Fandom

Science Wiki

Χοληστερόλη

63.285pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

Χοληστερόλη

[1]

Βλέπε και το άρθρο: "χοληστερίνη".

Είναι μία βιοχημική Χημική Ένωση.

Είναι μία χημική ουσία (στερόλη), που αυξάνει στον οργανισμό μετά την κατανάλωση λιπαρών ουσιών.

ΕτυμολογίαEdit

Η ονομασία "Χοληστερόλη " σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "στερόλη ".

ΕισαγωγήEdit

Παλαιότερες ΑντιλήψειςEdit

Στην δεκαετία 1980-1990, όταν άρχισαν να εμφανίζονται οι πρώτες λεπτομερείς έρευνες για την χοληστερόλη και την σχέση της με τις καρδιαγγειακές παθήσεις, οι ιατροί έθεταν ως στόχο την τιμή 200mg/dl και χορηγούσαν δίαιτες σε κάθε άνθρωπο, με τιμές μεγαλύτερες από το επίπεδο που προαναφέρθηκε.

Κάθε άτομο με τιμές κάτω από 200mg/dl έσπευδαν να το καθησυχάσουν.

Σύγχρονη ΆποψηEdit

Σήμερα όμως, η επιστήμη της Ιατρικής απέδειξε ότι και αυτή η πρακτική, είναι λανθασμένη.

Σήμερα γνωρίζουμε ότι η χοληστερόλη είναι απαραίτητη για την λειτουργία των κυττάρων και του εγκεφάλου.

Το τμήμα της χοληστερόλης που ονομάζεται HDL, προστατεύει μάλιστα την καρδιά από το έμφραγμα (καλή χοληστερόλη).

Η καταστροφική χοληστερόλη είναι μόνο η LDL χοληστερόλη, η οποία προκαλεί βλάβες σε αγγεία όλου του σώματος και όχι μόνο σε καρδιακά αγγεία, όπως σε αγγεία του εγκεφάλου, των νεφρών, των άκρων.

Καθορισμός Φυσιολογικών ΤιμώνEdit

Εάν ο ασθενής πάσχει από ισχαιμία του μυοκαρδίου, ή έχει περάσει έμφραγμα, ή ισχαιμικό αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο, ή οι αρτηρίες των ποδών και των καρωτίδων είναι στενωμένες, ακόμη και μικρή αύξηση της LDL μπορεί να καταστρέψει τελείως τα αγγεία του.

Eάν τα αγγεία παρά το γεγονός ότι δεν έχουν προσβληθεί ακόμη, έχουν αυξημένη ευαισθησία τότε ο ασθενής ανήκει σε ομάδα υψηλού κινδύνου για τις παθήσεις που προαναφέρθηκαν

Στους υπολοίπους, τον γενικό πληθυσμό όπως τον αποκαλούμε, η LDL δύναται να είναι συχνά χωρίς πρόβλημα έως 150mg/dl.

Βλαπτικοί ΠαράγοντεςEdit

Παράγοντες που βλάπτουν το αγγείο εκτός της υψηλής χοληστερόλης είναι:

είναι μερικοί από τους παράγοντες αυτούς.

Όταν η υπερχοληστερολαιμία συνυπάρχει με ένα ή περισσότερους από τους παράγοντες αυτούς, ο κίνδυνος βλαβών αυξάνεται.

Προληπτική Εξέταση ΧοληστερόληςEdit

Πρέπει να γίνεται ετησίως.

Οι ασθενείς που πάσχουν από υπερχοληστερολαιμία, ενδέχεται να χρειάζονται συχνότερους ελέγχους.

Επιπροσθέτως, ανάλογα με την κλινική εξέταση, ενδέχεται να χρειαστεί στα πλαίσια του προληπτικού check up και έλεγχος των ζωτικών οργάνων, για αρχόμενες βλάβες από την τοξική επίδραση της χοληστερόλης.

