίας, της ελπίδας. Για αυτό το λόγο όλοι ήθελαν να τα έχουν καλά μαζί της και τιμήθηκε υπερβολικά από τους αρχαίους.

Θεωρείται γενικά ως θυγατέρα του Ωκεανού και της Τηθύας.

Ο Όμηρος την εντάσσει στις Νηρηίδες, ενώ ο Πίνδαρος θεωρεί ότι είναι κόρη του Ελευθερίου Διός και μητέρα των Ωρών.

Όλοι βέβαια συμφωνούν ότι ο πλούτος ήταν στα χέρια της και ότι αυτή τον χάριζε σε όσους συμπαθούσε. Το ποιούς συμπαθούσε, αυτό δεν ήταν εξακριβωμένο, αλλά μάλλον διάλεγε χωρίς υπολογισμούς.

Οι νεότερες μάλιστα παραδόσεις αναφέρουν ότι η Τύχη είναι τυφλή και είναι ευτυχισμένος αυτός που θα σκοντάψει πάνω του. Οι παραδόσεις αυτές ταυτίζουν την Τύχη με τη Μοίρα.

Τα σύμβολα της Τύχης, όπως βλέπουμε στις απεικονίσεις της, ήταν το κέρας της Αμάλθειας (ένα μεγάλο κέρατο που περιείχε αμέτρητα πλούτη και αγαθά), ο τροχός και οι πτέρυγες. Τα δυο τελευταία συμβόλιζαν την αστάθεια της θεάς, που διαρκώς βρίσκεται σε κίνηση, όπως ο τροχός και ίπταται συνεχώς.

ΛατρείαEdit

Η Τύχη λατρευόταν από όλους τους κατοίκους της Ελλάδας. Κάθε πόλη είχε τη δική της "Τύχη", που ήταν προστάτιδά της.

Προς τιμή της, έκτιζαν ναούς και αγάλματα. Αγάλματα, καταπληκτικής καλλιτεχνικής αξίας, ήταν το άγαλμα της Τύχης του Σικυώνιου Ευτυχίδη, που έγινε και νόμισμα, η "Αγαθή Τύχη" της Αθήνας, του Πραξιτέλη. Με πρωτοβουλία του Ηρώδη του Αττικού, στο Παναθηναϊκό Στάδιο είχε κτισθεί ναός με χρυσελεφάντινο άγαλμα της Τύχης.

Τέλος, έχουμε το διάσημο άγαλμα της Τύχης στην Αλεξάνδρεια, στο ναό "Τυχαίο". Το άγαλμα παριστάνει την Τύχη που στεφανώνει τον Μέγα Αλέξανδρο.

Οι δοξασίες για κάποια ανώτερη δύναμη, θεότητας, που βοηθά τον άνθρωπο στην καλοπέρασή του και την επιτυχία του στην ζωή, επικρατούν και μέχρι σήμερα.

Πολλοί αποδίδουν απόλυτα αιτιολογήσιμα γεγονότα στην τύχη, και συχνά περιπίπτουν στη μοιρολατρία, περιμένοντας να "ανοίξει η Τύχη" τους.

ΥποσημειώσειςEdit

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Ikl Κίνδυνοι ΧρήσηςIkl
των Εξωτερικών Συνδέσμων

Οι διάφοροι "Εξωτερικοί Σύνδεσμοι (Links)" (όχι μόνον, της Sciencepedia αλλά και κάθε διαδικτυακού ιστότοπου (ή αλλιώς site)), αν και άκρως απαραίτητοι, είναι αδύνατον να ελεγχθούν (λόγω της ρευστής φύσης του Web), και επομένως είναι ενδεχόμενο να οδηγήσουν σε παραπλανητικό, κακόβουλο ή άσεμνο περιεχόμενο. Ο αναγνώστης πρέπει να είναι εξαιρετικά προσεκτικός όταν τους χρησιμοποιεί.

- Μην κάνετε χρήση του περιεχομένου της παρούσας εγκυκλοπαίδειας αν διαφωνείτε με όσα αναγράφονται εδώ:

  ΑΠΟΠΟΙΗΣΗ ΕΥΘΥΝΩΝ  

Down, never and Up, forever
Get immortal or die trying

- Όχι, στις διαφημίσεις που τοποθετούνται μέσα στα άρθρα.

Around Wikia's network

Random Wiki