Αντιμετώπιση της αυξημένης χοληστερόληςEdit

Χρειάζεται ειδική διατροφή. Σημαντικό είναι επίσης η διατήρηση του βάρος σε φυσιολογικά πλαίσια καθώς και γυμναστική άσκηση. Τα μέτρα αυτά όμως είναι μερικές φορές ανεπαρκή και επιβάλλεται η χορήγηση φαρμάκου

Η διατροφή πρέπει να περιλαμβάνει τρόφιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε κορεσμένα λιπαρά οξέα. Πρέπει να αποφεύγεται η κρέμα γάλακτος, το πρόβιο γιαούρτι, το γάλα και το γιαούρτι με λιπαρά άνω του 2%, τα σκληρά κίτρινα τυριά και το τυρί κρέμα, τα προϊόντα με βούτυρο ή μαργαρίνη, τα αλλαντικά, τα εντόσθια, τις σοκολάτες, τις πέτσες από πουλερικά, το οινόπνευμα, το αρνί, την υπερκατανάλωση κόκκινου κρέατος, τα τυποποιημένα βιομηχανοποιημένα προϊόντα, τα τηγανητά.

Η τακτική άσκηση είναι πολύ σημαντική. Μισή ώρα γρήγορο βάδισμα την ημέρα ή αερόβια άσκηση, είναι πολλές φορές αρκετά, για να ομαλοποιήσουν τον μεταβολισμό.

Η διατήρηση του φυσιολογικού βάρους, είναι επίσης σημαντική. Σε μια εποχή που παράλληλα με την έκρηξη της παχυσαρκίας, αυξάνονται και τα κρούσματα της ψυχογενούς ανορεξίας,(άρνηση λήψης τροφής από άτομα φυσιολογικού βάρους ή ισχνά άτομα), λόγω των αισθητικών προτύπων που προβάλλονται, είναι σημαντική η τοποθέτηση της ιατρικής επιστήμης σχετικά με το θέμα αυτό.

Η Ιατρική χρησιμοποιεί ένα ειδικό δείκτη, το ΒΜΙ, ο οποίος είναι το πηλίκο του βάρους δια του τετράγωνου του ύψους.

  • Κάτω του 18,5 είναι πολύ χαμηλός, χαρακτηρίζει τα πολύ αδύνατα άτομα και συνοδεύεται από αυξημένη νοσηρότητα.
  • Όταν είναι μεταξύ 18,5 - 24,9, είναι φυσιολογικός,
  • Όταν είναι 25 - 29,9 τα άτομα είναι υπέρβαρα
  • Όταν είναι πάνω από 30 τότε τα άτομα χαρακτηρίζονται ως παχύσαρκα.

Ιδιαιτέρως σημαντικός είναι ο τύπος της κατανομής του λίπους, εάν πρόκειται δηλαδή για ανδρικού ή γυναικείου τύπου κατανομή βάρους.

Η διατήρηση φυσιολογικού βάρους αποτελεί, στην περίπτωση της χοληστερόλης εκτός από θεραπευτικό και σημαντικό προληπτικό μέτρο.

Απώλεια περιττού βάρουςEdit

Ο ιδανικός ρυθμός απώλειας, δεν πρέπει να υπερβαίνει τα τέσσερα κιλά τον μήνα. Πρέπει επίσης να αποφεύγονται οι μονομερείς δίαιτες.

Λήψη φαρμάκου Edit

Σε ορισμένα άτομα η συνεχής λήψη φαρμάκου είναι απαραίτητη, για τον έλεγχο των επιπέδων της χοληστερόλης και την αποφυγή σοβαρών βλαβών.

Η ομαλή συμβίωση του οργανισμού με το φάρμακο αυτό, αξιολογείται περιοδικά με εξετάσεις.

Υπάρχουν περιπτώσεις, στις οποίες η φαρμακευτική αγωγή καθίσταται αναγκαία, ήδη από την παιδική ηλικία.

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Επίσης,

Also on Fandom

Random Wiki